Αρχική Η αναβάθμιση του ρόλου των Πρότυπων – Πειραματικών1δ) Διατυπώστε τις απόψεις σας για το ρόλο των ΠΠΣ στην αναβάθμιση της εκπαιδευτικής πρακτικής, της πρακτικής άσκησης των φοιτητών και της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη Επιτροπή Συλλόγου Διδασκόντων και Συλλόγου Γονέων Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης | 24 Ιανουαρίου 2011, 13:23
Προτείνεται η διευρυμένη επιστημονική και παιδαγωγική συνεργασία μεταξύ πειραματικών σχολείων και ΑΕΙ. Χρήσιμος είναι ο ορισμός καθηγητών-συνδέσμων σχολείου και πανεπιστημιακών ανά ειδικότητα. Με τον τρόπο αυτό θα πολλαπλασιαστούν οι προτάσεις που δεν μπορεί να φανταστεί καθηγητής άλλης ειδικότητας. Η σχέση αυτή πρέπει να έχει θεσμική υπόσταση, να διατυπώνεται με σαφήνεια και να παράγει υποχρεώσεις και δικαιώματα των δυο πλευρών. Μεταξύ άλλων είναι εφικτό: - Τμήματα Σχολών Θετικών Επιστημών να πραγματοποιούν θεαματικά-ελκυστικά πειράματα στο σχολείο για μια πρώτη επαφή των μαθητών με την επιστημονική διαδικασία του πειράματος. - Να γίνονται μουσειακού τύπου παρουσιάσεις για τα μαθηματικά, μόνιμη έκθεση εργαστηριακών συσκευών, επανεκτέλεση ιστορικών πειραμάτων. - Να προωθούνται κατασκευές μόνιμων πειραματικών διατάξεων. Μεγάλη ποικιλία από αυτές υπάρχει σε μουσεία τεχνολογίας στο εξωτερικό και θα μπορούσαν ίσως να αποτελούν μέρος διπλωματικών εργασιών φοιτητών (π.χ. ρομποτικές κατασκευές). - Αρχιτέκτονες φοιτητές να κάνουν παρουσιάσεις αλλά και μόνιμες ή προσωρινές παρεμβάσεις στο χώρο του σχολείου. - Να συγκροτούνται μόνιμα εργαστήρια μέτρησης της μόλυνσης στο κέντρο της πόλης, με παρακολούθηση από περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου. - Μαθητές μπορούν να παρακολουθούν κάποια μαθήματα ή δραστηριότητες σε πανεπιστημιακά Τμήματα. Εξειδικευμένα, στο πλαίσιο της σχέσης του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, επιτροπή στην οποία εκπροσωπούνται η Διεύθυνση, ο Σύλλογος Διδασκόντων και ο Σύλλογος Γονέων του σχολείου έχει επίσης προτείνει συνεργασίες: - Με τη Σχολή Νομικών και Πολιτικών Επιστημών για θέματα δικαιωμάτων του παιδιού/καταναλωτή. - Με τη Σχολή Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος για ενίσχυση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. - Με τη Σχολή Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ για τη δημιουργία ραδιοφωνικής εκπομπής ή/και εφημερίδας ή/και ενημερωτικής ιστοσελίδας, αλλά και την ενημέρωση των μαθητών σε θέματα παραγωγής και κατανάλωσης των ειδήσεων και των διαφημίσεων. - Με την Ιατρική και την Οδοντιατρική Σχολή. Μπορεί να πραγματοποιείται μία ή δύο φορές, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, εξέταση των παιδιών του σχολείου (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό), από γιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων όπως: Δερματολόγο, ΩΡΛ, Οφθαλμίατρο, Οδοντίατρο. - Με το τμήμα Ψυχολογίας, ώστε να παρέχεται βοήθεια από ειδικούς για περιπτώσεις παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, αλλά και συμβουλευτική υποστήριξη σε μόνιμη βάση. -Με το Τμήμα Διασύνδεσης του ΑΠΘ για τις ανάγκες του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού. - Συνεργασία με μεταπτυχιακούς φοιτητές Τμημάτων του ΑΠΘ (για παράδειγμα: Σχολή Θεάτρου, Σχολή Κινηματογράφου, Σχολή Καλών Τεχνών, Σχολή Θετικών Επιστημών, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Μουσικολογίας, Τμήμα Φυσικής Αγωγής κ.ά.). Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές μπορούν να διδάσκουν αντικείμενα της ειδικότητάς τους, μετά το πέρας των μαθημάτων, σε μαθητές με ειδικά ενδιαφέροντα, οι οποίοι θα συγκροτούν οικείους ομίλους (για παράδειγμα: όμιλος θεάτρου, όμιλος κινηματογράφου, όμιλος εικαστικών, όμιλος μαθηματικών, όμιλος φυσικών επιστημών, όμιλος φυσικής αγωγής, όμιλος ρητορικής αντιπαράθεσης, όμιλος αρχαίας ελληνικής γλώσσας, όμιλος λογοτεχνίας κτλ). Στη συγκρότηση και τις δραστηριότητες των ομίλων είναι εφικτή και η συνεργασία γονέων με συναφείς επαγγελματικές δραστηριότητες/ιδιότητες. Μπορεί να υπογράφεται συμβόλαιο συνεργασίας των συγκεκριμένων Τμημάτων με το ΠΣΠΘ, ώστε οι φοιτητές να παίρνουν στο τέλος της εργασίας τους βεβαίωση για το παιδαγωγικό έργο που εκπόνησαν. Δεν υπάρχουν οικονομικά περιθώρια να πληρώνονται οι φοιτητές από το σχολείο. - Η λειτουργία του ολοήμερου σχολείου όχι μόνο αποτελεί ιδανικό έδαφος για να αναπτυχθούν οι δράσεις αυτές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά δίνει ενδεχομένως και δυνατότητες; Υποστήριξής τους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. - Παράγωγα της δραστηριότητας των ομίλων αυτών είναι καλό να παρουσιάζονται και εκτός του σχολείου, σε χώρους ευθύνης του ΑΠΘ ή σε χώρους που θα κριθεί ότι ενισχύουν την επαφή του ΠΣΠΘ με την πόλη και την κοινωνία. - Θεσμοθέτηση σε συνεργασία με την Επιτροπή Ερευνών του ΑΠΘ δύο (2) υποτροφιών σε μεταπτυχιακό επίπεδο για μαθητές-αποφοίτους του ΠΣΠΘ (μία για τις θετικές επιστήμες και μία για τις θεωρητικές επιστήμες ή την Παιδαγωγική, εις μνήμην του Αλέξανδρου Δελμούζου). o Χορήγηση (σε συνεργασία με την Επιτροπή Ερευνών του ΑΠΘ) υποτροφίας σε εκπαιδευτικό του ΠΣΠΘ για να διεξαγάγει έρευνα στο ΑΠΘ σε γνωστικό πεδίο της ειδικότητάς του. - Πρόσβαση των εκπαιδευτικών του ΠΣΠΘ σε βιβλιοθήκες, ηλεκτρονικά περιοδικά του ΑΠΘ και πλήρη δικαιώματα στη χρήση ψηφιακών υπηρεσιών του Πανεπιστημίου. -Διοργάνωση ημερίδας στο τέλος του σχολικού έτους, με συγκεκριμένο κάθε φορά θεματικό άξονα, και στόχο τη σύσφιξη των σχέσεων δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη Θεσσαλονίκη, με κέντρο το ΠΣΠΘ. - Δυνατότητα άσκησης πρακτικής φοιτητών/τριών του Νεοελληνικού Τμήματος της ΦΛΣ στο Δημοτικό για την καλλιέργεια του μαθήματος της Λογοτεχνίας. - Δυνατότητα για άσκηση πρακτικής φοιτητών/τριών του Π.Τ.Δ.Ε. στο Δημοτικό, καθώς και φοιτητών/τριών από τμήματα Διδακτικής άλλων ειδικοτήτων.