• Σχόλιο του χρήστη 'Γιάννης Στεφανίδης' | 31 Μαΐου 2022, 11:46

    Η πρώτη παρατήρηση είναι ότι δεν πρόκειται για "νόμο-πλαίσιο" (που σημαίνει περιορισμένη έκταση, ανάλογη, π.χ., του Ν. 4009), αλλά για κώδικα διατάξεων που υπερ-ρυθμίζουν τα πανεπιστημιακά πράγματα σε σημείο που ίσως υπερβαίνει την έννοια του αυτοδιοίκητου. Δεύτερον, οι διατάξεις για τη διοίκηση των ΑΕΙ καθιερώνουν την αρχή "Γιάννης κερνά, Γιάννης πίνει". Μια μικρή ομάδα 6 (ή μήπως 4;) μελών ΔΕΠ του οικείου ΑΕΙ μπορούν να ελέγξουν τη διοίκηση, αναδεικνύουν τα 5 εξωτερικά μέλη του Συμβουλίου, αναδεικνύουν και τον Πρύτανη, ο οποίος με τη σειρά του προεδρεύει του Συμβουλίου και της Συγκλήτου, επικουρείται από τον εκτελεστικό διευθυντή και σε αυτόν (τον Πρύτανη) υπάγεται απευθείας η Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου. Η σοφή διάκριση αρμοδιοτήτων Συμβουλίου και Διοίκησης, και φυσικά η δυνατότητα ελέγχου/λογοδοσίας της Διοίκησης στο Συμβούλιο αναιρείται πλήρως. Τρίτον, χάνεται η ευκαιρία κεντρικής και αδιάβλητης κατάρτισης των Μητρώων γνωστικών αντικειμένων και εκλεκτόρων. Παραμένει στα χέρια των Τμημάτων (άρα και των άμεσα ενδιαφερομένων, εσωτ. εκλεκτόρων ή/και υποψηφίων), ενώ θα μπορούσε και θα έπρεπε να ανατεθεί σε μία τρίτη αρχή, όπως η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης. Τέταρτον, περιορίζεται η εμβέλεια των ξενόλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων αποκλειστικά σε αλλοδαπούς και δεν δίνεται η δυνατότητα μετατροπής υφιστάμενων ΠΠΣ σε ξενόγλωσσα. Το αποτέλεσμα θα είναι πτυχία δύο ταχυτήτων, με ό,τι αυτό σημαίνει για την αξιολόγηση των Τμημάτων και την τύχη των αποφοίτων τους. Πέμπτον, διευρύνεται η δυνατότητα απασχόλησης συνταξιούχων μελών ΔΕΠ (χωρίς διάκριση ανάμεσα σε ομότιμους και αφυπηρετήσαντες ή σε βαθμίδες), χωρίς να προβλέπεται όριο ηλικίας. Μπορεί κανείς να φανταστεί την εξέλιξη στα ειδικού ενδιαφέροντος πόστα (κλινικές, εργαστήρια). Ασφαλώς, το σχέδιο νόμου έχει και θετικά στοιχεία, αλλά συνολικά ήδη κυοφορεί την επόμενη μεταρρύθμιση, με ή χωρίς εισαγωγικά.