• Σχόλιο του χρήστη 'Μελος ΔΕΠ εξωτερικού' | 1 Ιουνίου 2022, 10:49

    Νομοτεχνική βελτίωση για το Άρθρο 167 (Έδρες ERC). Το ERC απονέμει 4 Grants: a) ERC Starting Grant (έως 7 χρόνια από το διδακτορικό), b) ERC Consolidator Grant (έως 12 χρόνια από το διδακτορικό), c) ERC Advanced Grant (άνευ ηλικιακού ορίου), d) ERC Synergy Grant (άνευ ηλικιακού ορίου) Το σχέδιο νόμου, εικάζω εκ παραδρομής, αναφέρει μόνον 2 ERC grants, τα ERC Starting Grants και τα ERC Advanced Grants. Ξεχνάει τα (b) και (d). Ειδικά για τα Synergy (που είναι και αυτά με το μεγαλύτερο budget) είναι υποχρεωτικά διαθεματικά και προβλέπουν την ισότιμη συμμετοχή 2 έως 4 PI, οπότε, ίσως πρέπει να διευκρινιστεί στο νόμο ότι όλοι λογαριάζονται ως Κύριοι Ερευνητές. Βελτίωση περιεχομένου Η αντιστοίχιση Starting σε Επίκουρο, Advanced σε Full και, εικάζω, Consolidator σε Αναπληρωτή, παρότι κομψή ("1-1 και επί" που θα λέγαμε στα Μαθηματικά), δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα του εξωτερικού: Ακόμα και τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια, με ERC Starting συνήθως δίνουν tenure και θέση Αναπληρωτή πολύ σύντομα μετά την έναρξή του grant (αν όχι πριν). Δεδομένου ότι ο νόμος προβλέπει "Ενεργό ERC", σημαίνει ότι καλούνται συνάδελφοι από θέση Αναπληρωτή (ή και Full) να γυρίσουν σε μη μόνιμη θέση Επίκουρου. Αυτό δεν αποτελεί κίνητρο "Brain Gain" – αντίθετα συνιστά μήνυμα για το αντίθετο, αυτή τη φορά όχι από κάποια εσωπανεπιστημιακή έριδα, αλλά από την ίδια την κυβέρνηση της οποίας προεκλογική δέσμευση ήταν το Brain Gain. Προβλέπω ότι δεν θα γυρίσει σχεδόν κανείς. Επομένως, είτε η κυβέρνηση δεν το έχει εκτιμήσει σωστά, είτε το άρθρο είναι πρσχηματικό. Προτείνω οι έδρες να δημιουργούνται στην υψηλότερη βαθμίδα της οποίας τα ελάχιστα τυπικά κριτήρια πληροί ο κάτοχος του ERC. Είναι σίγουρο ότι αν αφεθεί στην κρίση των τμημάτων, οι θέσεις θα ανοίγουν στη βαθμίδα του Επίκουρου. Σε κάθε περίπτωση το θέμα είναι μόνον συμβολικό: Αυτή τη στιγμή τρέχουν 15 StG από Έλληνες και αμφιβάλλω αν θέλουν να γυρίσουν οι μισοί δεδομένων των μισθών στην Ελλάδα, ακόμα και αν τους δίνανε θέση Καθηγητή Α βαθμίδας. Κάθε χρόνο StG παίρνουν κατά μέσο όρο 3 Έλληνες στο εξωτερικό. Αντίστοιχα είναι τα νούμερα για τα CoG και AdG. Επομένως η όποια ρύθμιση πρακτικά δεν επηρεάζει την κατανομή θέσεων στα πανεπιστήμια, άρα είναι μηδενικού κόστους και μηδενικής εσωπανεπιστημιακής τριβής. Επομένως προτείνω την τροποποίηση του άρθρου ως: 167.2 Δικαίωμα για την υποβολή αιτήματος για την ίδρυση έδρας ERC σε συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο ενός Τμήματος έχει κάθε Έλληνας αναγνωρισμένος επιστήμονας που δραστηριοποιείται στην ημεδαπή ή αλλοδαπή και συμμετέχει ως κύριος ερευνητής σε ενεργό πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας (ERC Starting, Consolidator, Advanced και Synergy Grant Schemes). Αποκλείονται από το δικαίωμα υποβολής αιτήματος τα μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) οποιασδήποτε βαθμίδας Α.Ε.Ι. της ημεδαπής, οι ερευνητές οποιασδήποτε βαθμίδας και οι ειδικοί λειτουργικοί επιστήμονες ερευνητικών κέντρων του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 (Α΄258). Η υποβολή του αιτήματος πραγματοποιείται από τον ενδιαφερόμενο προς το Τμήμα του Α.Ε.Ι. που επιθυμεί να ιδρυθεί και να λειτουργήσει η έδρα ERC. 167.3 Για την ίδρυση της έδρας ERC απαιτείται η έκδοση κοινής απόφασης των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εσωτερικών και Οικονομικών, ύστερα από εισήγηση της Συγκλήτου του Α.Ε.Ι. και σύμφωνη γνώμη της Συνέλευσης του Τμήματος που πρόκειται να λειτουργήσει η έδρα, κατόπιν αιτήματος του δικαιούχου σύμφωνα με την παρ. 2. Οι έδρες ERC ιδρύονται στην υψηλότερη βαθμίδα της οποίας τα ελάχιστα τυπικά κριτήρια πληρούν οι επιστήμονες στους οποίους έχει εγκριθεί ERC Grant. 167.6. Έδρες ERC μπορεί να ιδρύονται και να λειτουργούν σε Ερευνητικά Ινστιτούτα του Πανεπιστημιακού Κέντρου Έρευνας και Καινοτομίας (ΠΑ.Κ.Ε.Κ.) του Α.Ε.Ι. με όμοια διαδικασία με αυτή που περιγράφεται στο παρόν. Οι έδρες ERC ιδρύονται στην υψηλότερη βαθμίδα της οποίας τα ελάχιστα τυπικά κριτήρια πληρούν οι επιστήμονες στους οποίους έχει εγκριθεί ERC Grant. Σε απάντηση προηγούμενου σχολίου που θεωρεί ότι κύρια αποστολή του πανεπιστημίου είναι η διδασκαλία, ότι το ERC δεν αποτελεί τεκμήριο διδακτικής επάρκειας, και άρα διαφωνεί με την ίδρυση "Εδρών ERC" σχολιάζω ότι: α) Τα καλά πανεπιστήμια ξεχωρίζουν από τα μέτρια κυρίως λόγω της έρευνας που κάνουν. Ασφαλώς και η διδασκαλία είναι ο δεύτερος σημαντικός πυλώνας των καθηκόντων μας (με τρίτο τη Διοίκηση), πλην όμως η διαφορά του πανεπιστημίου από το σχολείο ήταν εδώ και αιώνες η έρευνα, τουλάχιστον στις χώρες που έχουν ή θέλουν να αποκτήσουν βιομηχανική βάση. β) Το θέμα της διδασκαλίας δεν αφορά μόνον στους κατόχους ERC. Ούτως ή άλλως στα τυπικά κριτήρια για την εκλογή και εξέλιξη οποιουδήποτε τα διδακτικά κριτήρα μπαίνουν διαζευκτικά με την έρευνα. Επομένως δεν είναι λογική η εστίαση της διατυπωμένης κριτικής μόνον στις έδρες ERC. Σε απάντηση σχολίου που συγκρίνει τα ERC Grants με grants του NSF, αναφέρω ότι δεν υπάρχει grant του NSF αντίστοιχο με τα ERC: Τα budgets του ERC κυμαίνονται από 1.5 έως 3.5Μ€ (και είναι monobeneficiary), ενώ τα NSF Young Investigator Awards είναι συνήθως κάτω από $0.5M.