Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το στοιχείο γδ του σημείου 6 του άρθρου 143 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου που αφορά στις προϋποθέσεις εκλογής ή εξέλιξης στη βαθμίδα του Καθηγητή δημιουργεί σημαντικές δυσκολίες για την εξέλιξη στην ως άνω βαθμίδα ορισμένων μελών ΔΕΠ, που εισήλθαν στο Πανεπιστήμιο όχι στην εισαγωγική βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή, αλλά στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή. Ειδικότερα, τα μέλη ΔΕΠ που ξεκίνησαν τη θητεία τους στο Πανεπιστήμιο ως Αναπληρωτές Καθηγητές δεν είναι εφικτό να εκπληρώσουν εντός της τριετίας, οπότε έχουν δικαίωμα να αιτηθούν την εξέλιξή τους στη βαθμίδα του Καθηγητή, την προϋπόθεση του στοιχείου γδ («επίβλεψη, με την ιδιότητα του επιβλέποντος καθηγητή, μίας (1) τουλάχιστον διδακτορικής διατριβής που έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή της και συμμετοχή σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές τριών (3) τουλάχιστον διδακτορικών που έχουν ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή τους»). Αντίθετα, τα μέλη ΔΕΠ που έχουν ξεκινήσει τη θητεία τους στο Πανεπιστήμιο ως Επίκουροι Καθηγητές έχουν περισσότερο χρόνο στη διάθεσή τους ώστε να μπορέσουν να εκπηρώσουν τις προϋποθέσεις της παργράφου γδ. Τούτο έχει ως συνέπεια ότι, με τη διάταξη αυτή, τα μέλη ΔΕΠ που ξεκίνησαν τη θητεία τους στο Πανεπιστήμιο από τη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή υποχρεούνται, στην ουσία, σε αναγκαστική καθυστέρηση της εξέλιξής τους στη βαθμίδα του Καθηγητή, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα μέλη ΔΕΠ που ξεκίνησαν τη θητεία τους στο Πανεπιστήμιο από χαμηλότερη βαθμίδα και, επομένως, είχαν το χρονικό περιθώριο να συμμετέχουν σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές τριών τουλάχιστον διδακτορικών που έχουν περαιωθεί επιτυχώς και να επιβλέψουν διδακτορικές διατριβές που έχουν ολοκληρωθεί επιτυχώς, όπως ορίζει η διάταξη του στοιχείου γδ. Κατά την άποψή μας, η διάταξη αυτή δημιουργεί μία σημαντική διάκριση μεταξύ των μελών ΔΕΠ, δυσμενή σε βάρος όσων ξεκίνησαν την ακαδημαϊκή σταδιοδρομία στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή, καθότι η εισαγωγή σε υψηλότερη βαθμίδα στο Πανεπιστήμιο αποτελεί τελικά «μειονέκτημα» και λόγο καθυστέρησης της εξέλιξης στην βαθμίδα του Καθηγητή. Επιπλέον, επισημαίνουμε ότι, με βάση τον ισχύοντα νόμο, η συγκεκριμένη προϋπόθεση που αφορά στις διδακτορικές διατριβές προβλέπεται ως εναλλακτική προϋπόθεση της διδακτικής εμπειρίας, τουλάχιστον επί τριετία, σε αναγνωρισμένα προγράμματα μεταπτυχιακών ή διδακτορικών σπουδών των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αλλοδαπής. Ως εκ τούτου, υπάρχουν μέλη ΔΕΠ στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή που επικέντρωσαν την ακαδημαϊκή τους προσπάθεια για την εξέλιξή τους στη διδασκαλία σε προγράμματα μεταπτυχιακών ή διδακτορικών σπουδών, βασιζόμενα/συμμορφούμενα απολύτως στις ισχύουσες διατάξεις. Η εισαγωγή της ρύθμισης του στοιχείου γδ ως υποχρεωτικής και όχι ως εναλλακτικής προϋπόθεσης ακυρώνει κατά κάποιο τρόπο την προσπάθεια αυτή και προκαλεί πολύ σημαντική καθυστέρηση στην εξέλιξη στην επόμενη βαθμίδα, όπως εκτέθηκε ανωτέρω. Ουδόλως αμφισβητούμε, βεβαίως, την ακώλυτη ευχέρεια του νομοθέτη να προβαίνει ακόμη και σε αιφνίδιες αλλαγές του νομοθετικού καθεστώτος των ΑΕΙ, πλην όμως εκτιμούμε ότι οφείλει να λαμβάνει υπόψη τόσο τη συνταγματικώς κατοχυρωμένη αρχή της ισότητας των μελών ΔΕΠ όσο και την επίσης συνταγματικώς προστατευόμενη δικαιολογημένη εμπιστοσύνη εκείνων των μελών ΔΕΠ που ξεκίνησαν τη σταδιοδρομία τους υπό το καθεστώς του προηγούμενου νόμου και άσκησαν τη διδακτική και ερευνητική τους δραστηριότητα σύμφωνα με τις διατάξεις του. Τα παραπάνω επιτυγχάνονται με την πρόβλεψη μεταβατικών διατάξεων για τα ήδη υπηρετούντα μέλη ΔΕΠ, που ενήργησαν κατ’ απόλυτη συμφωνία με τις προϊσχύσασες διατάξεις και θίγονται υπέρμετρα από τις νομοθετικές μεταβολές. Για την αποφυγή των προβλημάτων που αναφέρθηκαν ανωτέρω καταθέτουμε τις κάτωθι εναλλακτικές προτάσεις: 1. Διατήρηση της προϋπόθεσης περί επίβλεψης, με την ιδιότητα του επιβλέποντος καθηγητή, μίας (1) τουλάχιστον διδακτορικής διατριβής που έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή της και συμμετοχής σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές τριών (3) τουλάχιστον διδακτορικών διατριβών που έχουν ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή τους, ως εναλλακτική προϋπόθεση της διδακτικής εμπειρίας, τουλάχιστον επί τριετία, σε αναγνωρισμένα προγράμματα μεταπτυχιακών ή διδακτορικών σπουδών των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αλλοδαπής, όπως προβλέπεται στον ισχύοντα νόμο. Ή 2. Εξαίρεση από τη διάταξη του στοιχείου γδ των μελών ΔΕΠ που ξεκίνησαν τη θητεία τους στο Πανεπιστήμιο από τη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή, λαμβάνοντας υπόψιν ότι η συγκεκριμένη κατηγορία μελών ΔΕΠ είχε πολύ πιο περιορισμένο χρονικό περιθώριο για την εκπλήρωση της προϋπόθεσης που αφορά στην περάτωση των διδακτρικών διατριβών σε σύγκριση με τα μέλη ΔΕΠ που ξεκίνησαν τη θητεία τους από χαμηλότερη βαθμίδα. Ή 3. Εξαίρεση από τη διάταξη του στοιχείου γδ των μελών ΔΕΠ που έχουν ήδη εκλεγεί και υπηρετούν στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή, με το σκεπτικό ότι τα αυτά τα μέλη ΔΕΠ έχουν ήδη εργαστεί για την εξέλιξή τους στη βαθμίδα του Καθηγητή με βάση όσα γνώριζαν μέχρι τώρα και όριζε ο ισχύων νόμος. Προτείνουμε να ισχύει η ρύθμιση του στοιχείου γδ, ως έχει στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, για τα μέλη ΔΕΠ που θα εκλεγούν στη θέση του Επίκουρου ή Αναπληρωτή Καθηγητή από τη δημοσίευση του νόμου και εντεύθεν. Ελπίζουμε η επιστολή αυτή να αποτελέσει αφορμή για ένα εποικοδομητικό διάλογο.