Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ως προς το άρθρο 167 και μετά την απάντηση του συναδέλφου στο http://www.opengov.gr/ypepth/?c=82339 Διεθνώς αναγνωρίζεται ότι το πανεπιστήμιο έχει την 1η αποστολή (διδασκαλία), 2η αποστολή (έρευνα) και τα τελευταία έτη 3η αποστολή (συνεισφορά στην κοινωνία), βλ. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120284. Στην Ελλάδα, τα μέλη ΔΕΠ διακρίνονται από τους Ερευνητές σύμφωνα με τη νομοθεσία, καθώς οι πρώτοι έχουν καθήκοντα που αφορούν τις 2 πρώτες αποστολές (άρθρο 155) και άρα η κρίση τους γίνεται επί τω συνόλω και για το διδακτικό και για το ερευνητικό έργο (άρθρο 143§3 στο νομοσχέδιο αλλά και παγίως στους ισχύοντες νόμους). Για το λόγο αυτό εξάλλου, εκτός από τα δικαιολογητικά, οι υποψήφιοι καλούνται να παραδώσουν δοκιμαστικό μάθημα ως δικλείδα ασφαλείας για την ορθή κρίση του εκλεκτορικού. Είναι παράνομη η κρίση που στηρίζεται σε εισηγητική έκθεση η διαλογική συζήτηση, η οποία δεν έχει λάβει υπόψη και τα δύο νόμιμα αυτά κριτήρια, όπως είναι γνωστό από τη νομολογία (ΣτΕ). Η συζήτηση λοιπόν για το αν το κριτήριο της διδασκαλίας είναι πιο σημαντικό από αυτό της έρευνας, ή το αντίθετο, είναι άσκοπη, γιατί ο νόμος προβλέπει ρητά την κρίση *και* στα δύο. Συνεπώς δε μπορεί να καταλαμβάνεται θέση μέλους ΔΕΠ του οποίου η διδακτική ικανότητα δεν έχει αξιολογηθεί, και μάλιστα με τον ίδιο τρόπο όπως αξιολογείται αυτή των άλλων υποψηφίων κατά το Άρθρο 143. Για το λόγο αυτό προτείνω, αν και διαφωνώ με την εκχώρηση του δικαιώματος υποκατάστασης των εκλεκτορικών σωμάτων σε ένα τρίτο και μάλιστα ξένο προς το Ελληνικό Δημόσιο οργανισμό, αν ο νομοθέτης θέλει να επιμείνει, οι έδρες ERC να αφορούν αποκλειστικά θέσεις ΕΡΕΥΝΗΤΩΝ και όχι μελών ΔΕΠ. Επιπρόσθετα η πρότασή μου για το άρθρο 143 είναι πως η εργασιακή εμπειρία που προβλέπεται στα ελάχιστα προσόντα πρέπει να εμπεριέχει υποχρεωτικά αυτόνομη διδακτική εμπειρία τουλάχιστον 2 ετών για τον επίκουρο (και αναλογικά για τις άλλες βαθμίδες), αλλιώς να αξιολογείται με σημαίνουσα βαρύτητα η διδακτική ικανότητα στην προσκεκλημένη διάλεξη από φοιτητές και μέλη ΔΕΠ, και να υποβάλλεται σχέδιο μαθήματος και αυτό προς αξιολόγηση. Αυτά για να αποφεύγονται φαινόμενα που δημιουργούν πραγματικά γιγάντιο πρόβλημα στο πανεπιστήμιο, όπως όταν έρχεται νέο μέλος ΔΕΠ που στην πραγματικότητα είναι αποκλειστικά προτζεκτάκιας ή paper-άκιας και αγνοεί πλήρως και συστηματικά τα διδακτικά του καθήκοντα. Η εμπειρία είναι πικρότατη από τέτοιους υποψηφίους που έχουν έρθει σε όλες τις βαθμίδες. Οι προβλέψεις περί απελευθέρωσης των αμοιβών που προέρχονται από ευρωπαϊκά κονδύλια θα συμβάλλουν προς την κατεύθυνση αυτή, δηλαδή της εγκατάλειψης των διδακτικών καθηκόντων και εστίασης στα ερευνητικά έργα. Τέλος, άλλοι χρηματοδοτικοί οργανισμοί μπορεί να δίνουν λιγότερα ποσά για αντίστοιχης "βαθμίδας" έργα, αλλά τότε ο αποκλεισμός των δικαιούχων τους από μια τέτοια διαδικασία (θυμίζω, ΑΝ θεωρήσουμε ότι δεν είναι παράνομη) ανάγει το ύψος της χρηματοδότησης σε αποκλειστικό τεκμήριο ικανότητας κατάληψης θέσης μέλους ΔΕΠ. Γιατί λοιπόν τότε κάποιος που έχει εργαστεί ως επιστημονικός υπεύθυνος σε 3-4 έργα των 0.5m€ από οποιονδήποτε φορέα χρηματοδότησης να μη μπορεί να καταλάβει θέση μέλους ΔΕΠ παρακάμπτοντας όλες τις διαδικασίες εκλογής; Συνοπτικά: 1) Οι έδρες ERC θα δημιουργήσουν διάφορα νομικά προβλήματα, τόσο στους υποψηφίους όσο και στα ιδρύματα, αφού δε μπορεί για την ίδια θέση να εφαρμόζονται διαφορετικά κριτήρια. 2) Οι διαδικασίες εκλογής των μελών ΔΕΠ χρειάζονται θωράκιση ως προς τη διασφάλιση της διδακτικής ικανότητας των υποψηφίων.