Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη Μελος ΔΕΠ εξωτερικού | 1 Ιουνίου 2022, 17:26
Σε απάντηση στον συνάδελφο (http://www.opengov.gr/ypepth/?c=82367): 1)Το κριτήριο διδασκαλίας σε όλα τα πανεπιστήμια των βιομηχανικών χωρών είναι binary (μπορείς ή δεν μπορείς να κάνεις μάθημα - και οι περισσότεροι μπορούν). Η αξιολόγηση υποψηφίων γίνεται κυρίως με βάση την ερευνητική τους δραστηριότητα. Τα γνωστότερα πανεπιστήμια αυτό που κάνουν *καλύτερα* από τα μη γνωστά είναι η έρευνα - όχι η διδασκαλία. Δεν χρειάζεται reference για αυτό, είναι common knowledge. Το πανεπιστήμιο δεν είναι Λύκειο ούτε "Teaching University". Καλώς ή κακώς (καλώς κατά τη γνώμη μου) αυτό είναι το διεθνές στάνταρ. Εάν κάποιος απέχει από τα διδακτικά του καθήκοντα, όπως αναφέρει ο συνάδελφος, είτε γιατί κυνηγάει πρότζεκτ, είτε γιατί βαριέται, είτε για οποιοδήποτε άλλον λόγο, αυτό δεν είναι θέμα εκλεκτορικού, αλλά πειθαρχικού. Καλός δάσκαλος μπορεί να είναι και ένας ΕΔΙΠ - αλλά πανεπιστήμιο με ΕΔΙΠ δεν γίνεται. Εξαιρετικοί δάσκαλοι είναι και οι φροντιστηριάδες, αλλά κανείς δεν πρότεινε να γίνουν καθηγητές. Από την άλλη, ως φοιτητής, δεν θυμάμαι κανέναν κορυφαίο ερευνητή που να έκανε άθλιο μάθημα. Μπορεί να μην έκανε κορυφαίο, αλλά άθλιο σίγουρα δεν ήταν. Ακριβώς για αυτό το λόγο, το σχέδιο νόμου (και κανένας προηγούμενος νόμος από όσο θυμάμαι) δεν απαιτεί διδασκαλία επί ποινή αποκλεισμού για καμία θέση ΔΕΠ. Όπου αναφέρεται ως απαίτηση, υπάρχει πάντα διάζευξη με ερευνητική εμπειρία. Η διδασκαλία αξιολογείται, αλλά δεν απαιτείται. Ο συντελεστής βαρύτητας που δίνει ο κάθε εκλέκτορας στη διδασκαλία και στην έρευνα είναι προσωπική του υπόθεση - και καλό θα ήταν να δημοσιοποιούνται τα πρακτικά για να κρίνεται και για αυτό. Σε κάθε περίπτωση, κατά τη γνώμη μου, για την πρόσληψη κατόχου ERC πρέπει να πληρούνται όλες οι αποκλειστικές προϋποθέσεις του άρθρου 143 (χρόνος από το διδακτορικό, επίβλεψη διδακτορικών, συνάφεια κτλ). 2) Ο νόμος δεν εκχωρεί δικαιώματα σε ξένο προς το Ελληνικό Δημόσιο οργανισμό (ERC). Κάτι τέτοιο θα ήταν εξωφρενικό. Με βάση την πρόταση νόμου, το ΤΜΗΜΑ αποφασίζει εάν θα προσλάβει τον κάτοχο του ERC και έχει πάντοτε το δικαίωμα να αρνηθεί την πρόσληψη, εάν π.χ. κρίνει ότι ο κάτοχος του ERC δεν είναι επαρκής δάσκαλος. 3) Συμφωνώ ότι η απελευθέρωση των αμοιβών από τα πρότζεκτ είναι λάθος και θα έπρεπε να απαγορευτεί τελείως η πληρωμή ΔΕΠ από πρότζεκτ με ταυτόχρονη αύξηση των μισθών. 4) Το ERC δεν προσφέρει μόνον υψηλή χρηματοδότηση. Αποτελεί, παρά τις υπαρκτές αδυναμίες του, το πιο ανταγωνιστικό πρόγραμμα της ΕΕ και στοχεύει σε βασική έρευνα ανεξαρτήτως τομέα. Ένα ERC δεν ίσοδυναμεί με 3-4 project π.χ. από τη βιομηχανία. 5) Δεν προκύπτει κανένα θέμα νομιμότητας. Αποφασίζει και νομοθετεί η Βουλή. 6) Δεν συνεχίζω πάνω στο ίδιο θέμα γιατί η βαρύτητα του θέματος είναι δυσανάλογα μικρή με την έκταση που πήρε η κουβέντα. Μιλάμε για ούτε 10 ανθρώπους το χρόνο που παίρνουν ERC στο εξωτερικό και απο αυτούς δεν θα θέλουν να γυρίσουν ούτε οι μισοί. Το υπουργείο προφανώς έφερε το άρθρο για λόγους συμβολισμού.