Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης1. Σύστημα Πρόσληψης ΕκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη Κατερίνα Σ. | 26 Νοεμβρίου 2009, 16:34
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Κα Υπουργέ Το σύστημα προσλήψεων στον ελλαδικό χώρο χωλαίνει σε όλους τους τομείς, και ειδικότερα στο χώρο της εκπαίδευσης βρίκεται σε συνεχή σύψη. Καλώς αναλάβατε αυτό το έργο προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης του χώρου της παιδείας αλλά θα πρέπει να καταβάλετε πολλή προσπάθεια χωρίς να υπολογίσετε το πολιτικό κόστος προκειμένου να κινηθείτε προς τη σωστή κατεύθυνση. Προτού λάβετε, ωστόσο, τις όποιες αποφάσεις θα πρέπει να συνυπολογίσετε τα εξής: 1. Ποιοι είναι αυτοί οι παράγοντες που οδηγούν στον κορεσμό του επαγγέλματος των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με τη μελέτη του ΟΟΣΑ όπως αναφέρατε η αναλογία μαθητών εκπαιδευτικών είναι πολύ μεγάλη, γιατί συμβαίνει αυτό; Μήπως επειδή ο περιβόητος σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός δεν επιτελεί σωστά το σκοπό του στα πλαίσια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης; Προφανώς. Και αυτό γιατί καλούνται να ασχοληθούν με αυτό το σοβαρό αντικείμενο όλοι εκείνοι οι εκπαιδευτικοί που δε συμπληρώνουν ωράριο. Ωστόσο, τα ελληνικά πανεπιστήμια εκπαιδεύουν επιστήμονες αποκλειστικά για αυτό το σκοπό, οι οποίοι όμως περατώνοντας τις σπουδές τους ομαδοποιούνται σε μία ειδίκότητα εκείνη φερ' ειπείν της ΠΕ02. Μείζον ζήτημα, δεδομένου ότι πανεπιστημιακή εκπαίδευση υψηλών προδιαγραφών εκμηδενίζεται. Και αυτό συμβαίνει και στην περίπτωση της ειδικής αγωγής. Επιστήμονες που κατά τη διάρκεια των σπουδών τους έχουν ειδικευτεί σε θέματα ειδικής αγωγής καλούνται να παρακολουθήσουν σεμινάρια κόστους άνω των 2000ευρώ προκειμένου να πιστοποιήσουν αυτή τους τη γνώση. Δεν έχουν όλοι οι ΠΕ02 την ίδια θεωρητική κατάρτιση, όπως επίσης ούτε όλοι οι ΠΕ04 κοκ. Αυτό θεωρώ είναι ένα ζήτημα που πρέπει να τεθεί επί τάπητος όταν οι εκπαιδευτικοί ομαδοποιημένων ειδικοτήτων καλούνται να πιστοποιηθούν μέσω ΑΣΕΠ. 2.Ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, θεωρητικά απρόσβλητος από εξωτερικές πιέσεις, αποτελεί ένα, ομολογουμένως, αξιοκρατικό μέσο πρόσληψης εκπαιδευτικών ΔΕ. Η επιλογή των ερωτήσεων όμως, είναι προφανές σε όποιον έχει συμμετάσχει έστω και μία φορά, ότι δεν υπόκειται σε κανέναν έλεγχο. Τολμώ να τη χαρακτηρίσω ώς "δουλεία του ποδαριού". Όταν, λοιπόν, προτείνετε επιτυχία ΑΣΕΠ και μετά όλα τα άλλα θα πρέπει να προσδώσετε το απαιτούμενο κύρος σε αυτόν τον διαγωνισμό. Ερωτήσεις στείρας απομνημόνευσης δεν προάγουν τη δημιουργική σκέψη, δεν προετοιμάζουν τους εκπαιδευτικούς που θα εφαρμόσουν στην πράξη μεθόδους πχ ομαδασυνεργατικής διδασκαλίας, αντίθετα αναπαράγουν τη διδασκαλία καθ΄έδρας και δίνουν την εντύπωση ότι όλα γίνονται για το "θεαθείναι". Μια μεγάλη μερίδα υποψηφίων αναμασάει σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες που άκουσε για πρώτη φορά, ίσως, σε "Πανεπιστημιακά Φροντίστήρια" χωρίς να πιστεύει σ' αυτές ούτε να τις κατανοεί πλήρως, προκειμένου να απαντήσει όσο το δυνατόν σωστότερα στις αμφιβόλου ποιότητας ερωτήσεις του ΑΣΕΠ. 3. Πρώτα ο μαθητής λοιπόν συμφωνούμε όλοι αλλά για να μπει στο κέντρο της εστιάσης ο μαθητής πρέπει να γίνεται σωστή διαλογή των εκπαιδευτικών, των εκπαιδευτικών μεθόδων, της σχολικής ύλης, των σχολικών μονάδων. Και αυτό δε θα συμβεί με το κυνήγι των μορίων με στόχο τη μονιμοποίηση αλλά με τη συνεχή, δωρεάν και επί της ουσίας επιμόρφωση των μελλοντικών αλλά και των ήδη διορισμένων εκπαιδευτικών. Και για να γίνουν αυτά απαιτείται χρήμα. Το έχετε;;;; 4. Προφανώς όχι και γι αυτό προωθούνται συνεχώς μέθοδοι απασχολησιμότητας όπως η ωρομισθία και η αναπλήρωση, που από την πλευρά των εκπαιδευτικών απαιτούν τεράστιο κόστος, οικονομικό και ηθικό. 5. Οι ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες το δίχως άλλο με το δεδομένο σύστημα προσλήψεων πριμοδοτούνται έναντι των υπολοίπων και χαίρουν ιδιαίτερης μεταχείρισης. Το "πρόβλημα της υπογεννητικότητας" πχ προωθεί μεθόδους βιοπολιτικής και έμμεσα ωθεί τους πολίτες σε αναπαραγωγή προς εύρεση εργασίας. Απαράδεκτο! Το ζήτημα είναι τεράστιο αλλά ας περιοριστώ σε αυτά. Κάποιες προτάσεις πάνω στο πλαίσιο αρχών 1. Η εκπαίδευση ενηλικών, απαιτεί ειδική επιμόρφωση και δεν αφορά στη ΔΕ, ωστόσο προσμετράται ως προϋπηρεσία για τις δομές της ΔΕ. Εντούτοις η προϋπηρεσία όπου και με όποιο τρόπο και αν αποκτήθηκε δεν παύει να είναι προϋπηρεσία. Αν μιλάμε όμως για αξιοκρατία -η οποία θα εξασφαλίζεται μέσω ΑΣΕΠ, σύμφωνα με τις αρχές που εξαγγείλατε- θα πρέπει όλοι όσοι εργάζονται σε οποιαδήποτε δομή της εκπαίδευσης να πιστοποιούνται μέσω ΑΣΕΠ. Διαφορετικά, η όποια προϋπηρεσία να μη λογίζεται για την πρόσληψη στην ΔΕ. Το ίδιο να ισχύει και σε δομές του ΟΕΑΔ, σε εκκλησιαστικά λύκεια, στη Σιβιτανίδειο και ειδικά σχολεία, βλπ ΕΕΕΕΚ. 2. Έστω και μία επιτυχία ΑΣΕΠ από το 1998 να είναι αρκετή για να συνυπολογίζονται τα μόρια προϋπηρεσίας. Όχι, όμως, αθροιστική προσμέτρηση. Ίσως, το καλύτερο δυνατό να είναι να μπορεί ο υποψήφιος να επιλέγει την επιτυχία με τη μεγαλύτερη επίδοση. 3. Μεταβατική περίοδος ικανή ώστε να μη δημιουργηθούν αιφνιδιασμοί. 4. Η ηλικία είναι συνθήκη απαραίτητη αλλά όχι ικανή για να έχει κανείς δικαίωμα εργασίας. Πχ η εγκύκλιος για τη λειτουργία της ΠΔΣ φέτος προσέβλεπε αποκλειστικά στη διαφάνεια, όχι όμως και στην αξιοκρατία. 5. Δοκιμοι εκπαιδευτικοί και αξιολογήσεις μόνο αν εξασφαλιστεί μία μέθοδος που δε θα αφήνει περιθώρια αμφιβολιών... 6. Επέκταση του θεσμού των ολοήμερων σχολείων σε όλο το φάσμα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με αυστηρούς και ελεγχόμενους όρους λειτουργίας προς όφελος του μαθητή με σκοπό την αποσυμφόρησή του. Και μία παρατήρηση: πως εξηγείτε το γεγονός ότι από τότε που άρχισε το ολοήμερο δημοτικό όλο και περισσότερο μαθητές, δημοτικού και γυμνασίου, καταφεύγουν στην παραπαιδεία; Μήπως κάτι δε γίνεται σωστά; Συγγνώμη για το μακροσκελή σχόλιο Με εκτίμηση Κατερίνα Π.Σ.