Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη Anastasia PAPARIS, PhD | 2 Ιουνίου 2022, 12:30
Καλημέρα σας! Σχετικά με την δημιουργία Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ, άρθρο 80 κ. ε.) από τμήματα ή σχολές ή ΑΕΙ, που δεν διαθέτουν προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου: Τα πανεπιστήμιά μας, ιδιαίτερα το ΑΠΘ, έχουν αποδεκατιστεί από το προσωπικό τους εδώ και μια δεκαετία τουλάχιστον. Π.χ., το Τμήμα Αρχιτεκτόνων ΑΠΘ λειτουργεί με το 40% του προσωπικού, που είχε πριν από την κρίση. Κάθε πρόταση προς τα μέλη ΔΕΠ για τη δημιουργία ενός ΠΜΣ απορρίπτεται 'λόγω έλλειψης προσωπικού'. Προτείνεται η διεύρυνση του δικαιώματος δημιουργίας Ξενόγλωσσων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΞΠΜΣ) στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ), έστω και εάν αυτό δεν διαθέτει αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών πρώτου κύκλου. Τα ΞΠΜΣ να ιδρύονται σε συνεργασία με καταξιωμένα Α.Ε.Ι. της αλλοδαπής, τα οποία παρέχουν προγράμματα σπουδών σε συναφές γνωστικό αντικείμενο με το προτεινόμενο ΞΠΜΣ. Μάλιστα, θα μπορούσε να τεθεί ένας επιπλέον όρος για την έγκριση αυτού του προγράμματος, που είναι η παράλληλη δημιουργία ενός πανεπιστημιακού ινστιτούτου με το ίδια / ίδια γνωστικό αντικείμενο (-α). Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα α) την ολοκληρωμένη συνεισφορά στη γνώση μέσω της διδασκαλίας και της έρευνας, β) την παραγωγή πρωτότυπης γνώσης, η οποία υπό άλλες συνθήκες δεν θα παραγόταν στη χώρα μας, γ) τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας υψηλού επιπέδου, κυρίως μέσω του ινστιτούτου και δ) την πρόσβαση σε ευρωπαϊκά προγράμματα και άλλους φορείς κ. ά., γεγονός, που θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει και τον τομέα της διδασκαλίας. Πρόσθετοι όροι, που θα μπορούσαν να τεθούν για τη δημιουργία των ΞΠΜΣ/ομόλογων ινστιτούτων θα ήταν α) να διαθέτουν πρωτοτυπία στον ευρωπαϊκό τουλάχιστον χώρο, ώστε να μην υπόκεινται σε ανταγωνισμό και β) να συνεισφέρουν ουσιαστικά στους εθνικούς και ευρωπαϊκούς στόχους (οικονομικά, κοινωνικά/ πολιτισμικά / πολιτιστικά, περιβαλλοντικά κ. ά.). Τόσο το ΞΠΜΣ, όσο και το ομόλογό του ινστιτούτο, να μπορούν να απασχολούν προσωπικό από το ΔΙΠΑΕ, από άλλα ελληνικά ΑΕΙ και από διεθνή εκπαιδευτικά ιδρύματα, όπως αυτά αναφέρονται στο άρθρο 83 του ΣΝ. Τέλος, προτείνω στις σπουδές του δεύτερου κύκλου και με το δεδομένο της συρρίκνωσης του διδακτικού προσωπικού στα ΑΕΙ, τη συμβολή των επιστημόνων εγνωσμένου κύρους, που διαθέτουν τόσο εμπειρία στην άσκηση δραστηριότητας στον ιδιωτικό τομέα (π.χ., αρχιτέκτονα μελετητή μελετών δημόσιου και ιδιωτικού τομέα), όσο και σημαντικά ακαδημαϊκά προσόντα, με ελάχιστο κατώφλι την κατοχή διδακτορικού διπλώματος), στη συν-επίβλεψη των μεταπτυχιακών εργασιών. Αξιότιμη κ. Υπουργέ, Υπάρχουν διακεκριμένοι επιστήμονες στη χώρα μας, που προτίμησαν να μείνουν εδώ και να προσφέρουν, ανεξάρτητα από οικονομικά οφέλη, παρά να ενταχθούν στο ρεύμα του brain drain. Οι επιστήμονες αυτοί δεν εντάχθηκαν σε ΔΕΠ των ελληνικών πανεπιστημίων, όχι λόγω έλλειψης προσόντων, αλλά διότι εκεί παρατηρούνται ο κομματισμός, ο νεποτισμός, ο φατριασμός, η αναξιοκρατία, ενώ οι θέσεις, που προκηρύσσονται, είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Οι επιστήμονες αυτοί είναι η μεγάλη 'σιωπηλή δύναμη', που έχετε να αξιοποιήσετε. Το 'brain gain' είναι δίπλα σας και το μόνο που έχετε να κάνετε, είναι να το φέρετε στο προσκήνιο. Ανοίξτε τα πανεπιστήμια στους ικανούς, που είναι λαμπροί επιστήμονες και δεν αποχωρίζονται τον τόπο τους, που αποζητούν μια ευκαιρία για να δείξουν τι αξίζουν και μην δημιουργείτε 'πολυθεσίτες' ακαδημαϊκούς.