Αρχική Η αναβάθμιση του ρόλου των Πρότυπων – Πειραματικών2) Διατυπώστε τις δικές προτάσεις για την αναβάθμιση των πειραματικών σχολείων και τη συμβολή τους στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματοςΣχόλιο του χρήστη Δημήτρης Καλαϊτζίδης | 25 Ιανουαρίου 2011, 12:55
Πιστεύω ότι όλα τα σχολεία της χώρας πρέπει να γίνουν σταδιακά Πρότυπα αειφόρα σχολεία. Το νέο σχολείο είναι το αειφόρο σχολείο. Είναι το σχολείο της δημοκρα-τίας, της συμμετοχής, του ανοικτού και διαρκώς μεταβαλλόμενου-προσαρμοστικού αναλυτικού προγράμματος, το σχολείο της αυτοδιαχείρισης, το σχολείο της αλληλεγ-γύης, το σχολείο της ενσυνείδητης συμμετοχής σε δράσης κοινωνικές, περιβαλλοντι-κές, πολιτιστικές. Είναι το σχολείο όπου τα παιδιά εκτός από ένα βασικό κορμό μαθημάτων, επιλέγουν τα υπόλοιπα αντικείμενα μάθησης, συμμετέχουν (πιθανώς με μαθητές άλλων σχολεί-ων) σε ομάδες-ομίλους διαφορετικών ενδιαφερόντων, χρησιμοποιούν και αξιοποιούν δημιουργικά τις τεχνολογικές καινοτομίες. Είναι το σχολείο απ' όπου απουσιάζουν οι εξετάσεις και η όποια αξιολόγηση γίνεται λαμβάνοντας υπόψη όλες τις κλίσεις και τις δημιουργικές εκδηλώσεις των παιδιών (με πορτοφόλιο). Είναι το σχολείο όπου οι δάσκαλοι-καθηγητές συντονίζουν και υποστηρίζουν ποικι-λοτρόπως τη μαθησιακή διαδικασία και δεν την καθορίζουν με το "κύρος" τους. Είναι εκεί όπου ο μαθητής βρίσκεται στο κέντρο του ενδιαφέροντος. Είναι το ανοικτό στις νέες ιδέες σχολείο , ανοικτό και δεκτικό στα μηνύματα των καιρών, στα μηνύματα της κοινωνίας, αλλά επίσης εκείνο το σχολείο που παράγει αντίστοιχα μηνύματα, αντίστοιχες δράσεις, αντίστοιχες καινοτομίες. Είναι το σχολείο που δεν επικαθορίζεται από τις τρέχουσες κοινωνικές αξίες (κατανάλωση, επίδειξη, βόλεμα, κτλ) αλλά αναγνωρίζει, υποστηρίζει και διαδίδει τις σταθερές παναθρώπινες αξίες της αλληλεγγύης, της ολιγάρκειας, του σεβασμού προς τον άνθρωπο και το πε-ριβάλλον, της συντροφικότητας, κ.ά. Είναι το σχολείο που μπορεί να εμφυσήσει στα παιδιά την υπευθυνότητα για τη δια-χείριση του χώρου όπου ζουν και μαθαίνουν, την υπευθυνότητα για την κατάσταση του κόσμου γύρω τους, για την κατάσταση του περιβάλλοντος, την υπεύθυνη κατα-ναλωτική συμπεριφορά, την άμιλλα για ιδανικά, για νέες ιδέες, για δημιουργικές πα-ρεμβάσεις στη ίδια τη δομή και τη λειτουργία του σχολείου. Μόνο αν τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά και ισότιμα στη μαθησιακή διαδικασία, θα έχουμε εμείς οι ενήλικοι το δικαίωμα να ζητούμε κάτι από αυτά. Όταν το σύγχρονο σχολείο τα καταδικάζει στην παθητικότητα, στην χωρίς αντίρρηση και αντίδραση κα-τανάλωση γνώσεων που τους είναι χρήσιμες μόνο για την κορύφωση του θεάματος-εξετάσεις για την είσοδο στα πανεπιστήμια-δεν έχουμε δικαίωμα να απαιτούμε από αυτά τα παιδιά να είναι ταυτόχρονα και δημιουργικά και καινοτόμα και χαρούμενα, κτλ. Το σχολείο για να είναι αποδοτικό, θα πρέπει να είναι ελκυστικό για τα παιδιά. Και ελκυστικό σημαίνει δημοκρατικό, ανοικτό, φιλικό, συμμετοχικό, δημιουργικό, καινο-τόμο, με δασκάλους που φέρουν τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά. Αυτό είναι το νέο πρότυπο σχολείο, το αειφόρο σχολείο και σ' αυτό έχουν δικαίωμα να φοιτούν όλα τα παιδιά. Για να το φτιάξουμε πρέπει πρώτα να πείσουμε τους δα-σκάλους για την αξία και τη σημασία του, να χαλαρώσουμε το συγκεντρωτικό-ιδιοκτησιακό καθεστώς λειτουργίας της εκπαίδευσης, να το χρηματοδοτήσουμε γεν-ναιόδωρα, να εγγυηθούμε την ανεξαρτησία του και να δείξουμε εμπιστοσύνη στην αυτοκατευθυνόμενη λειτουργία του. Τότε, μέσα σε ελάχιστα χρόνια, θα προκύψουν όλες οι καινοτομίες, θα προκύψουν τα χαρούμενα παιδιά, θα προκύψουν τα αυθεντι-κά μεγάλα μυαλά της δημιουργίας και της προόδου. Μπορεί η ελληνική κοινωνία να αντέξει ένα τέτοιο βήμα-άλμα; Ή θέλει να παραμεί-νει στα κατεστημένα σχήματα "Πειραματικό"+ ;= "Πρότυπο", το σχολείο των μικρο-μεσαίων που δεν μπορούν ή δεν θέλουν να πληρώσουν το ιδιωτικό (λες και το ιδιωτι-κό βγάζει απαραιτήτως καλύτερους μαθητές);