Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη Γιώργος Υψηλάντης | 4 Ιουνίου 2022, 21:21
ΙΔΡΥΣΗ ‘ΚΕΝΤΡΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗΣ’ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Άρθρο 1 ΙΔΡΥΣΗ 1. Ιδρύεται στο ΥΠ ‘Κέντρο Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης’ υπαγόμενο στην ΧΧΧΧΧΧΧ του Υπουργείου η οποία και το εποπτεύει. 2. Το Κ.Υ.Δ.Μ. περιλαμβάνει μονάδες Διδασκαλίας, Έρευνας και Μελέτης (αυτόνομης μάθησης) στην Διδασκαλία και Μάθηση οι οποίες αντιστοιχούν στα αντικείμενα μελέτης των τριών βαθμίδων εκπαίδευσης τους Υπουργείου, όπως περιγράφονται στο άρθρο …. Επιλέγεται ένα πρόσωπο ευθύνης σε κάθε σχολείο ως σημείο επαφής με το ΚΥΔΜ του Υπουργείου. Άρθρο 2 ΣΚΟΠΟΣ-ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ-ΠΡΑΓΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΣΚΟΠΩΝ Α. Σκοπός του (Κ.Υ.Δ.Μ.) είναι: α) Η υποστήριξη των μαθητών, γονέων, φοιτητών, δασκάλων και καθηγητών μέσω κύκλου μαθημάτων και σεμιναρίων, σε εξειδικευμένα θέματα που σχετίζονται με τις σπουδές τους και αφορούν (ενδεικτικά για τους φοιτητές ή μαθητές): α) στην οργάνωση των σπουδών τους, β) στην οργάνωση του χρόνου τους, γ) στην οργάνωση του μαθησιακού υλικού και σε στρατηγικές μάθησης, δ) στην προετοιμασία τους για τις εξετάσεις, ε) στην διατήρηση σημειώσεων, ζ) στην αυτόνομη μάθηση, η) σε θέματα γλώσσας για ειδικούς σκοπούς, κλπ., κατά την διάρκεια του ακαδημαϊκού τους βίου. Αντίστοιχα προσφέρεται και μαθησιακό (βασικό αλλά και υποστηρικτικό) υλικό για την δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση. β) Η εκπαίδευση των μαθητών και φοιτητών στην επαρκέστερη χρήση όλων των διδακτικών και υποστηρικτικών μέσων (ηλεκτρονικών και μη) και των επιστημονικών πηγών που βρίσκονται στην διάθεσή τους στην Ελλάδα. γ) Η διοργάνωση και σύζευξη συνεργατικής μάθησης (tandem learning) για την βελτίωση των γλωσσικών ή άλλων μαθησιακών αναγκών των μαθητών και φοιτητών. Ειδικότερα για την γλωσσική σύζευξη ανάμεσα σε ελληνικά σχολεία του εξωτερικού και σε σχολεία της Ελλάδος υπάρχει παρακάτω λεπτομερέστερη πρόταση. δ) Η παροχή μαθημάτων τεχνολογικού γραμματισμού, ιδιαίτερα σε λογισμικά που θα τους φανούν χρήσιμα κατά την διάρκεια των σπουδών τους. ε) Η παροχή σεμιναρίων εκπαίδευσης δασκάλων και καθηγητών σε θέματα διδακτικής και μάθησης για την βελτίωση της διδασκαλίας τους (σε συνεργασία με την ομάδα υποστήριξης του ΚΥΔΜ). ζ) Η υποστήριξη δασκάλων και καθηγητών για την βελτίωση της οργάνωσης των μαθημάτων τους με βάση την συνθήκη της Μπολόνια και τις σύγχρονες τάσεις διδακτικής. η) Η υποστήριξη της έρευνας σε αντικείμενα σχετικά με την πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση (σε γνωστικά αντικείμενα ή στην γλωσσική διδασκαλία). Β. Αντικείμενο του (Κ.Υ.Δ.Μ.) και βασικές δράσεις είναι: α) Η επιστημονική έρευνα σε θέματα παιδείας και εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. β) Η υποστήριξη των μαθητών και φοιτητών κατά την διάρκεια των σπουδών τους γ) Η υποστήριξη των καθηγητών, για βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρουν στους μαθητές και στους φοιτητές τους και στο ίδρυμα. Γ. Το Κ.Υ.Δ.Μ. πραγματώνει τους σκοπούς του: α) Με την πρόσκληση καθηγητών των Ελληνικών Ιδρυμάτων, ή Πανεπιστημίων της ημεδαπής και αλλοδαπής, ή με την πρόσκληση ιδιωτών με γνώσεις σε συγκεκριμένα αντικείμενα που αφορούν στους σκοπούς του. β) Με την συνεργασία Μονάδων Έρευνας και Μελέτης που λειτουργούν σε Σχολές και Τμήματα ημεδαπών και αλλοδαπών Α.Ε.Ι. Η συνεργασία του Κέντρου με τις παραπάνω μονάδες πραγματοποιείται στο πλαίσιο: 1) Προγραμματικών Συμφωνιών, 2) Ευρωπαϊκών και Διεθνών Εκπαιδευτικών και Ερευνητικών Προγραμμάτων, καθώς και 3) Διμερών/Πολυμερών Διακρατικών Μορφωτικών Συμβάσεων Επιστημονικών Ανταλλαγών, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του εκάστοτε ισχύοντος θεσμικού πλαισίου. Οι Ανωτέρω Συνεργασίες υπογράφονται από τον Διευθυντή του Κέντρου και εγκρίνονται από τον Υπουργό. γ) Με την συνεργασία με φορείς Τοπικής ή Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, καθώς και με άλλους Δημόσιους ή Ιδιωτικούς Οργανισμούς και Ιδρύματα της χώρας ή της αλλοδαπής, για την διεξαγωγή Σεμιναρίων, Επιστημονικών Συνεδρίων, Συμποσίων (colloquia), Διαλέξεων και μορφωτικών εκδηλώσεων σε αντικείμενα που αφορούν στους σκοπούς του. δ) Με τη δημοσίευση των μελετών και πορισμάτων των ερευνών που πραγματοποιούνται στο Κέντρο, ή που έχουν εκπονηθεί έξω από αυτό και υποβάλλονται προς δημοσίευση από συγγραφείς, μετά από έγκριση από κριτές διεθνούς εμβέλειας και το αρμόδιο όργανο του Κέντρου. ε) Με την έκδοση ειδικού ηλεκτρονικού περιοδικού και ιστοχώρου για την δημοσιοποίηση και την διεθνή προβολή των δραστηριοτήτων του Κέντρου και την προώθηση συνεργασιών ερευνητικού και διδακτικού χαρακτήρα. ζ) Με τη προκήρυξη υποτροφιών για εκπόνηση διδακτορικών διατριβών και μεταδιδακτορικής έρευνας (με χρηματοδότηση από ιδιώτες, κληροδοτήματα, φορείς, ευρωπαϊκά προγράμματα). η) Με την διοργάνωση διεθνών και εθνικών συνεδρίων και διαδικτυακών ή κατά πρόσωπο επιμορφωτικών σεμιναρίων θ) Με την προσωπική ενημέρωση καθηγητών του Ιδρύματος που επιθυμούν να το συμβουλευτούν. ι) Με την έκδοση διεθνών επιστημονικών περιοδικών με κριτές (τυφλή κρίση), μονογραφιών ή άλλων συλλογικών τόμων που να διαθέτουν ISDN ή ISSN ή DOI. κ) Με κάθε άλλο πρόσφορο μέσο. Άρθρο 3 ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ – ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ Το Κ.Υ.Δ.Μ. διοικείται από πολυμελές Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) που συγκροτείται από Καθηγητές ή Αν. Καθηγητές, δασκάλων και καθηγητών της μέσης εκπαίδευσης ή άλλων Πανεπιστημίων της αλλοδαπής διεθνούς κύρους, με εγνωσμένο έργο σε θέματα διδασκαλίας και μάθησης που αφορούν σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Τα μέλη του Δ.Σ. ορίζονται με απόφαση του Υπουργείου μετά από εισήγηση του Υπουργού, εγκρίνονται από το ΧΧΧΧΧΧΧ, με θητεία τριών (5) ετών, με την επιφύλαξη του Άρθρου 9, παραγρ. 2, από σχετικό πίνακα Καθηγητών ή Αν. Καθηγητών, ο οποίος καταρτίζεται μετά από υποβολή υποψηφιοτήτων, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά που αναφέρονται στο άρθρο 3, παρ. α του παρόντος. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ως Πρόεδρος του Κέντρου κατά προτεραιότητα ένας εκ των καθηγητών μελών του Δ.Σ. με ερευνητικό, συγγραφικό και διδακτικό έργο αναφερόμενο στους σκοπούς του Κέντρου. Με την ίδια απόφαση ορίζονται επίσης ο Αναπληρωτής Πρόεδρος, ο Γεν. Γραμματέας και ο Ταμίας του Δ.Σ. Τα μέλη του Δ.Σ. συνεχίζουν να κατέχουν τη θέση αυτή και κατά την διάρκεια της εκπαιδευτικής τους άδειας αλλά και μετά την αποχώρησή τους από την Υπηρεσία έως τη λήξη της θητείας των. Αρμοδιότητες του Διοικητικού Συμβουλίου α) Το Δ.Σ. είναι αρμόδιο για την κατάρτιση και τροποποίηση του Εσωτερικού Κανονισμού του Κ.Υ.Δ.Μ., ο οποίος εγκρίνεται από την Σύγκλητο. β) Αποφασίζει για κάθε θέμα που αφορά στη διοίκηση και λειτουργία του Κ.Υ.Δ.Μ., όπως: διαχείριση της περιουσίας, διάθεση των πόρων, αποδοχή κατ’ αρχήν κληρονομιών, δωρεών και άλλων προσφορών, μετά ή άνευ όρων, ή απόρριψη αυτών, και γενικά για κάθε ενέργεια που αφορά στην προώθηση των σκοπών του Κ.Υ.Δ.Μ. γ) Εισηγείται στον Υπουργό Επιστημονικά Προγράμματα και δράσεις, που υποβάλλονται από το Επιστημονικό Συμβούλιο (Ε.Σ.) μαζί με αναλυτικό προϋπολογισμό για τη διάρκεια κάθε Προγράμματος, ώστε το Τμήμα να τα εντάξει στον Ακαδημαϊκό-Αναπτυξιακό Προγραμματισμό του Ιδρύματος. δ) Αποφασίζει με απόλυτη πλειοψηφία των μελών του, και ύστερα από εισήγηση του Επιστημονικού Συμβουλίου (Ε.Σ.): να απονέμει τον τίτλο του Επίτιμου Προέδρου του Κ.Υ.Δ.Μ. σε διατελέσαντες Προέδρους, να εκλέγει ως Αντεπιστέλλοντες Εταίρους του Κ.Υ.Δ.Μ. Έλληνες ή ξένους επιστήμονες που διακρίθηκαν για το διδακτικό και εν γένει επιστημονικό τους έργο σε θέματα σχετικά με τους στόχους του Κέντρου, να ανακηρύσσει ευεργέτες και δωρητές φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία με την ηθική ή υλική συνεισφορά στους συνέβαλαν ουσιαστικά στην επίτευξη των σκοπών του Κ.Υ.Δ.Μ. Η διάκριση αυτή μπορεί να απονεμηθεί, για τους ίδιους λόγους, και σε Ελληνικά ή αλλοδαπά Ιδρύματα και Οργανισμούς. Οι αποφάσεις του Κ.Υ.Δ.Μ. επικυρώνονται από την Σύγκλητο στην συνέχεια. Β. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ Με απόφαση του Δ.Σ. του Κ.Υ.Δ.Μ. ορίζεται Επιστημονικό Συμβούλιο (Ε.Σ.) στο οποίο μετέχουν τα μέλη του Δ.Σ. οι οποίοι είναι ειδικοί σε θέματα σχετικά με τους σκοπούς του Κέντρου, είτε συμβάλλουν με την ερευνητική/διδακτική/συγγραφική δραστηριότητά τους στην καλλιέργεια και προώθηση θεμάτων σχετικών με τους σκοπούς του Κέντρου. Αυτοί μπορεί να είναι εν ενεργεία μέλη του Α.Π.Θ. των δύο ανωτέρων βαθμίδων, ομότιμοι ή αποχωρήσαντες καθηγητές του Α.Π.Θ. ή άλλων Α.Ε.Ι., ή επιστήμονες Έλληνες ή αλλοδαποί που κατοικούν στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. Με αιτιολογημένη απόφαση του Δ.Σ. που λαμβάνεται με αυξημένη πλειοψηφία (των μελών του) είναι δυνατή η αντικατάσταση μέλους τους Ε.Σ. πριν από την λήξη της θητείας του. Η θητεία του Ε.Σ. διαρκεί όσο και εκείνη του Δ.Σ. Ο Πρόεδρος του Ιδρυτικού Δ.Σ. κατέχει τη θέση του Προέδρου του Ε.Σ. Στα επόμενα Ε.Σ. την θέση του Προέδρου του Ε.Σ. κατέχει ο Πρόεδρος του προηγούμενου Δ.Σ. ΟΙ συνεδριάσεις του Ε.Σ. καθώς και του Δ.Σ. είναι δυνατόν να γίνονται με τηλεδιάσκεψη. Άρθρο 4 ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΟΥ Κ.Υ.Δ.Μ. α) Για την λειτουργία του Κ.Υ.Δ.Μ. δεν απαιτείται μόνιμο προσωπικό. β) Για την πραγματοποίηση των σκοπών του Κ.Υ.Δ.Μ. είναι δυνατόν να προσλαμβάνονται με σύμβαση έργου επιστημονικοί συνεργάτες ή γραμματείς σύμφωνα με ότι ισχύει για τα ερευνητικά προγράμματα που εκπονούνται στο Α.Π.Θ. Άρθρο 5 ΧΩΡΟΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ Το Κ.Υ.Δ.Μ. θα λειτουργεί κυρίως υβριδικά. Επιπρόσθετα, για την διεξαγωγή σεμιναρίων και διαλέξεων θα χρησιμοποιούνται χώροι εκπαίδευσης (π.χ. σχολεία, πανεπιστήμια, κλπ) που απαιτούν μικρή οικονομική επιβάρυνση που θα καλύπτει το Κ.Υ.Δ.Μ. από ίδιους πόρους. Άρθρο 6 ΠΟΡΟΙ ΤΟΥ Κ.Υ.Δ.Μ. Πόροι του Κ.Υ.Μ. είναι: α) Χρηματοδοτήσεις Ερευνητικών Προγραμμάτων β) Επιχορηγήσεις από την Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας το Υπουργείο Πολιτισμού και άλλους Δημόσιους ή Ιδιωτικούς φορείς της χώρας ή της αλλοδαπής. γ) Δωρεές, κληρονομίες, κληροδοσίες, και πάσης φύσεως τακτικές και έκτακτες εισφορές φυσικών ή νομικών προσώπων, ημεδαπών ή αλλοδαπών. δ) Τα έσοδα από τις πωλήσεις δημοσιευμάτων, από την αξιοποίηση τυχόν περιουσιακών στοιχείων του Κέντρου. Άρθρο 7 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ – ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ Α. Αξιολόγηση Το έργο του Κ.Υ.Δ.Μ. αξιολογείται από την Υπουργό με έκθεση που υποβάλλεται από το Δ.Σ. στο τέλος της θητείας του. Β. Απολογισμός Απολογισμός δραστηριοτήτων και οικονομικός απολογισμός υποβάλλεται από το Δ.Σ. κάθε χρόνο και εγκρίνεται από την Υπουργό. Άρθρο 8 ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Είναι δυνατόν, με εισήγηση του Ε.Σ., και απόφαση του Δ.Σ., η οποία επικυρώνεται από την Υπουργό, να διοργανώνονται πρακτικές ασκήσεις καθώς και μαθήματα ή σεμινάρια εξειδίκευσης σε μαθητές, προπτυχιακούς η μεταπτυχιακούς φοιτητές (της ημεδαπής ή της αλλοδαπής με την χρήση σύγχρονης τεχνολογίας), τα οποία μπορεί να εντάσσονται σε προγράμματα σπουδών και τα οποία θα είναι δυνατόν να παρακολουθούν φοιτητές στο πλαίσιο προγραμμάτων Erasmus-Socrates-Tempus. Άρθρο 9 ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ α) Το ιδρυτικό Διοικητικό Συμβούλιο του Κ.Υ.Δ.Μ. θα ορισθεί από την Υπουργό. Στην συνέχεια τα μέλη του ιδρυτικού Συμβουλίου θα ορίσουν τον Πρόεδρο, τον Αναπληρωτή Πρόεδρο τον Γραμματέα και τον Ταμία. Το Επιστημονικό Συμβούλιο θα συσταθεί κατά την διάρκεια της πρώτης θητείας του Διοικητικού Συμβουλίου. β) Η θητεία του Ιδρυτικού Συμβουλίου ορίζεται τετραετής. Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ