Αρχική Η αναβάθμιση του ρόλου των Πρότυπων – Πειραματικών2) Διατυπώστε τις δικές προτάσεις για την αναβάθμιση των πειραματικών σχολείων και τη συμβολή τους στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματοςΣχόλιο του χρήστη 2o Πειραματικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης | 25 Ιανουαρίου 2011, 14:19
Στο κείμενο που ακολουθεί περιέχονται οι προτάσεις καθηγητών του 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης: Α) Όσον αφορά τους Βασικούς σκοπούς των Π.Σ. προτείνουμε: 1) Την αξιοποίηση – εξέλιξη της ψυχοπαιδαγωγικής εκπαιδευτικής έρευνας και παράλληλα την πειραματική – δοκιμαστική εφαρμογή των κάθε είδους προτεινόμενων αλλαγών στην εκπαίδευση (βιβλία , εκπαιδευτικά προγράμματα, εκπ. τεχνολογία) καθώς και των καινοτόμων – εναλλακτικών προγραμμάτων – δράσεων. 2) Την πρακτική άσκηση προπτυχιακών – μεταπτυχιακών φοιτητών των εκπαιδευτικών σχολών. 3) Την επιμόρφωση και την εξάσκηση των εκπαιδευτικών, νεοδιοριζόμενων και μη. 4) Τον πιλοτικό ρόλο για τη λειτουργία των υπόλοιπων σχολείων και τη διάχυση, γενικά, των δοκιμασμένων εκπαιδευτικών πρακτικών. Για την πραγματοποίηση των παραπάνω στόχων είναι απαραίτητη η θεσμοθετημένη Σύνδεση όλων των Πειραματικών Σχολείων με Α.Ε.Ι. Ειδικότερα θα προτείναμε τη δημιουργία Εποπτικού Συμβουλίου για κάθε Π.Σ., στο οποίο επικεφαλής θα ήταν σκόπιμο να τοποθετείται καθηγητής; Α.Ε.Ι. Παιδαγωγικής ιδιότητας. Οποιαδήποτε δραστηριότητα προτεινόμενη από το Εποπτικό Συμβούλιο για να είναι αποδοτική προϋποθέτει τη συναίνεση των εμπλεκομένων, δηλαδή των Εκπαιδευτικών του Σχολείου που αποτελούν τους κύριους συνδιαμορφωτές της εκπαιδευτικής πορείας, καθώς και οι ίδιοι αποτελούν μέλη της ερευνητικής ομάδας που υλοποιεί το πρόγραμμα που εφαρμόζεται στο Σχολείο. Θεωρούμε ότι ο Σύλλογος διδασκόντων θα πρέπει να είναι ο τελικός αποφασιστικός παράγοντας του Σχολείου. Β) Όσον αφορά την εισαγωγή των μαθητών προτείνουμε να παραμείνει το υπάρχον σύστημα της κλήρωσης των μαθητών: Σύμφωνα με τη σύγχρονη παιδαγωγική επιστήμη η διεξαγωγή εκπαιδευτικών ερευνών και η υλοποίηση πειραματισμών στοχεύει στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή και όχι μόνο στα υψηλά μαθησιακά αποτελέσματα. Τα Π.Σ., ως έχουν, είναι από τα λίγα Σχολεία που έχουν τη δυνατότητα μεγάλης αντιπροσωπευτικότητας του Μαθητικού πληθυσμού, διότι – καθώς η εισαγωγή γίνεται με κλήρωση - μπορούν να έχουν μαθητές από όλα τα κοινωνικά στρώματα και από όλα τα διαμερίσματα της ευρύτερης περιοχής της έδρας τους. Έτσι το σύστημα της κλήρωσης των μαθητών αποτελεί εγγύηση για την επιτυχία των ερευνών και πειραματισμών στα σχολεία αυτά. Για την επιτυχία όλων των στόχων προτείνουμε ο αριθμός των μαθητών να μην υπερβαίνει τους 25 ανά τμήμα. Γ) Όσον αφορά τους ομίλους μαθητών: Θα πρέπει να επιδιώκεται η συγκρότηση εθελοντικών ομάδων κοινού ενδιαφέροντος, στις οποίες οι μαθητές θα μπορούν να συνεργάζονται, να ανακαλύπτουν ή να αναπτύσσουν τις ιδιαίτερες κλίσεις τους. Εξάλλου, για τους χαρισματικούς μαθητές δίδεται η ευκαιρία από το ΥΠΔΒΜΘ, να μετέχουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες, στις οποίες διακρίνονται και βραβεύονται. Δ) Όσον αφορά την τράπεζα θεμάτων: Δεν θεωρούμε σκόπιμη τη δημιουργία της, διότι: α) εισάγεται η νοοτροπία των πανελληνίων εξετάσεων με πιθανό αποτέλεσμα την παραπαιδεία β) στοιχειώδες χαρακτηριστικό ζωντανής και πρωτότυπης εκπαίδευσης είναι η ελευθερία να επιλέγει ο εκπαιδευτικός τον κατάλληλο τρόπο εξέτασης που ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολικού τμήματος. Ε) Αξιολόγηση εκπαιδευτικού προσωπικού: Στο τέλος της σχολικής χρονιάς θα πρέπει να επιδιώκεται από το Σύλλογο Διδασκόντων σε συνεργασία με το Εποπτικό Συμβούλιο του Πανεπιστημίου ο αναστοχασμός του συνολικού εκπαιδευτικού έργου, με βάση την επίτευξη των αρχικών στόχων. Επομένως, η παραπάνω διεργασία θα στοχεύει και στον εντοπισμό πιθανών αδυναμιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και σε εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων. Αυτό θα έχει ως συνέπεια την ανατροφοδότηση και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Επίσης προτείνουμε τη συνεχή ενδοϋπηρεσιακή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Στ) Ωράριο εργασίας Το μειωμένο ωράριο, που ισχύει για τους καθηγητές των ΠΣ, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση των αυξημένων παιδαγωγικών και μη αμιγώς διδακτικών απαιτήσεων ενός ΠΣ. Η συνεργασία με το αντίστοιχο ΑΕΙ και τους φοιτητές, η αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού, η ανάπτυξη ομίλων ενδιαφερόντων προϋποθέτουν εργασιακές συνθήκες που θα επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς αυξημένων προσόντων να εκδηλώσουν με άνεση την δημιουργικότητά τους.