Αρχική Αναδιάρθρωση ΔομώνΑ2. Ειδικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αποβλέπουν στην διαδικασία εκσυγχρονισμού της έκδοσης των σχολικών βιβλίων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή. Πώς κρίνετε την πρόθεση αυτή και τι άλλο θα είχατε να προτείνετε.Σχόλιο του χρήστη ΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ | 25 Ιανουαρίου 2011, 16:59
Το ηλεκτρονικό βιβλίο στην ελληνική πραγματικότητα Οι υπογράφοντες εκδότες και βιβλιοπώλες διαπιστώνουμε αφενός μια έλλειψη ενιαίας εκπροσώπησής μας, και αφετέρου την ανάγκη να αντιμετωπιστούν άμεσα ορισμένα θέματα πρώτης προτεραιότητας. Επειδή τα θέματα που μας απασχολούν είναι πολλά, προκρίναμε να παρουσιάσουμε τους προβληματισμούς μας σχετικά με την πρόκληση του ψηφιακού βιβλίου στην εποχή μας, με όλες τις επιπτώσεις που αυτό έχει και θα έχει στον πολιτισμό της χώρας μας, στην προσέγγισή μας με τη γνώση, στην εκπαίδευση, τέλος σε ολόκληρο τον κλάδο του βιβλίου. Τον τελευταίο καιρό, η παγκόσμια κοινότητα κατακλύζεται από συζητήσεις για το ηλεκτρονικό έντυπο. Βέβαια, η συζήτηση για την υποκατάσταση του έντυπου από το ηλεκτρονικό προϊόν επικεντρώνεται σε προϊόντα μεγάλου εμπορικού ενδιαφέροντος, όπως τα ευπώλητα μυθιστορήματα, οι εφημερίδες και τα περιοδικά. Όμως, το ηλεκτρονικό βιβλίο επηρεάζει ήδη και τον τρόπο χρήσης των βιβλίων διδακτικού περιεχομένου. Η εμφάνιση του ηλεκτρονικού βιβλίου θα επανακαθορίσει αναγκαστικά το πλαίσιο που διέπει το σύστημα έκδοσης και διάθεσης των βιβλίων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Οι βασικές μας απόψεις έχουν συνοπτικά ως εξής: 1. Οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε ως ευνομούμενη ευρωπαϊκή χώρα το θέμα των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας (δικαιώματα συγγραφέων, μεταφραστών, εικονογράφων, φωτογραφικού υλικού κτλ.). 2. Η διαδικασία έκδοσης ενός έργου δεν καταργείται με την παρουσία του internet. Πρόκειται για μια ολόκληρη αναδιαμόρφωση των τρόπων με τους οποίους δημιουργούσαμε και διαβάζαμε ως τώρα. Αυτή η ριζική αναδιαμόρφωση μάς δίνει τώρα την ευκαιρία να κατανοήσουμε, και ως πολίτες της παγκοσμιοποιημένης Ελλάδας, τι σημαίνει άυλη περιουσία και πνευματική κληρονομιά. 3. Η διαδικασία της προβολής και της παρουσίασης στο κοινό των νέου τύπου βιβλίων, αλλά και οι πωλήσεις μέσω e-shop, γίνεται ολοένα και πιο περίπλοκη. 4. Σημαντικό θέμα είναι η χρήση των ηλεκτρονικών βιβλίων στην εκπαίδευση. Με βάση όλα τα παραπάνω θεωρούμε ότι πρέπει να ζητήσουμε επειγόντως από την πολιτεία τα εξής: 1. Τη συνεννόηση με τους εκδότες για θέματα που τους αφορούν. Πιστεύουμε ότι ο διάλογος -ή δημόσια διαβούλευση- δεν είναι τίποτα άλλο παρά η προσπάθεια να γνωρίσει η πολιτική εξουσία τα πραγματικά προβλήματα του τόπου, να χρησιμοποιήσει την πείρα της κάθε κοινωνικής ή επαγγελματικής ομάδας. 2. Εφόσον ο διάλογος αυτός πραγματοποιηθεί, το πρώτο θέμα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε είναι η νομοθετική αντιμετώπιση των προβλημάτων που αφορούν το ηλεκτρονικό βιβλίο. Τέτοια είναι τα ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας, το θέμα της ενιαίας τιμής του βιβλίου, τα φοροτεχνικά προβλήματα (βασικό αίτημα είναι να επεκταθεί και στο ηλεκτρονικό βιβλίο ο συντελεστής ΦΠΑ του έντυπου βιβλίου). 3. Τέλος, πρέπει να γίνει μια σοβαρή προσπάθεια για να συλλάβουμε το ρόλο που σύντομα θα παίξει το ηλεκτρονικό βιβλίο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ο εκδοτικός κόσμος θα πρέπει να συνεργαστεί στενά, δημιουργικά και αποδοτικά με το Υπουργείο Παιδείας και με όλη την εκπαιδευτική οικογένεια για τη χάραξη νέας στρατηγικής. Καταλήγοντας, οι υπογράφοντες εκδότες ζητούμε συνάντηση για τα θέματά μας με τα Υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού, ώστε να παρουσιάσουμε το σύνολο των θεμάτων που μας απασχολούν. Για την Ομάδα Βιβλίου, Κωνσταντίνος Γκοβόστης (Εκδόσεις Γκοβόστη) Εύα Καραϊτίδη (Εκδόσεις της Εστίας) Νίκος Καρατζάς (Βιβλιοπωλεία και εκδόσεις Ιανός) Γιάννης Κωνστανταρόπουλος (Εκδόσεις Μίνωας) Βαγγέλης Παπαθανασόπουλος (Εκδόσεις Κέδρος) Γιώργος Παπασωτηρίου (Βιβλιοπωλεία και εκδόσεις Παπασωτηρίου) Στέφανος Πατάκης (Εκδόσεις Πατάκη) Γιώργος Παρίκος (Εκδόσεις Ίων/Έλλην) Αθανάσιος Σταμούλης (Εκδόσεις Σταμούλη) Θανάσης Ψυχογιός (Εκδόσεις Ψυχογιός)