Αρχική Αναδιάρθρωση ΔομώνA1. Θεωρείτε αναγκαία την ίδρυση ενός νέου φορέα που θα έχει ως έργο τη συνολική επιστημονική υποστήριξη του παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού έργου του Υπουργείου Παιδείας με ταυτόχρονη κατάργηση των τεσσάρων υπαρχόντων;Σχόλιο του χρήστη Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία - Ε.Σ.Α.μεΑ. | 25 Ιανουαρίου 2011, 16:09
Μια από τις προτεραιότητες της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) είναι η ριζική αναμόρφωση της Εκπαίδευσης των Ατόμων με Αναπηρία δεδομένου ότι το υφιστάμενο Εκπαιδευτικό Σύστημα είναι ένα Σύστημα διακρίσεων και αποκλεισμού που παράγει πολίτες β΄ και γ΄ κατηγορίας, αφού τα άτομα με αναπηρία: α) είτε είναι αποδέκτες μιας υποδεέστερης και υποβαθμισμένης Εκπαίδευσης σε σχέση με τους υπόλοιπους μαθητές, β) είτε αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το Εκπαιδευτικό Σύστημα (σχολική διαρροή) λόγω έλλειψης ουσιαστικής εκπαιδευτικής υποστήριξης, προσβασιμότητας κ.λπ., γ) είτε δεν μετέχουν καθόλου σε αυτό και ως εκ τούτου η θεσμικά κατοχυρωμένη - βάσει του Ν.3699/2008 - υποχρεωτικότητα της Εκπαίδευσης των Ατόμων με Αναπηρία παραμένει για πολλά από αυτά μια ανεκπλήρωτη υποχρέωση της Πολιτείας απέναντί τους. Είναι αναμενόμενο, και τα αποτελέσματα του Γ΄ ΚΠΣ το επιβεβαιώνουν, ότι η έλλειψη συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών τόσο για την φυσική προσβασιμότητα των κτιριακών υποδομών, όσο (και στο αντικείμενο της διαβούλευσης) για την ηλεκτρονική προσβασιμότητα που αφορά την ψηφιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού, αλλά και τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες εκπαίδευσης θα οδηγήσουν με μαθηματική ακρίβεια σε μία ακόμα γενιά ηλεκτρονικών προϊόντων (π.χ. ψηφιακό βιβλίο, ψηφιακή τάξη) που δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν από άτομα με αναπηρία, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Σημειώνεται ότι η όποια εκ των υστέρων απαίτηση για την προσαρμογή ενός προϊόντος ή υπηρεσίας με προδιαγραφές προσβασιμότητας εκ των υστέρων, μεθοδολογία που κυριαρχεί εδώ και χρόνια στην κατασκευή των βιβλίων, δημιουργεί προβλήματα ανάληψης ευθυνών και κόστους με αποτέλεσμα τη δημιουργία εμποδίων σε βάρος των ατόμων με αναπηρία. Η Ε.Σ.Α.μεΑ., επιπλέον του θεσμικού της ρόλου ως ο επίσημα αναγνωρισμένος Κοινωνικός Εταίρος της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας, έχοντας και τη τεχνογνωσία για την εφαρμογή στην πράξη των αξιολογότερων, από πλευράς διασφάλισης της ποιότητας στην πρόσβαση, διεθνών πρακτικών για τον σχεδιασμό και κατασκευή της προσβάσιμης ψηφιακής τάξης του μέλλοντος (που συμπεριλαμβάνει το προσβάσιμο ψηφιακό βιβλίο και τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες) υποστηρίζει ότι οποιαδήποτε και εάν είναι η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και το αποτέλεσμα της διαβούλευσης αναφορικά με την ίδρυση του νέου ενιαίου φορέα (Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής), για να υπάρξει πραγματική αναβάθμιση της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία στη χώρα μας απαραίτητες προϋποθέσεις είναι: α) η συμμετοχή της Ε.Σ.Α.μεΑ. στον υπό ίδρυση φορέα για την διασφάλιση της ποιότητας του τελικού αποτελέσματος με τη αδιάκοπη και συνεχή συνεργασία με το Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και του συνόλου των εποπτευόμενων από αυτό φορέων του, είτε υφιστάμενων είτε νέων, και β) την σε κάθε περίπτωση ένταξη της διάστασης της αναπηρίας και της προσβασιμότητας σε όλες τις πολιτικές, διαδικασίες και προγράμματα που σχεδιάζει και εφαρμόζει το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και οι εποπτευόμενοι από αυτό Φορείς, είτε αυτοί είναι οι υφιστάμενοι, είτε το προτεινόμενο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Για τους παραπάνω λόγους η Ε.Σ.Α.μεΑ. υποστηρίζει ότι: Στην περίπτωση που το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής συσταθεί, θα πρέπει το «Τμήμα Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης» του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, να μετονομαστεί σε «Τμήμα Εκπαίδευσης Ατόμων με Αναπηρία» - δεδομένου ότι ο όρος «Ειδική Αγωγή», όπως πολλάκις έχει αναφέρει η Συνομοσπονδία, παραπέμπει σε παλαιωμένα Συστήματα Παιδείας, τα οποία είχαν σχέση με την ανατροφή, την καλλιέργεια ή τον τρόπο ζωής και συμπεριφοράς που αφορούν σε όλους τους ανθρώπους - να ενσωματωθεί στο νέο Ινστιτούτο και να διαδραματίζει, μέσω της αναβάθμισής του, όχι μόνο στοχευμένο ρόλο, μέσω της εκπόνησης πολιτικών και προγραμμάτων ειδικά σχεδιασμένων για μαθητές με αναπηρία, αλλά και οριζόντιο προκειμένου να διασφαλίζεται η ένταξη της διάστασης της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία και της προσβασιμότητας σε όλους τους τομείς αρμοδιότητάς του νέου Ινστιτούτου. Φυσικά στο νέο «Τμήμα Εκπαίδευσης Ατόμων με Αναπηρία» θα πρέπει να εξακολουθήσει να εκπροσωπείται τόσο η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) όσο και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (Π.Ο.Σ.Γ.Κ.Α.μεΑ.), όπως άλλωστε μέχρι σήμερα συμβαίνει.