Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 143 Είναι απαραίτητο να θεσπιστούν σαφή κριτήρια για την αξιολόγηση της διδακτικής ικανότητας των υποψηφίων και τη διασφάλιση της ποιότητάς της. Δυστυχώς μεγάλη μερίδα των μελών ΔΕΠ εκλέγονται ως κατάλληλοι με βάση το ερευνητικό τους έργο, αλλά υστερούν στο μέρος της δουλειάς τους που αφορά τη διδασκαλία. Η αξιολόγηση της διδασκαλίας σε πολλές περιπτώσεις γίνεται με τη μορφή του «έχει» ή «δεν έχει» ο υποψήφιος διδακτική εμπειρία, χωρίς αυτή να αναλύεται περαιτέρω ως προς τη βαρύτητά της και την ποιότητα διδασκαλίας. Η θετική αξιολόγηση/προσμέτρησή της ως προσόν της θα πρέπει απαραίτητα να περιλαμβάνει την αυτοδύναμη διδασκαλία των υποψηφίων μέσω συμμετοχής του στο «πρόγραμμα απόκτησης ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας για κατόχους διδακτορικού διπλώματος» και να προαπαιτεί την αξιολόγηση του υποψηφίου από τους φοιτητές με συγκεκριμένο βαθμό και πάνω (πχ Q >80) στη ΜΟΔΙΠ. Η απασχόληση διδασκόντων του ΠΔ/407 επίσης πρέπει να διαφοροποιείται ως προς τη βαρύτητά της, καθώς άλλοι επιστήμονες προσλαμβάνονται ως ΠΔ407 για να διδάξουν ολόκληρα μαθήματα (άρα αυτοδυναμία στον σχεδιασμό, θέματα εξεταστικής κτλ), ενώ άλλοι προσλαμβάνονται στο μέσο του εξαμήνου ως ΠΔ/407 για να διδάξουν μικρό μέρος ενός μαθήματος. Αυτό σημαίνει ότι δεν παρεμβαίνουν στο σχεδιασμό του μαθήματος και επίσης δεν αξιολογούνται από τους φοιτητές. Η απασχόληση των υποψηφίων με το καθεστώς του «ακαδημαϊκού υποτρόφου» αποτελεί σαφέστατα υποδεέστερης μορφής απασχόληση, ιδιαίτερα αν δεν περιλαμβάνει ανάθεση διδασκαλίας ολόκληρων μαθημάτων. Συνήθως το συγκεκριμένο καθεστώς περιλαμβάνει συμμετοχή στην επικουρική παράδοση σε εργαστήρια. Η εξίσωση των παραπάνω μορφών/καθεστώτων διδακτικής εμπειρίας είναι απαράδεκτη. Παράλληλα, θα πρέπει να εξετάζεται το εύρος των μαθημάτων που έχει διδάξει ο υποψήφιος. Είναι ευνόητο ότι υποψήφιοι που έχουν διδάξει μεγάλο εύρος μαθημάτων τα οποία είναι σχετικά με το αντικείμενο της υπό προκήρυξη θέσης διαθέτουν μεγαλύτερη άνεση και εκτενή εμπειρία στο να διαμορφώνουν το περιεχόμενο των μαθημάτων, να τα βελτιώνουν και να τα αναπροσαρμόζουν και να μεταβιβάζουν τις γνώσεις και την εμπειρία τους στους φοιτητές (σε αντιδιαστολή με έναν υποψήφιο που δίδαξε μικρό μέρος ενός ή 2 μαθημάτων με ίδιο τίτλο και δεν συμμετείχε στην αξιολόγηση στη ΜΟΔΙΠ). Άρθρο 144 Εξακολουθεί να μην θεραπεύεται ο τρόπος προσδιορισμού των γνωστικών αντικειμένων του κάθε τμήματος. Το γεγονός αυτό επηρεάζει άμεσα την επιλεξιμότητα και την τελική επιλογή υποψηφίων σε προκηρυχθείσες θέσεις. Ο κατάλογος των γνωστικών αντικειμένων κάθε Τομέα/Τμήματος ΑΕΙ είναι απαραίτητο να δομηθεί με σαφή κριτήρια και να μην επιδέχεται αυθαίρετες τροποποιήσεις. Με λύπη, διαπιστώνω ότι εξακολουθούν να προκηρύσσονται νέες θέσεις ΔΕΠ με γνωστικό αντικείμενο το οποίο είναι προσανατολισμένο/κατασκευασμένο (και λεκτικά αλλά και όσον αφορά την αναλυτική του περιγραφή) ώστε να συμβαδίζει με την ιδιαίτερη ερευνητική ενασχόληση των ήδη υπαρχόντων μελών ΔΕΠ. Η έγκριση γίνεται από τη ΓΣ του Τμήματος, άρα υπόκειται στις προθέσεις των μελών ΔΕΠ που την απαρτίζουν και στις μεταξύ τους ισορροπίες. Επίσης, πολλά από τα μέλη ΔΕΠ που ψηφίζουν, καθότι δε γνωρίζουν τις ανάγκες άλλων Τομέων του Τμήματός τους, καταλήγουν να ψηφίζουν ότι προτείνεται από τον οικείο Τομέα. Σαφέστατα με αυτόν τον τρόπο ευνοείται η επιλογή υποψηφίου/ων με αντίστοιχα ενδιαφέροντα (συνήθως διδάκτορες των ήδη υπηρετούντων μελών ΔΕΠ του Τομέα που προκηρύσσει τη θέση). Επιπλέον, τα προσανατολισμένα/κατασκευασμένα γνωστικά αντικείμενα με σπάνια ή ιδιαίτερη εξειδίκευση (π.χ. «με έμφαση…» «με ιδιαίτερη ενασχόληση…» δεν αντικατοπτρίζουν τις πάγιες ανάγκες του εκάστοτε Τμήματος/Τομέα. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η εκλογή μέλους ΔΕΠ δεν αποτελεί επιλογή συνεργάτη που ένα υπηρετούν μέλος ΔΕΠ επιθυμεί/προτιμά να απασχολήσει σε ένα ερευνητικό του έργο. Συνεπώς, αντίστοιχης σαφήνειας πρέπει να είναι και οι σχετικές διαδικασίες για να διασφαλίζεται η αξιοκρατία και η επιλογή των καταλληλότερων υποψηφίων για την κάλυψη τρεχουσών και κυρίως των πάγιων αναγκών (συμπεριλαμβανομένων των διδακτικών) και τη συνέχιση του έργου των Τμημάτων/Τομέων που υπηρετούμε. Άρθρα 145-146 Δεν είναι ξεκάθαρο αν θα συγκεκριμενοποιηθεί ο τρόπος καθορισμού αν ένα γνωστικό αντικείμενο είναι «ίδιο», «συναφές», κτλ., με ένα άλλο, καθώς και σε τι συνίσταται η διαφορά του «συναφούς» προς το «ίδιο». Το αντικειμενικά ορθό είναι τα μέλη ΔΕΠ του Τμήματος να εντάσσονται ως «ίδιου» γνωστικού αντικειμένου σε ένα και μόνο γνωστικό αντικείμενο, το οποίο θα είναι ταυτόσημο με το δικό τους - εκείνο με το οποίο διορίστηκαν, και όχι εκείνο που προέκυψε με μεταβολές που οι ίδιοι έκαναν στην πορεία για να εξυπηρετήσουν σκοπούς όπως αυτούς της συνάφειας των γνωστικών αντικειμένων, ή σκοπούς προβολής τους σε άλλο αντικείμενο. Επιπλέον, οι Τομείς δύνανται να είναι ετερογενείς ως προς τα γνωστικά αντικείμενα των υπηρετούντων μελών ΔΕΠ, γεγονός που δημιουργεί ερωτήματα περί της ένταξής τους στα μητρώα των γνωστικών αντικειμένων με ουδεμία σχέση, απλά επειδή ανήκουν στον ίδιο Τομέα. Είναι θετικό το γεγονός ότι η λειτουργία του συστήματος ηλεκτρονικής κλήρωσης θα ενισχύσει τη διαφάνεια και να πατάξει την υπάρχουσα κατάσταση που επικρατεί σε διάφορα τμήματα ΑΕΙ (π.χ. σε κάποια Τμήματα Σχολών του ΑΠΘ) όπου δε διενεργούνται κληρώσεις, παρά την ευθύνη που φέρουν οι Πρόεδροι. Αντί αυτού, στη ΓΣ του Τμήματος εγκρίνονται ονόματα εκλεκτόρων που προτείνουν οι Διευθυντές των Τομέων, γεγονός που γεννά ζητήματα νομιμότητας της διαδικασίας. Δυστυχώς με την υπάρχουσα κατάσταση ευνοείται η εκλογή συγκεκριμένων ατόμων που επιθυμούν οι Διευθυντές, καθώς τα εκλεκτορικά σώματα είναι κατασκευασμένα με στόχο να επιλεγούν συγκεκριμένα άτομα. Επίσης, η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει ποικίλα ζητήματα προσφυγών των υποψηφίων στη δικαιοσύνη με ποικίλες συνέπειες και εκβάσεις.