Αρχική Αναδιάρθρωση ΔομώνΑ2. Ειδικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αποβλέπουν στην διαδικασία εκσυγχρονισμού της έκδοσης των σχολικών βιβλίων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή. Πώς κρίνετε την πρόθεση αυτή και τι άλλο θα είχατε να προτείνετε.Σχόλιο του χρήστη Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία - Ε.Σ.Α.μεΑ. | 25 Ιανουαρίου 2011, 16:34
Κεντρική επιδίωξη της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), στο πλαίσιο των επιταγών του ρόλου της ως επίσημα αναγνωρισμένος Κοινωνικός Εταίρος της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας, είναι η διασφάλιση της προσβασιμότητας του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος για την πληθυσμιακή ομάδα που εκπροσωπεί. Το περιβάλλον αυτό μπορεί να τύχει αξιοποίησης από την πληθυσμιακή ομάδα των ατόμων με αναπηρία, μόνο εφόσον οι υποδομές του, φυσικές και ψηφιακές, πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές προσβασιμότητας (φυσικής και ηλεκτρονικής αντιστοίχως) ώστε η πρόσβαση στην απόκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων - απαραίτητων για την προαγωγή αφενός της προσωπικής τους ανάπτυξης, αφετέρου της διευκόλυνσης της ενεργούς και ανταγωνιστικής συμμετοχής τους στην αγορά εργασίας - να είναι ανεμπόδιστη. Ειδικά στην περίπτωση της κατασκευής ψηφιακών βιβλίων, βασική προϋπόθεση της πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση είναι η αναγνώριση και απαλοιφή των εμποδίων στο ηλεκτρονικό περιεχόμενο. Ο διαρκώς αυξανόμενος όγκος της πληροφορίας σε ψηφιακή μορφή, παρά την πρόοδο που αναμφισβήτητα σηματοδοτεί και που επιπρόσθετα συντελεί στην οριζόντια μείωση του κόστους παραγωγής εντύπου υλικού που εκ φύσεως είναι μη προσβάσιμο σε εντυπο-ανάπηρους μαθητές, εμπεριέχει τον κίνδυνο δημιουργίας νέων εμποδίων και νέου χάσματος σε βάρος των ατόμων με αναπηρία. Πρέπει να επισημανθεί ότι μέχρι σήμερα η κατασκευή ψηφιακών βιβλίων όσο και οι διαδικτυακές πύλες δεν ελάμβαναν υπόψη τους προδιαγραφές ηλεκτρονικής προσβασιμότητας, γεγονός το οποίο έρχονταν σε πλήρη σε αντίθεση με τις Συνταγματικές επιταγές του άρθρου 5Α, της παρ. 4 του άρθρου 16 και της παρ. 6 του άρθρου 21 του Συντάγματος. Προκειμένου η προσέγγιση του παρελθόντος να διαφοροποιηθεί σημαντικά από τις μέχρι σήμερα προσεγγίσεις, προκειμένου να εξασφαλιστεί η πρόσβαση και της συγκεκριμένης κατηγορίας τελικών χρηστών, δηλαδή των ατόμων με αναπηρία, στη βάση των προαναφερθέντων επιταγών του Συντάγματος της χώρας, αλλά και των πρόσφατων εξελίξεων στα ζητήματα αναπηρίας διεθνώς και ευρωπαϊκά, ήτοι των επιταγών της υπό κύρωσης Διεθνούς Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και του Προαιρετικού της Πρωτοκόλλου και των υπαγορεύσεων της πρόσφατης Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο «Ευρωπαϊκή Στρατηγική για την Αναπηρία 2010 - 2020: Ανανέωση της δέσμευσης για μια Ευρώπη χωρίς εμπόδια», η Ε.Σ.ΑμεΑ. προτείνει: Την υιοθέτηση της κατασκευής προσβάσιμου ψηφιακού βιβλίου και ψηφιακών εκπαιδευτικών υπηρεσιών που να καλύπτει τις ανάγκες όλων των κατηγοριών ατόμων με αναπηρία, βάσει προκαθορισμένων τεχνικών προδιαγραφών, καθώς και τη δημιουργία και λειτουργία ενός μηχανισμού για τον έλεγχο της προσβασιμότητας των ψηφιακών βιβλίων και εκπαιδευτικών υπηρεσιών μέσω του οποίου θα διασφαλίζεται η καθολική τήρηση των προδιαγραφών, πάντοτε σε στενή συνεργασία με την Ε.Σ.Α.μεΑ. Αξίζει να επισημανθεί ότι η διεθνής πρακτική καταδεικνύει ότι με την τήρηση τεχνικών προδιαγραφών στην κατασκευή προσβάσιμων ψηφιακών βιβλίων θα επωφεληθούν όλοι οι μαθητές (και το εκπαιδευτικό προσωπικό) ανεξαιρέτως, εφόσον θα είναι σε θέση να αλληλεπιδρούν με τις υπηρεσίες και το περιεχόμενο και με συσκευές η χρήση των οποίων δεν έχει ληφθεί υπόψη (π.χ. φορητές συσκευές, ψηφιακή τηλεόραση), μειώνοντας το κόστος μελλοντικών προσαρμογών. Ειδικά όμως ειδικά στην περίπτωση των μαθητών με αναπηρία, για τους οποίους η χρήση του προσβάσιμου ψηφιακού βιβλίων και εκπαιδευτικών ψηφιακών υπηρεσιών αποτελεί στις περισσότερες περιπτώσεις μονόδρομο, η συγκεκριμένη προσέγγιση αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση και όχι επικουρική των όποιων προσπαθειών.