Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
- Σε σχέση με το Άρθρο 300 για τα Αντισταθμιστικά Μέτρα, θα πρέπει να διευκρινιστεί με ποια κριτήρια θα εκδίδονται τα αντισταθμιστικά μέτρα. Εφόσον τα προγράμματα σπουδών της ημεδαπή αφορούν 240 ects και άρα 4ετή φοίτηση, ενώ τα προγράμματα σπουδών της αλλοδαπής συνήθως αφορούν 180 ects και άρα 3ετή φοίτηση, τότε προκύπτει μια ουσιώδης διαφορά 60 ects που σύμφωνα με την διατύπωση του νόμου είναι στην ευχέρεια του αξιολογητή αν θα θεωρήσει ότι υπάρχουν ουσιώδεις διαφορές μεταξύ των προγραμμάτων. Συγκεκριμένα για την παράγραφο 2 και 4,θα πρέπει να διευκρινιστεί τι εννοείται με την έννοια ουσιώδεις διαφορές καθώς ακόμα και η διαφορά των 60 ects μεταξύ των προγραμμάτων της αλλοδαπής με την ημεδαπή θα μπορούσε να θεωρηθεί ουσιώδης διαφορά και άρα κάποιος να χρειάζεται να καλύψει την διαφορά του ενός έτους με έξτρα μαθήματα. Συνεπώς η σύγκριση ΔΕΝ θα πρέπει να γίνεται βάση των διαφορών στα ECTS και στα χρόνια σπουδών αλλά ούτε βάση διαφορών που έμμεσα πηγάζουν από απόκλιση στα ECTS. Η σύγκριση ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ να γίνεται βάση του ουσιαστικού περιεχομένου του προγράμματος σπουδών και της σχέσης του με την επαγγελματική επάρκεια αλλά και βάση της εργασιακής και ακαδημαϊκής επάρκειας που δίνεται από το Ευρωπαϊκό Δίκτυο ENIC NARIC. - Επίσης βάση του άρθρου 300 αλλά και του άρθρου 295 θα πρέπει να διευκρινιστεί αν η σύγκριση των προγραμμάτων σπουδών θα αφορά τον τρόπο φοίτησης αλλά και εξέτασης. Για παράδειγμα ένα πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα εξακολουθεί να συγκρίνεται με το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο της Ελλάδος λόγω της ύπαρξης του εξ αποστάσεως ή θα μπορεί να συγκριθεί και με δια ζώσης προγράμματα της ημεδαπής? Σε περίπτωση που εξακολουθήσει να υπάρχει η σύγκριση αποκλειστικά με το ΕΑΠ (το οποίο αποτελείται από πού μικρό αριθμό σχολών) τότε οδηγούμαστε ξανά στην κατάσταση του 2020 που ουσιαστικά ακύρωνε όλα τα εξ αποστάσεως και το περιεχόμενό τους. Επιπλέον για τα εξ αποστάσεως θα πρέπει να διευκρινιστεί ποιοι θα είναι ο αποδεκτός τρόπος φοίτησης και εξέτασης. ΔΕΝ θα πρέπει λοιπόν τα εξ αποστάσεως προγράμματα να συγκρίνονται μόνο με τα προγράμματα του ΕΑΠ, αλλά ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ οι τίτλοι να είναι ακαδημαϊκά ισοδύναμοι με τους αντίστοιχους της ημεδαπής ανεξαρτήτως του τρόπου φοίτησης. Επίσης ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ να γίνονται δεκτές οι εξετάσεις που πραγματοποιούνται σε οποιοδήποτε χώρο εντός της ημεδαπής και εκτός των ελληνικών ιδρυμάτων (δηλαδή νοικιασμένους χώρους από το ίδιο το πανεπιστήμιο) και κατ' ελάχιστο ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ να είναι πλήρως αποδεκτές οι εξετάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί εξ ολοκλήρου μέσω ηλεκτρονικών μέσων ανεξαρτήτου τοποθεσίας. -Εξίσου σημαντικό είναι η μη ύπαρξη αναφοράς στις μεταφερόμενες μονάδες. Υπάρχουν πάρα πολλοί απόφοιτοι που έχουν μεταφερόμενες μονάδες από άλλα πανεπιστήμια. Για παράδειγμα, σε κάποια προγράμματα (π.χ. ERASMUS MONDUS) οι μονάδες προέρχονται από τρία ή τέσσερα διαφορετικά πανεπιστήμια. Πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι ΔΕΝ χρειάζεται όλες οι μονάδες να προέρχονται από το πανεπιστήμιο που χορηγεί το πτυχίο. Το άρθρο πρέπει να αποσαφηνίζει ότι απλά το σύνολο των μονάδων (ανεξαρτήτως μεταφερομένων ή όχι) να είναι 180 ECTS το λιγότερο. -Τέλος θα πρέπει να διευκρινιστεί τι θα γίνει με την ισοτιμία. Μέχρι και σήμερα ο ΔΟΑΤΑΠ χορηγεί ισοτιμία και αντιστοιχία πτυχίων και σε περιπτώσεις μη ύπαρξης σχετικού αντικειμένου μπορεί να χορηγήσει απλώς ισοτιμία. Ωστόσο στην καινούργια νομοθεσία υπάρχει μόνο η ακαδημαϊκή ισοδυναμία η οποία δίνει την πρόσβαση στην ελληνική αγορά. Θα πρέπει λοιπόν να γίνει σαφές πως για την επίτευξη της εργασίας στο γνωστικό αντικείμενο των σπουδών η ισοδυναμία να δίνεται βάση του περιεχομένου των σπουδών και να δίνονται τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν στον τόπο που προήλθαν. Με τον τρόπο αυτό θα μειωθούν οι περιπτώσεις brain drain αλλά και υποτίμησης πτυχίων. -Μια αξιόλογη πρόταση, που έχει διατυπωθεί και από άλλους σχολιαστές αλλά έχει αναφερθεί και παραπάνω, είναι η άμεση συνεργασία του ΔΟΑΤΑΠ με το Ευρωπαϊκό Δίκτυο ENIC NARIC. Αφού ο ΔΟΑΤΑΠ (Hellenic NARIC) είναι μέλος του του Ευρωπαϊκού δικτύου ENIC NARIC, θα μπορούσε να δεχτεί αιτήσεις (με παράβολο φυσικά) οπού το δικαιολογητικό για την αναγνώριση να είναι μια προηγουμένη αναγνώριση του ίδιου πτυχίου από άλλο μέλος του Ευρωπαϊκού δικτύου ENIC NARIC (π.χ., Γαλλίας, Γερμανίας, ή Βελγίου), οπου φαίνεται και σε ποιο επίπεδο στο ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων έχουν κατατάξει το πτυχίο και τα προσόντα του αιτούντος. Αυτό, θα πρέπει επίσης να αποσαφηνισθεί και να ενταχθεί στον νόμο, αφού κιόλας συμφωνεί με τις αρχές του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης.