Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
“Άρθρο 143 Προϋποθέσεις εκλογής και εξέλιξης μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού […] 6 γγ) διδακτική εμπειρία, τουλάχιστον επί τριετία, σε αναγνωρισμένα προγράμματα μεταπτυχιακών ή διδακτορικών σπουδών των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αλλοδαπής ή διεύθυνση επί τριετία, τουλάχιστον, αναγνωρισμένων ερευνητικών κέντρων ή ινστιτούτων ή τριετής τουλάχιστον θητεία σε διευθυντική θέση υψηλού κύρους οργανισμού της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, 6 γδ) επίβλεψη, με την ιδιότητα του επιβλέποντος καθηγητή, μίας (1) τουλάχιστον διδακτορικής διατριβής που έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή της και συμμετοχή σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές τριών (3) τουλάχιστον διδακτορικών που έχουν ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή τους.” Σχόλια: Στο παρόν σχέδιο νόμου για την εκλογή ή εξέλιξη στη βαθμίδα του Καθηγητή, η ουσιώδης μεταβολή σε σχέση με την προηγούμενη βαθμίδα είναι η απαίτηση αθροιστικά (και όχι διαζευκτικά όπως στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο): – τριετούς διδασκαλίας σε ΠΜΣ (ή αντίστοιχο πρόγραμμα διδακτορικών σπουδών στο οποίο δεν διευκρινίζεται σε τι αφορά η διδακτική εμπειρία – διδασκαλία μαθημάτων;) – επίβλεψη μίας (1) διδακτορικής διατριβής η οποία έχει περατωθεί επιτυχώς – συμμετοχή σε τρεις (3) τριμελείς επιτροπές αντίστοιχων διδακτορικών διατριβών οι οποίες έχουν περατωθεί επιτυχώς. Σημειώνεται ότι στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο οι τρείς παραπάνω προϋποθέσεις επιβάλλονται διαζευκτικά, δηλαδή είτε τριετής διδασκαλία σε ΠΜΣ, είτε επίβλεψη 1 διδακτορικής διατριβής, είτε συμμετοχή σε 3 τριμελείς επιτροπές διδακτορικών διατριβών. Επιπλέον, οι ήδη υπηρετούντες αναπληρωτές οι οποίοι έχουν συμπληρώσει τριετία στη βαθμίδα τους, έχουν διαμορφώσει ένα εργασιακό πλάνο ετών για την εξέλιξή τους βάσει του υφιστάμενου νόμου. Είναι πρακτικά αδύνατον να εκπληρωθούν τα παραπάνω κριτήρια σωρευτικά έτσι ώστε να καλυφθούν από την πλειονότητα των υπάρχοντων αναπληρωτών καθηγητών, όχι μόνο λόγω του υπερβολικού φόρτου που προϋποθέτουν αλλά και για καθαρά αντικειμενικούς λόγους που δεν αφορούν την εργασιακή απόδοση και συνέπεια των μελών ΔΕΠ. Επιπλέον, υπάρχουν και αδικίες: - ένας αναπληρωτής καθηγητής ο οποίος έχει ολοκληρώσει ως επιβλέπων τρεις (3) διδακτορικές διατριβές και έχει υπάρξει συνεπιβλέπων σε άλλες δύο (2) από την αρχή μέχρι την περαίωσή τους είναι δυνατόν να μην είναι εκλόγιμος; - λαμβάνεται υπόψη ότι η συνεπίβλεψη στην ολοκλήρωση διδακτορικών διατριβών δεν παίζει τον κύριο ρόλο στην ολοκλήρωσή τους (βασίζεται στη συνέπεια και εργατικότητα του επιβλέποντος και του υποψήφιου διδάκτορα) κι έτσι η καθυστέρησή τους δεν αποτελεί ευθύνη του συνεπιβλέποντος); - είναι ιδιαίτερα άδικο να ανατρέπεται ο προγραμματισμός ετών ενός αναπληρωτή καθηγητή για την επικείμενη εξέλιξή του βάσει ενός υπάρχοντος νόμου που τον καθιστά μη εκλόγιμο για τουλάχιστον 3-5 χρόνια παραπάνω. Προτάσεις: Να ενοποιηθούν οι παράγραφοι γγ) και γδ) του άρθρου 143 του νέου νόμου και ταυτόχρονα να εισαχθεί το διαζευκτικό «ή» μεταξύ όλων των περιγραφόμενων κριτηρίων. Ο νέος νόμος να εφαρμοστεί μόνο για τους Αναπληρωτές Καθηγητές που θα ορκιστούν μετά τη ψήφισή του, έτσι ώστε να γνωρίζουν οι νέοι συνάδελφοι με ποια κριτήρια και ποιους κανόνες θα κριθούν στο μέλλον και να μπορέσουν να κάνουν τον προγραμματισμό τους έγκαιρα. Αυτό συνέβαινε κατά κόρον σε όλους τους σχετικούς νόμους που έχουν ψηφιστεί, δηλαδή τα νέα κριτήρια ίσχυαν όχι για τους ήδη υπηρετούντες στη βαθμίδα της οποίας τα κριτήρια αλλάζουν, αλλά για τους νέους συναδέλφους που ‘‘έμπαιναν’’ σε αυτές τις βαθμίδες μετά τη ψήφιση των νόμων. Να οριστεί μεταβατική περίοδος για τους ήδη υπηρετούντες αναπληρωτές καθηγητές τουλάχιστον τρία (3) έτη μέχρι την εφαρμογή του από την ψήφιση του νέου νόμου. Είναι αδιανόητο να αλλάζουν τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις εξέλιξης για μέλη ΔΕΠ που προγραμματίζουν να υποβάλλουν αίτηση εξέλιξης στη βαθμίδα του Καθηγητή μεσα στους επόμενους 24 μήνες. Η εκ των υστέρων αλλαγή των κριτηρίων αξιολόγησης των μελών ΔΕΠ αυξάνει την αβεβαιότητα, μειώνει την αξιοπιστία των διαδικασιών και λειτουργεί αποτρεπτικά για την προσέλκυση επιστημόνων από άλλες χώρες. Η μεταβατική περίοδος ισχύος του νέου νόμου για τις εκλογές μελών ΔΕΠ (από 1ης Φεβρουαρίου 2023) είναι πολύ σύντομη. Τέλος, είναι απαραίτητο να διευκρινιστούν τα κάτωθι: - Τι ακριβώς σημαίνει «διδακτική εμπειρία, τουλάχιστον επί τριετία, σε αναγνωρισμένα προγράμματα […] διδακτορικών σπουδών των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αλλοδαπής», καθώς η πλειονότητα των διδακτορικών προγραμμάτων στη χώρα μας δεν συμπεριλαμβάνει διδασκαλία μαθημάτων αλλά επίβλεψη του υποψήφιου υπό τριμελή συμβουλευτική επιτροπή. - Τα προγράμματα σπουδών τμημάτων Α.Ε.Ι. πενταετούς διάρκειας, με εκπόνηση διπλωματικής εργασίας τα οποία οδηγούν σε ενιαίο και αδιάσπαστο τίτλο πρώτου και δεύτερου κύκλου “integrated master”, συμπεριλαμβάνονται στα «αναγνωρισμένα προγράμματα μεταπτυχιακών […] σπουδών των Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αλλοδαπής»;