Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη Στυλιανός Ταμπάκης | 9 Ιουνίου 2022, 22:57
Για να αξιολογήσεις έναν νόμο θα πρέπει να κατανοήσεις τη λογική – σκοπιμότητά του. Ο συγκεκριμένος νόμος προσπαθεί να συμμαζέψει τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.), δεν μπορεί η Θεσσαλονίκη να φιλοξενεί τρία Α.Ε.Ι. Μάλιστα στην ίδια πόλη υπάρχουν ίδια ή παραπλήσια τμήματα. Επομένως θέλει να μειώσει τον αριθμό των Α.Ε.Ι., να συγχωνεύσει ομοειδή τμήματα και εργαστήρια μεταξύ τμημάτων για να επιτευχθεί οικονομία κλίμακας. Συνεπώς με τα ίδια χρήματα, για λιγότερα τμήματα και με περισσότερους φοιτητές θα επιτευχθεί καλύτερη ποιότητα στην εκπαίδευση. Η παραπάνω προσέγγιση μόνο θετικά θα πρέπει να αντιμετωπιστεί. Εντούτοις, υπάρχει πρόβλημα στο τρόπο που ο νόμος προσπαθεί να το πετύχει. Για να επιταχυνθεί η παραπάνω πολιτική προσπαθεί ο νόμος να επιβάλει ένα σύστημα διοίκησης στα πανεπιστήμια που χαρακτηρίζεται από συγκεντρωτισμό. Το Σ.Δ. τα κάνει όλα. Το ερώτημα είναι πότε θα προλάβει να τα κάνει; Θα ήταν ορθότερο οι πολιτικές συγχώνευσης να γίνουν με αργότερο ρυθμό, επιλέγοντας μικρότερες αλλαγές στο σύστημα διοίκησης του πανεπιστημίου. Υπάρχουν όμως και θετικά στο νόμο - ανοίγει προοπτικές π.χ. στο Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος υπάρχει στις εγκαταστάσεις του Φοίνικα, Μουσείο Άγριας Πανίδας – Ενυδρείο και Δασοβοτανικός Κήπος, που μπορεί σε συνεργασία με παιδαγωγικά Τμήματα του Α.Π.Θ. να μετατραπούν - χρησιμοποιηθούν ως Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Ε.Π.). Το Τμήμα θα εξοικονομήσει πόρους για συντήρηση των εγκαταστάσεων και το πανεπιστήμιο θα επιτελεί έμπρακτα το κοινωνικό του ρόλο. Παρακάτω υπάρχουν παρατηρήσεις σε κάποια άρθρα του νόμου: Άρθρο 5 Διαδικασία ίδρυσης, συγχώνευσης, κατάργησης, μετονομασίας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων 1. Τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) δύναται να συγχωνεύονται, κατατέμνονται, μετονομάζονται, μεταβάλλουν την έδρα τους, απορροφώνται από άλλο Α.Ε.Ι. ή να καταργούνται με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων, Οικονομικών και Εσωτερικών με τη διαδικασία των παρ. 2 και 3. Να συμπληρωθεί ως εξής: Κοινή πρόταση δύο οι περισσότερων Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων θα πρέπει να συνεκτιμάται στην απόφαση. Άρθρο 21 Ίδρυση – Κατάργηση – Μεταβολές ακαδημαϊκών μονάδων Η παράγραφος 1 Να συμπληρωθεί ως εξής: Κοινή πρόταση δύο οι περισσότερων ακαδημαϊκών μονάδων ή των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων που ανήκουν θα πρέπει να συνεκτιμάται στην απόφαση. Άρθρο 8 Συμβούλιο Διοίκησης 5. Τα εσωτερικά και εξωτερικά μέλη του Σ.Δ. έχουν δυνατότητα εκλογής έως δύο (2) φορές συνολικά. Να συμπληρωθεί ως εξής: στο ίδιο ή άλλο Α.Ε.Ι. Άρθρο 9 Διαδικασία εκλογής εσωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης 3. …. Για να εκλεγεί ένας υποψήφιος θα πρέπει να έχει συγκεντρώσει κατ’ ελάχιστον το δέκα τοις εκατό (10%) του συνόλου των έγκυρων ψήφων της Σχολής στην οποία υπάγεται. Δεν υπάρχει λογική στη πρόταση, το ποσοστό είναι πολύ μικρό. Να σβηστεί Άρθρο 10 Διαδικασία εκλογής εξωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης 4. Τα εσωτερικά μέλη επιλέγουν με μυστική ψηφοφορία και πλειοψηφία πέντε έκτων (5/6) τα φυσικά πρόσωπα που κρίνονται ως καταλληλότερα για την πλήρωση των θέσεων των εξωτερικών μελών. Είναι ασαφής Εάν δεν επιτευχθεί η απαιτούμενη πλειοψηφία, η διαδικασία επαναλαμβάνεται την επόμενη εργάσιμη ημέρα, οπότε και απαιτείται η απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των εσωτερικών μελών. Να αντικατασταθεί ως εξής: Τα εσωτερικά μέλη επιλέγουν με μυστική ψηφοφορία και σε κοινό ψηφοδέλτιο πέντε υποψήφιους – αλλιώς ο ψήφος τους ακυρώνεται. Όσοι από τους υποψηφίους λάβουν την απόλυτη πλειοψηφία (6/6) κρίνονται ως κατάλληλοι για την πλήρωση των θέσεων των εξωτερικών μελών, ακολουθούν αυτοί που θα λάβουν πλειοψηφία πέντε έκτων (5/6), ακολουθούν αυτοί που θα λάβουν πλειοψηφία τεσσάρων έκτων (4/6) κ.λπ. Στην τελευταία ομάδα των υποψηφίων που θα λάβουν τον ίδιο αριθμό ψήφων θα γίνει κλήρωση για να συμπληρωθούν τα πέντε συνολικά μέλη. Άρθρο 11 Διαδικασία ανάδειξης Πρύτανη 4. Δεν επιτρέπεται να προταθούν ως υποψήφιοι για το αξίωμα του Αντιπρύτανη:……. δ) μέλη Δ.Ε.Π. που έχουν διατελέσει τουλάχιστον μία (1) θητεία ως εσωτερικά μέλη του Σ.Δ. και τουλάχιστον μία (1) θητεία στο αξίωμα του Πρύτανη ή Αντιπρύτανη. Είναι ασαφής Ο πρύτανης στην ίδια θητεία μπορεί να είναι εσωτερικό μέλος του Σ.Δ. και Πρύτανης Να συμπληρωθεί ως εξής: δ) μέλη Δ.Ε.Π. που έχουν διατελέσει τουλάχιστον μία (1) θητεία ως εσωτερικά μέλη του Σ.Δ. και τουλάχιστον σε άλλο χρόνο μία (1) θητεία στο αξίωμα του Πρύτανη ή Αντιπρύτανη. Άρθρο 20 Ακαδημαϊκή διάρθρωση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων 4. Τα Τμήματα μπορεί να διαρθρώνονται σε επιμέρους μονάδες, τους Τομείς, οι οποίοι καλύπτουν ένα μέρος του επιστημονικού πεδίου του Τμήματος,….. 5. Τα μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.), Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) τοποθετούνται σε Τμήματα ή Μονοτμηματικές Σχολές και καλύπτουν τις ανάγκες του εκπαιδευτικού, ερευνητικού και διοικητικού έργου του Τμήματος ή της Μονοτμηματικής Σχολής που υπηρετούν. Με απόφαση της Κοσμητείας, κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Συνέλευσης του Τμήματος που υπηρετούν, δύνανται να καλύπτουν τις εκπαιδευτικές ανάγκες άλλων Τμημάτων της ίδιας ή άλλης Σχολής, μετά από πρόταση της Συνέλευσής τους. Σήμερα τοποθετούνται με το διορισμό τους στους Τομείς και παλαιότεροι συνάδελφοι είναι τοποθετημένοι σε εργαστήρια. Θα πρέπει να υπάρξει ένα σύστημα για όλους Άρθρο 21 Ίδρυση – Κατάργηση – Μεταβολές ακαδημαϊκών μονάδων 6. Με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος τα μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.), Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) που υπηρετούν στο Τμήμα τοποθετούνται στους Τομείς του Τμήματος σύμφωνα με το γνωστικό τους αντικείμενο και το εν γένει επιστημονικό τους έργο. Με όμοια απόφαση, τα μέλη του πρώτου εδαφίου μπορούν να μετακινούνται αιτιολογημένα και να τοποθετούνται σε άλλον Τομέα του Τμήματος. Τα μέλη Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. μπορούν να παρέχουν εκπαιδευτικό, ερευνητικό, εργαστηριακό, κλινικό και εν γένει επιστημονικό έργο προς άλλους Τομείς του Τμήματος, από αυτόν που έχουν τοποθετηθεί, κατόπιν απόφασης της Συνέλευσης του Τμήματος Δηλαδή η τοποθέτηση στους Τομείς γίνεται με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος. Εντούτοις, κάποιοι έχουν την τοποθετηθεί στο Τομέα με το ΦΕΚ διορισμού τους. Στο παρακάτω άρθρο αναφέρει ότι μια πράξη του Πρύτανη μπορεί να αντικατασταθεί από μια πράξη Προέδρου του Τμήματος ή με πράξη του Κοσμήτορα. Είναι Λογικό; Άρθρο 50 Προσωπικό πανεπιστημιακού εργαστηρίου 1. Η τοποθέτηση των μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.), Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) στα πανεπιστημιακά εργαστήρια πραγματοποιείται μετά από αίτησή τους, ως ακολούθως: α) με πράξη του Προέδρου του Τμήματος, κατόπιν απόφασης της Συνέλευσης του Τμήματος και γνώμης της Γενικής Συνέλευσης του Τομέα, εάν το πανεπιστημιακό εργαστήριο εντάσσεται σε Τομέα, β) με πράξη του Προέδρου του Τμήματος, κατόπιν απόφασης της Συνέλευσης του Τμήματος, εάν το πανεπιστημιακό εργαστήριο εντάσσεται σε Τμήμα, γ) με πράξη του Κοσμήτορα, μετά από απόφαση της Κοσμητείας, εάν το πανεπιστημιακό εργαστήριο είναι διεπιστημονικό και εντάσσεται σε Σχολή, δ) με πράξη του Πρύτανη του Α.Ε.Ι., μετά από απόφαση της Κοσμητείας και γνώμη των Συνελεύσεων των Τμημάτων, εάν το πανεπιστημιακό εργαστήριο είναι διεπιστημονικό και εντάσσεται στο Α.Ε.Ι. Οι πράξεις τοποθέτησης σε πανεπιστημιακά εργαστήρια που είναι εγκατεστημένα σε νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) ή πανεπιστημιακά νοσοκομεία κοινοποιούνται με την επιμέλεια του αρμόδιο οργάνου για την έκδοση της πράξης προς το Διοικητικό Συμβούλιο του νοσοκομείου. 2. Τα μέλη Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. τοποθετούνται μόνο σε ένα (1) πανεπιστημιακό εργαστήριο του Α.Ε.Ι., αλλά μπορούν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε περισσότερα από ένα (1) πανεπιστημιακά εργαστήρια του Α.Ε.Ι. 3. Με τη διαδικασία της παρ. 1, τα μέλη Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π. και Ε.Τ.Ε.Π. μετακινούνται ή τοποθετούνται σε άλλο πανεπιστημιακό εργαστήριο της ακαδημαϊκής μονάδας που υπηρετούν, αν συγχωνευθεί, καταργηθεί ή κατατμηθεί πανεπιστημιακό εργαστήριο ή κατόπιν αιτήματος του ενδιαφερόμενου μέλους Δ.Ε.Π., Ε.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π., Ε.Τ.Ε.Π. Για να μην είμαι άδικος οι τομείς συμμετέχουν σύμφωνα με το Άρθρο 31 στο Διοικητικό Συμβούλιο που ασκεί τις αρμοδιότητες που μεταβιβάζει η Συνέλευση του Τμήματος για την εύρυθμη και αποτελεσματικότερη λειτουργία των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και λειτουργικών αναγκών του Τμήματος (παράγραφος 2) Ποιο έντιμο είναι να καταργηθούν οι Τομείς. Μάλιστα εν μέρη αυτό γίνεται, αφού υποβιβάζονται και πλέον δεν συμμετέχουν στη Κοσμητεία Άρθρο 23 Κοσμητεία 1. Η Κοσμητεία αποτελείται από: α) τον Κοσμήτορα της Σχολής, β) τους Προέδρους των Τμημάτων της Σχολής, γ) έναν (1) εκπρόσωπο από κάθε κατηγορία μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.), εφόσον υπηρετούν στα Τμήματα της Σχολής μέλη των εν λόγω κατηγοριών προσωπικού, και δ) τους εκπροσώπους των φοιτητών των Τμημάτων της Σχολής σε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) των μελών της Κοσμητείας των περ. α) και β), οι οποίοι αναδεικνύονται μεταξύ των εκπροσώπων των φοιτητών στις Συνελεύσεις των Τμημάτων. Γιατί υπάρχει αυτή η προσέγγιση; Λογικά για να καταργηθούν εργαστήρια χωρίς φασαρία… 2. Η Κοσμητεία έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες: …. κα) εισηγείται προς τη Σύγκλητο την ίδρυση, συγχώνευση, κατάτμηση ή κατάργηση διεπιστημονικών πανεπιστημιακών εργαστηρίων ή πανεπιστημιακής κλινικής ή πανεπιστημιακού μουσείου της Σχολής, Άρθρο 24 Διαδικασία ανάδειξης Κοσμήτορα Στην παράγραφο 5, 6 και 7 τελικά τον κοσμήτορα τον επιλέγει το Σ.Δ. Λογικά θέλουμε να αναμορφώσουμε το πανεπιστήμιο και δίνουμε την εξουσία σε κάποιο κεντρικό όργανο. Αν αυτό λειτουργεί σωστά τότε το αποτέλεσμα θα είναι άριστο. Στην περίπτωση που αυτό δεν γίνει τι θα συμβεί; Οι αδύναμοι, συνάδελφοι, εργαστήρια, τομείς θα χαθούν… και ούτε απλά θα ακουστούν οι απόψεις τους. Άρθρο 25 Ρυθμίσεις για το αξίωμα του Κοσμήτορα 2. Με απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης, που λαμβάνεται με αυξημένη πλειοψηφία οκτώ ενδεκάτων (8/11) δύναται να παύεται από τα καθήκοντά του Κοσμήτορας, εφόσον υφίσταται σπουδαίος λόγος, ….. η μη εφαρμογή και των αποφάσεων του Σ.Δ., στρατηγικού σχεδίου του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) ή του αναπτυξιακού σχεδίου της Σχολής. Χωρίς σχόλιο. Άρθρο 30 Αρμοδιότητες Συνέλευσης Τμήματος λβ) εγκρίνει τη μετακίνηση μέλους του προσωπικού από έναν Τομέα σε άλλον του ίδιου Τμήματος, μετά από αίτημα του ενδιαφερόμενου και γνώμη του Τομέα, Είναι ασαφής του Τομέα που ανήκει ή αυτού που θέλει να πάει; Άρθρο 33 Αρμοδιότητες Προέδρου και Αντιπροέδρου Τμήματος 2. Ο Αντιπρόεδρος εκτελεί τα καθήκοντα του Προέδρου αν ο Πρόεδρος απουσιάζει ή κωλύεται προσωρινά. Αφού δεν έχει άλλα καθήκοντα είναι ουσιαστικά Αναπληρωτής Πρόεδρος. Θα πρέπει να δοθούν και σ’ αυτών κάποια καθήκοντα. Μετά το Άρθρο 62 Υπάρχουν στα Πανεπιστήμια Σπουδαστήρια κ.λπ. (με ΦΕΚ ίδρυσης). Σύμφωνα με γνωμοδότηση της νομικής επιτροπής κατατάσσονται στα Μουσεία. Εντούτοις, δεν αναφέρει ο παρών νόμος – ούτε ο προηγούμενος τίποτα γι’ αυτά. Άρθρο 77 Πρόγραμμα εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών 3. Εάν το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος υποδοχής είναι ομοειδές με το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος προέλευσης, προσμετράται υποχρεωτικά το σύνολο των πιστωτικών μονάδων (ECTS) που αντιστοιχούν σε μαθήματα και εκπαιδευτικές δραστηριότητες που αξιολογήθηκε επιτυχώς ο φοιτητής, εφόσον ο φοιτητής δεν έχει ήδη αξιολογηθεί επιτυχώς στα ίδια ή αντίστοιχα μαθήματα ή εκπαιδευτικές δραστηριότητες από το Τμήμα προέλευσης. Εάν το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος υποδοχής δεν είναι ομοειδές με το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος προέλευσης του φοιτητή, η επιτυχής αξιολόγηση σε μαθήματα και εκπαιδευτικές δραστηριότητες του ακαδημαϊκού εξαμήνου, δύναται να συνυπολογίζεται για την απονομή του τίτλου σπουδών και να προσμετράται το σύνολο των πιστωτικών μονάδων (ECTS) που αυτές αποδίδουν με απόφαση της Συνέλευσης του Τμήματος, έως τη συμπλήρωση του ποσοστού της παρ. 4 του άρθρου 66. Άρθρο 66 4. Φοιτητές προγραμμάτων σπουδών πρώτου κύκλου δύνανται να επιλέγουν να παρακολουθούν και να αξιολογούνται σε μαθήματα ή εκπαιδευτικές δραστηριότητες άλλων Τμημάτων του ίδιου Α.Ε.Ι. που περιλαμβάνονται στον Ιδρυματικό Κατάλογο, ανεξαρτήτως εάν αυτές έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα σπουδών τους με απόφαση της Συνέλευσης Τμήματος. Η επιτυχής αξιολόγηση σε μαθήματα ή εκπαιδευτικές δραστηριότητες άλλων προγραμμάτων σπουδών προσμετρώνται για την απονομή του τίτλου σπουδών αποκλειστικά, ως μαθήματα ελεύθερης επιλογής. Ο ανώτατος αριθμός πιστωτικών μονάδων από την επιτυχή αξιολόγηση σε μαθήματα και εκπαιδευτικές δραστηριότητες άλλων προγραμμάτων σπουδών, αντιστοιχεί κατ’ ανώτατο όριο έως το δέκα τοις εκατό (10%) του συνολικού αριθμού πιστωτικών μονάδων (ECTS) που απαιτούνται για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος σπουδών. Επομένως, σε μια τεταρτοετή σχολή, 8 εξάμηνα Χ 30 ECTS εξαμήνου = 240, το 10% 24 ECTS σε μια πενταετή σχολή, 10 εξάμηνα Χ 30 ECTS εξαμήνου = 300, το 10% 30 ECTS δηλαδή όλα τα μαθήματα ενός εξαμήνου. Είναι άδικο, οι φοιτητές μιας πενταετούς σχολής λαμβάνουν Integrated master. Πρόταση ίδια ECTS σε όλους. Μάλιστα επειδή οι φοιτητές μπορεί να μην περάσουν τα μαθήματα στην άλλη σχολή, να θεωρείται ότι έχουν δηλώσει έστω τα κύρια μάθημα του εξαμήνου που μετακινήθηκαν και να επιλέγουν να εξεταστούν σε κάποια από αυτά για να συμπληρώσουν τις 30 μονάδες ECTS. Στο άρθρο 140 παρ. 4 αναφέρει «4. Οι Επίκουροι Καθηγητές που κρίνονται αρνητικά για δεύτερη φορά, δύνανται να υποβάλλουν αίτημα προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για την ένταξή τους σε άλλη βαθμίδα εκπαίδευσης. Το αίτημα υποβάλλεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός από την ημερομηνία που έλαβε χώρα η αρνητική κρίση». Δηλαδή ένα μέλος ΔΕΠ δούλεψε 5 χρόνια στο δημόσιο και μετά την αρνητική του κρίση μπορεί να δουλέψει μόνο σε άλλη βαθμίδα εκπαίδευσης. Γιατί δεν μπορεί να δουλέψει στο πανεπιστήμιο π.χ. ως ΕΔΙΠ ή σε κάποια δημόσια υπηρεσία π.χ. ένας δασολόγος στη Δασική Υπηρεσία.