Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Γ’ ΛΟΙΠΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 306-324)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΛΛΗΝΗΣ | 11 Ιουνίου 2022, 00:18
Άρθρο 321 Εισαγωγή σπουδαστών στα Τμήματα Μουσικών Σπουδών – Αντικατάσταση του άρθρου 19 του ν. 4559/2018 Ως σύλλογος διδασκόντων του Πειραματικού Γυμνασίου – Λυκείου Παλλήνης θα θέλαμε να εκφράσουμε τις επιφυλάξεις μας για την αντικατάσταση του άρθρου 19 του ν.4559/2018. Μετά την πρόσφατη αλλαγή και την εφαρμογή του νέου συστήματος εξέτασης, από τον Ιούνιο του 2019, ο τρόπος εισαγωγής των σπουδαστών στα Μουσικά Τμήματα ενδέχεται να είναι σκόπιμο να τροποποιηθεί. Στόχος θα ήταν η βελτίωση και η προσαρμογή στους σκοπούς του κάθε τμήματος, λαμβάνοντας υπόψιν και τις ιδιαιτερότητες της προετοιμασίας των υποψηφίων. Σημειώνουμε πως τα Μουσικά Τμήματα χωρίζονται, ουσιαστικά, σε δύο κατηγορίες με βάση τον προσανατολισμό του προγράμματος σπουδών τους. Στα «θεωρητικά» τμήματα (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και στα «πρακτικά» τμήματα (Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων). Ήδη παρατηρείται το αντιφατικό φαινόμενο, οι υποψήφιοι των «πρακτικών» τμημάτων να δίνουν το μάθημα της «Μουσικής Αντίληψης», το οποίο είναι σε πολύ μεγάλο ποσοστό θεωρητικό με ακαθόριστη ύλη. Στα μουσικά Γυμνάσια και Λύκεια η αντίστοιχη ύλη διδάσκεται διαφορετικά και από άλλες πηγές από αυτές που εξετάζεται (βιβλία οργανισμού A΄, B΄, Γ΄ γ/σίου και Α΄ Λυκείου Γενικής Εκπαίδευσης). Αντίστοιχα με τα παραπάνω, οι υποψήφιοι των «θεωρητικών» τμημάτων εξετάζονται με ιδιαίτερη βαρύτητα και απαιτήσεις σε πρακτικά μαθήματα α) της Αρμονίας, το οποίο λανθασμένα κατά την άποψή μας λογίζεται ως θεωρητικό, αφού αφορά τη σύνθεση μουσικής και β) ακουστικής ικανότητας. Πιο αδρά, το υπάρχον σύστημα θα έπρεπε να υφίσταται με τοποθετημένα αντιστρόφως τα εξεταζόμενα μαθήματα (ύλη) όσον αφορά τις σχολές που αυτά αντιστοιχούν. Όμως η κατεύθυνση του προς ψήφιση συστήματος, είναι ο τρόπος εισαγωγής στα Μουσικά Τμήματα να γίνει ενιαίος. Έτσι, η αλλαγή που αφορά το υπάρχον πλαίσιο του ν.4559/2018 επιβαρύνει τον υποψήφιο για τα «πρακτικά» τμήματα (στον ήδη τεράστιο όγκο προετοιμασίας του για τα αντικείμενα «Μουσική Αντίληψη & Γνώση») με ένα επιπλέον μάθημα κατεύθυνσης, εκτός του μαθήματος Έκθεση - Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (Μαθηματικά, Ιστορία, Πληροφορική ή Φυσική, ανάλογα με την επιλογή προσανατολισμού του), το οποίο δε σχετίζεται με τα προγράμματα σπουδών των Μουσικών Τμημάτων. Παράλληλα, σύμφωνα με τις προτεινόμενες αλλαγές του ν.4559/2018, το υφιστάμενο σύστημα εισαγωγής στα σημερινά «θεωρητικά» τμήματα τροποποιείται και εξομοιώνεται με αυτά των πρακτικών τμημάτων, καταργώντας μαζί και τη δυνατότητα-προνόμιο των υποψηφίων να έχουν πρόσβαση και σε άλλου τύπου σχολές πέρα από τα Μουσικά Τμήματα (εφόσον πλέον δεν θα εξετάζονται και στα 4 μαθήματα προσανατολισμού). Συμπερασματικά, καθίσταται φανερό πως οι επιφυλάξεις που εκφράζουμε ως σύλλογος διδασκόντων του Πειραματικού Μουσικού Γυμνασίου – Λυκείου Παλλήνης είναι βάσιμες. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνουμε πριν προχωρήσουν οι αλλαγές του ν.4559/2018, να διεξαχθεί τριμερής διάλογος ανάμεσα στο Υπουργείο Παιδείας, στα Μουσικά Τμήματα και στα Μουσικά Σχολεία. Οι ουσιαστικοί στόχοι της προσεκτικότερης μελέτης και διαβούλευσης των φορέων, όσον αφορά το νέο τρόπο εισαγωγής στην Ανώτατη Μουσική Εκπαίδευση, θα πρέπει να έχουν, εκτός των άλλων, και τα εξής σημαντικά κριτήρια: α) η επιλογή και η προσαρμογή των εξεταζόμενων μαθημάτων να μην υπονομεύσει τη συρρίκνωση των σχολών, λόγω λιγότερων εισακτέων ή μικρότερης προθυμίας επιλογής αυτών και β) να αποφευχθεί μια λιγότερο δίκαιη εισαγωγή στις σχολές αυτές, που θα επηρέαζε ταυτόχρονα την ποιότητα του έμψυχου υλικού τους, λόγω λιγότερο ικανών φοιτητών, όσον αφορά τη μουσική. Υπόμνημα: Οι μουσικές σπουδές στην Ελλάδα σήμερα γίνονται σε ωδεία ή μουσικές σχολές και σε Πανεπιστήμια. Η εισαγωγή για προπτυχιακές σπουδές στην τριτοβάθμια εκπ/ση γίνεται, σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν.4559/2018, με πανελλήνιες εξετάσεις, ως εξής: α) για τα «πρακτικά» τμήματα (Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων), δίνοντας τα εξής μαθήματα: 1. Έκθεση - Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (όπως ισχύει για όλα τα ΓΕΛ) 2. Μουσική Αντίληψη & Γνώση με εκτενείς και ποικίλες ερωτήσεις • μελωδικών, ρυθμικών και αρμονικών ακουστικών • ιστορίας μουσικής • θεωρίας μουσικής • ορολογίας μουσικής • μουσικής ανάλυσης • μουσικής τεχνολογίας • βυζαντινής μουσικής και παραδοσιακής μουσικής, καθώς και • ένα μικρό θέμα αρμονίας σε όλη την ύλη της κλασικής αρμονίας μουσικής - Για το μαθήματα πανελληνίων με αριθμό 1 στον παραπάνω πίνακα, η διδασκαλία πραγματοποιείται τόσο στα ΓΕΛ, όσο και στα Μουσικά Λύκεια. - Για τα μαθήματα πανελληνίων με αριθμό 2 στον ανωτέρω πίνακα, η διδασκαλία δεν πραγματοποιείται στα ΓΕΛ. Πραγματοποιείται στα Μουσικά Λύκεια, ωστόσο η ύλη για τα αντικείμενα προέρχεται από τα βιβλία μουσικής του Οργανισμού Α΄Β΄Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου του οργανισμού, τα οποία όμως δεν διδάσκονται στα Μουσικά Γυμνάσια και Λύκεια. β) για τα «θεωρητικά» τμήματα (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) 1. τα γνωστά 4 μαθήματα πανελληνίων Κατεύθυνσης της επιλογής καθενός στην Γ Λυκείου, όπως ισχύουν για όλα τα ΓΕΛ 2. Έλεγχος μουσικών ακουστικών ικανοτήτων (εκτενείς και ποικίλες ερωτήσεις μελωδικών, ρυθμικών και αρμονικών ακουστικών) 3. Μεγάλο θέμα αρμονίας σε όλη την ύλη της κλασικής αρμονίας μουσικής - Για τα μαθήματα πανελληνίων με αριθμό 1 στον παραπάνω πίνακα, η διδασκαλία πραγματοποιείται τόσο στα ΓΕΛ, όσο και στα Μουσικά Λύκεια. - Για τα μαθήματα πανελληνίων με αριθμό 2 και 3 στον ανωτέρω πίνακα, η διδασκαλία πραγματοποιείται στα Μουσικά Λύκεια, ενώ δεν πραγματοποιείται στα ΓΕΛ. Κατά συνέπεια, όποιος επιθυμεί να εξεταστεί στα ακουστικά και κλασική αρμονία, θα πρέπει να τα διδάσκεται ιδιωτικά.