Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το Άρθρο 144 (Μητρώα Γνωστικών Αντικειμένων): Σε συνέχεια παλαιότερων διατάξεων, το άρθρο αυτό συντηρεί και διαιωνίζει παλαιότερες στρεβλώσεις και παθογένειες και οδηγεί στη δημιουργία νέων. Στην παράγραφο 1, το άρθρο αυτό δίνει στη «Συνέλευση του Τμήματος» το δικαίωμα να καταρτίζει «μητρώο γνωστικών αντικειμένων που θεραπεύει το Τμήμα», χωρίς να λαμβάνονται υπόψη ούτε η σύνθεση ούτε και η επιστημονική κατάρτιση των μελών της Συνέλευσης και θεωρώντας εκ προοιμίου ως αυτονόητο το ότι ένα Τμήμα «θεραπεύει» περισσότερα από ένα γνωστικά αντικείμενα. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις στις οποίες η «Συνέλευση του Τμήματος» είναι μία ολιγομελής ομάδα και τα περισσότερα μέλη της έχουν ουσιαστικά το ίδιο γνωστικό αντικείμενο ή και πολύ πτωχό επιστημονικό έργο. Επίσης, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που το Τμήμα δεν είναι αυτοδύναμο και τότε η Συνέλευση είναι «προσωρινή» (ή και σε μόνιμη βάση προσωρινή) και στην ουσία αποτελεί μία ετερόκλητη ομάδα που τα μέλη της ελάχιστη σχέση μπορεί να έχουν με το γνωστικό αντικείμενο του Τμήματος και κατά καιρούς εναλλάσσονται ή αντικαθίστανται από άλλους, χωρίς να υπάρχει τελικά ειρμός και μακροπρόθεσμο σχέδιο. Υπάρχουν επίσης Τμήματα τα οποία θεραπεύουν ένα και μόνο γνωστικό αντικείμενο ή μέρος ενός γνωστικού αντικειμένου άλλου Τμήματος, όπως για παράδειγμα ένα Τμήμα Οινολογίας «θεραπεύει» το γνωστικό αντικείμενο «Οινολογία» ενός Τμήματος Χημείας ή ένα Τμήμα Μαιευτικής θεραπεύει ένα μέρος του γνωστικού αντικειμένου «Μαιευτική-Γυναικολογία» μίας Ιατρικής Σχολής. Στο παρελθόν, προκειμένου να εφαρμοστούν διατάξεις αντίστοιχες με αυτές του παρόντος άρθρου ουσιαστικά επινοήθηκαν νέα γνωστικά αντικείμενα ώστε να υπάρξει ολόκληρο «μητρώο» γνωστικών αντικειμένων (η πιο εύκολη λύση είναι να βαπτιστεί «γνωστικό αντικείμενο» ο τίτλος της διδακτορικής διατριβής καθενός εκ των υπηρετούντων μελών ΔΕΠ). Στην παράγραφο 2, του άρθρου αυτού (όπως και παλαιότερα) δίνεται η δυνατότητα στην Κοσμητεία της Σχολής να εγκρίνει ή να απορρίψει τα γνωστικά αντικείμενα του Τμήματος. Στην Κοσμητεία όμως συμμετέχει και ο Πρόεδρος του Τμήματος που έχει προτείνει τα «γνωστικά» ή γνωστικά αντικείμενα, ο οποίος ψηφίζει και για τα «γνωστικά» ή γνωστικά αντικείμενα των άλλων Τμημάτων, δηλαδή ο ελεγχόμενος μπορεί να ελέγξει αυτούς που τον ελέγχουν (και ο νοών νοείτω). Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχουν περιπτώσεις ομοειδών τμημάτων σε διαφορετικά πανεπιστήμια της χώρας με εντελώς διαφορετικά και πρωτότυπα «γνωστικά αντικείμενα» το καθένα. Μιας και επιζητούμε τη διεθνοποίηση και τη συγκριτική αξιολόγηση (benchmarking) του ελληνικού Πανεπιστημίου, καλό θα ήταν να δούμε και το πώς ορίζεται ο όρος «γνωστικό αντικείμενο» διεθνώς και πόσο συχνά χρησιμοποιείται σε άλλα Πανεπιστήμια. Πάντως, ο όρος «knowledge object» πολύ διαφορετική σημασία έχει. Συμπερασματικά, το παρόν άρθρο θα πρέπει να αναθεωρηθεί. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αποσαφηνιστούν οι όροι «γνωστικό αντικείμενο» και «επιστημονικό πεδίο». Το ζητούμενο είναι η διεπιστημονική και διαπανεπιστημιακή συναντίληψη (consensus) ως προς τα γνωστικά αντικείμενα για τα ομοειδή και συναφή Τμήματα ή Σχολές, πιθανώς και με τη γνώμη των αντίστοιχων επίσημων επιστημονικών ή και επαγγελματικών φορέων. Για παράδειγμα, για το επιστημονικό πεδίο και το γνωστικό αντικείμενο ενός Τμήματος Σχολής Επιστημών Υγείας (ή στην ουσία Επαγγελμάτων Υγείας) θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και η γνώμη των ομοειδών Τμημάτων, των Ιατρικών Σχολών, του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου και αντίστοιχων φορέων ανάλογα με το Τμήμα ή ακόμη και υπηρεσιών που υπάγονται στο Υπουργείο Υγείας. Αλλιώς, θα ξαναδούμε το φαινόμενο ομάδες τεσσάρων-πέντε ατόμων, ακόμη και χωρίς διδακτορικό τίτλο, να δημιουργούν το δικό τους «γνωστικό αντικείμενο» ή και «μητρώο γνωστικών αντικειμένων».