Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 143. Σχετικά με τα προαπαιτούμενα προσόντα για την εκλογή στη βαθμίδα του Καθηγητή (γδ) Το προτεινόμενο νομοσχέδιο αναφέρει ότι για τη συγκεκριμένη ακαδημαϊκή βαθμίδα απαιτείται η επίβλεψη, με την ιδιότητα του επιβλέποντος καθηγητή, μίας (1) τουλάχιστον διδακτορικής διατριβής που έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή της και συμμετοχή σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές τριών (3) τουλάχιστον διδακτορικών που έχουν ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή τους. Κάτι τέτοιο είναι υπερβολικό και σε μεγάλο βαθμό άδικο για τους ήδη υπηρετούντες Αναπληρωτές Καθηγητές, οι οποίοι είχαν ήδη κάνει τον προγραμματισμό τους βάσει του τρέχοντος νομοσχεδίου (4485/2017), όπου η συμμετοχή με την ιδιότητα του επιβλέποντος ή ως μέλους της συμβουλευτικής επιτροπής ήταν επιθυμητή, αλλά όχι απαραίτητη προϋπόθεση εξέλιξης στη βαθμίδα του Καθηγητή. Είναι επίσης ευρέως γνωστό ότι ένας μεγάλος αριθμός μελών ΔΕΠ εξελίχθηκε σε αυτή την βαθμίδα χωρίς καν να συμμετέχουν στην επιτυχή ολοκλήρωση μίας διδακτορικής διατριβής με την ιδιότητα του επιβλέποντος. Επιπλέον, ευνοεί επιστήμονες που ήδη εργάζονται στην αλλοδαπή και ειδικά στη Γερμανία, όπου οι διδακτορικές διατριβές τυπικά ολοκληρώνονται μέσα σε δύο έτη και πολύ πιο εύκολα απ’ ότι στην Ελλάδα, χώρα στην οποία ο χρόνος περαίωσης είναι στην πλειονότητα των περιπτώσεων τουλάχιστον ο διπλάσιος από τη Γερμανία. Συνεπώς, μπορούν με σχετική άνεση και σε σαφώς μικρότερο χρονικό διάστημα να αποκτήσουν τα αναγραφόμενα στον προτεινόμενο νομοσχέδιο προσόντα ως συμμετέχοντες σε μία διδακτορική διατριβή. Το να θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση η συμμετοχή με την ιδιότητα του επιβλέποντος από την έναρξη έως την ολοκλήρωση μίας διδακτορικής διατριβής (ακόμη και δύο) είναι απόλυτα λογικό, διότι ως γνωστόν ο επιβλέπων είναι η «ψυχή» της διατριβής και αυτός που καθοδηγεί και κατευθύνει τον υποψήφιο διδάκτορα σε όλα τα στάδιά της και σαφώς αποτελεί κρίσιμο στοιχείο της ακαδημαϊκής του ανέλιξης. Αντίθετα, η δυνατότητα συμμετοχής σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές προσφέρεται συχνά «χαριστικά» σε πρόσωπα που δεν παρέχουν κάτι το ουσιαστικό στην όλη διαδικασία. Συνεπώς, είναι μάλλον άδικη η εξίσωση της έννοιας του επιβλέποντος με την απλή συμμετοχή σε τριμελή συμβουλευτική επιτροπή διδακτορικών διατριβών. Εν κατακλείδι, προτείνεται να παραμείνει ως απαραίτητη προϋπόθεση η ολοκλήρωση μίας (ή ακόμη και δύο) διδακτορικής διατριβής με την ιδιότητα του επιβλέποντος, και να αφαιρεθεί η παράμετρος υποχρεωτικής συμμετοχής σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές που έχουν ολοκληρωθεί. Εναλλακτικά, να υπάρξει μια μεταβατική περίοδος και να μην ισχύσει το γδ για τους ήδη υπηρετούντες στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή, αλλά μόνο γι’ αυτούς που πρόκειται να εκλεγούν ή να εξελιχθούν στην εν λόγω βαθμίδα, έτσι ώστε να τους δοθεί το απαραίτητο χρονικό διάστημα απόκτησης των σχετικών προσόντων.