Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη Anastassis Perrakis | 13 Ιουνίου 2022, 12:12
Το Άρθρο 167 ρυθμίζει θέματα σε σχέση με Έδρες Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας (European Research Council-ERC) Παρ. 2. Δικαίωμα για την υποβολή αιτήματος για την ίδρυση έδρας ERC σε συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο ενός Τμήματος έχει κάθε Έλληνας αναγνωρισμένος επιστήμονας που δραστηριοποιείται στην ημεδαπή ή αλλοδαπή και συμμετέχει ως κύριος ερευνητής σε ενεργό πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας (ERC Starting & Advanced Grant Schemes). Παραλείπει την περίπτωση των ERC consolidator grants, που βρίσκονται ανάμεσα στα Starting και Advanced. Είναι απλά παράλλειψη. Παρ. 3: "Οι έδρες ERC ιδρύονται στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή για τους επιστήμονες στους οποίους έχει εγκριθεί ERC Starting Grant και στη βαθμίδα του Καθηγητή για τους επιστήμονες στους οποίους έχει εγκριθεί ERC Advanced Grant από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας.” Θα πρέπει αντίστοιχα να συμπληρωθεί και να προβλέπει κατά αντιστοιχεία θέση αναπληρωτή για τους κατόχους ERC Consolidator grants. Το άρθρο παραβλέπει τις European Research Area (ERA) chair (https://rea.ec.europa.eu/funding-and-grants/horizon-europe-widening-participation-and-spreading-excellence/era-chairs_en) grants. Αυτές είναι ισόποσες των ERC advanced (2.5εκ) και απευθύνονται με εντελώς συγκεριμένο τρόπο στην ένταξη ερευνητών της αλλοδαπής σε άλλη χώρα. Θα πρέπει να προβέπεται παρόμοια διάταξη με βάση την λογική του νόμου, ειδικά διότι αυτές οι έδρες έχουν ως σαφή σκοπό την αντριστροφή του Brain Drain αλλά δεν αναγνωρίζονται. (ERA Chairs focus on Institutional changes and increaseof research capacity. They support universities or research organisations from eligible countries to attract and maintain high quality human resources and help excellent scientists and their teams to become game changers in their field.) Το Άρθρο 168 στην ουσία επιτρέπει στους δωρητές την έδρας να ορίζουν τον κάτοχο της, εφόσον έχει τα ελάχιστα προσόντα επίκουρου καθηγητή. Αυτό είναι και αντιδεοντολογικό και στην ουσία ακυρώνει την ακαδημαϊκή αυτονομία του Πανεπιστημίου. Η απόφαση θα πρέπει να παίρνεται είτε με κανονική εκλογή με υποψηφιότητες, ή έστω μέσω προτάσεων του δωρητή και των τμημάτων για υποψηφίους στο συμβούλιο διοίκησης ή στο τμήμα που ανήκει η έδρα. Το Άρθρο 169 ρυθμίζει θέματα σε σχέση με Συνεργαζόμενοους Καθηγητές Παρ. 2 "Η δαπάνη απασχόλησης των συνεργαζόμενων καθηγητών βαρύνει αποκλειστικά τον προϋπολογισμό έργων/προγραμμάτων χρηματοδοτούμενων από διεθνείς, ιδιωτικούς και ίδιους πόρους που διαχειρίζεται ο Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.).” Δεν υπάρχει πρόβλεψη για το τι γίνεται όταν ο συνεργαζόμενος καθηγητής φέρνει ο ίδιος την χρηματοδότηση στον Ε.Λ.Κ.Ε. Άλλο δηλαδή η σύγκλητος να πάρει απόφαση να βγάλει κονδύλιο για απασχόληση καθηγητή από τα διαθέσιμα (δηλαδή από τα obverheads από λεφτά που φέραν άλλοι καθηγητές) και άλλο να φέρει κάποιος μια χρηματοδότηση ERA chain για παράδειγμα, που να φέρνει ο ίδιος τα λεφτά. Τι γίνεται τότε; Σε ποιον αποδίδεται η χρήση των overheads (δηλαδή περίπου μισό εκκατομύριο); Στο ΕΛΚΕ; Για να τα δώσει να φέρει άλλον καθηγητή για παράδειγμα; Άδικο. Παρ. 4 "Η ελάχιστη διάρκεια απασχόλησης ενός συνεργαζόμενου καθηγητή είναι τρία (3) ακαδημαϊκά έτη και δύναται να ανανεωθεί για άλλη μια τριετία” και πάλι το ERA chair: δίνει 4ετία. Αν δεν μπορέι να δωθεί θέση τουλάχιστον 4 χρόιναι κατευθείαν μπορεί να χάνονται και χρήματα. Χρειάζεται πρόβέψη για6 χρόνια άμεσα, εάν ο συνεργαζίεμνος έχει δικιά τοπυ χρηματοδότηση για 4 τουλάχιστον χρόνια. Μπορεί να γίνει νέα τριετής σύμβαση μετά΄ατασθαλίες την παρέλευση της 3+3ετίας, με άλλο Πανεπιστήμιο; Παρ. 5 "β) αναφέρουν τα στοιχεία του Α.Ε.Ι. και του Τμήματος στα επιστημονικά συνέδρια και τις ημερίδες που συμμετέχουν, στις επιστημονικές δημοσιεύσεις και ανακοινώσεις τους, καθώς και στις βάσεις δεδομένων καταγραφής του επιστημονικού τους έργου”. Απαράδεκτη διατύπωση, στο τέλος απαραίτητο να προστεθεί “για την έρευνα όπου υπάρχει σαφής συμμετοχή του Ελληνικού ΑΕΙ” - δεν μπορώ εγώ πχ να βάζω ελληνική διεύθυνση σε δουλειά που είναι 100% πληρωμένοι από άλλα κονδύλι και το Ελληνικό Πανεπιστήμιο δεν έχει συμμετοχή. Αυτά τ κάνουν οι Άραβες για να ανεβαίνουν στις κατατάξεις. Το ΝΚΙ πχ το απαγορεύει ρητά, και άλλοι,. Είναι τραγικά αντιδεοντολογικό για εμένα. γ) "παρευρίσκονται στην έδρα του Α.Ε.Ι. και ασκούν το έργο που τους έχει ανατεθεί με φυσική παρουσία για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο (2) μηνών, ενώ κατά το υπόλοιπο χρονικό διάστημα μπορούν να διεξάγουν το έργο τους εξ αποστάσεως.” Η φυσική παρουσία 2 μηνών (τον χρόνο) είναι μη ρεαλιστική, την τριετία κάτι γίνεται. Και πάλι το ERA chair εγκρίνει ακόμα και 4-6 εβδομάδες παρουσία. Πρέπει να μειωθεί ή να αποσαφηνιστεί. Πρέπει επίσηςνα μπει όριο αποζημίωσης απο τον ΕΛΚΕ. Παρ. 7 "Οι συνεργαζόμενοι καθηγητές δεν έχουν δικαίωμα ψήφου για την ανάδειξη των οργάνων του Τμήματος και του Α.Ε.Ι.” πρέπει να προστεθεί πως δεν έχουν και δικαίωμα συμμετοχής σε αιρετά αξιώματα και κυρίως πρέπει να αποσαφηνιστεί εάν μπορούν να είναι εξωτερικά μέλη των Συμβουλίων!