Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη Αγγελική Δεληκάρη | 13 Ιουνίου 2022, 18:47
Άρθρο 143, παρ. 6, εδ. γ: Προϋποθέσεις εκλογής στη βαθμίδα του Καθηγητή Όσον αφορά τα νέα κριτήρια εκλογής στη βαθμίδα του Καθηγητή σχετικά με τη συμμετοχή ως επόπτη/επόπτριας σε μία ολοκληρωμένη διατριβή και τη συμμετοχή σε τρεις τριμελείς επιτροπές διδακτορικών διατριβών (από την αρχή της διατριβής έως την ολοκλήρωση) αυτά πρέπει να αναθεωρηθούν, καθώς σε μεγάλο βαθμό βασίζονται στην τύχη. Δεν είναι βέβαιο ότι θα ανατίθενται σε όλους μεταπτυχιακά σεμινάρια τακτικά ούτε ότι ένας φοιτητής στον οποίο είναι επόπτης/επόπτρια ένα μέλος ΔΕΠ ή στου οποίου την τριμελή επιτροπή συμμετέχει θα ολοκληρώσει τη διατριβή του. Δεν μπορεί να βασίζεται ένα μέλος ΔΕΠ για την εξέλιξή του στη βαθμίδα του Καθηγητή στις επιδόσεις των υποψήφιων διδακτόρων του. Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο ότι αρκετοί υποψήφιοι διδάκτορες μετά από λίγο καιρό σταματούν να ασχολούνται με τη διατριβή τους ή χρονοτριβούν όσον αφορά τις υποχρεώσεις τους, ιδιαίτερα σ’ αυτή την εποχή της οικονομικής δυσπραγίας, κατά την οποία δυσκολεύονται συχνά να παραμείνουν στην έδρα του Πανεπιστημίου. Ωστόσο δεσμεύονται οι θέσεις υποψηφίων διδακτόρων που δικαιούται κάθε μέλος ΔΕΠ έως ότου εξαντληθεί το μέγιστο χρονικό διάστημα που προβλέπεται για την εκπόνηση της διατριβής. Επίσης, υπάρχουν ειδικότητες που προϋποθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις, προκειμένου να αναλάβει κάποιος να εκπονήσει διδακτορική διατριβή (π.χ. ξένες γλώσσες που δεν ανήκουν στις συνήθεις ευρωπαϊκές) με αποτέλεσμα να μην προσελκύουν υποψήφιους διδάκτορες, που θα πρέπει να μπουν στη διαδικασία εκμάθησης γλωσσών, διαθέτοντας επιπρόσθετο χρόνο και έξοδα. Ακόμη ελλοχεύει ο κίνδυνος διδακτορικές διατριβές να εγκρίνονται βιαστικά και βεβιασμένα, με πρωταρχικό κριτήριο όχι την επιτυχή ολοκλήρωσή τους αλλά την ανάγκη των εποπτών/εποπτριών να συγκεντρώσουν τα απαραίτητα προσόντα για την εξέλιξή τους. Με την ισχύουσα διάταξη (Ν 4521/2018, άρθρο 9, παρ. 1β, εδάφ. γγ, iii), που αναφέρει διαζευκτικά ως προϋπόθεση είτε τα έξι (6) εξάμηνα διδασκαλίας σε μεταπτυχιακά είτε δύο (2) συμμετοχές σε τριμελείς επιτροπές διδακτορικών διατριβών (από την αρχή της διατριβής μέχρι το τέλος) είτε μία (1) ολοκληρωμένη εποπτεία διατριβής αποτρέπεται ένας τέτοιος κίνδυνος. Προτείνουμε, ως εκ τούτου, να διατηρηθεί η ισχύουσα έως σήμερα διάταξη η οποία προβλέπει εναλλακτικά είτε την τριετή μεταπτυχιακή διδασκαλία είτε την επίβλεψη διατριβών.