Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη Δημήτρης Γκλώτσος, μέλος ΔΕΠ | 14 Ιουνίου 2022, 12:13
Ειδικές παρατηρήσεις: Άρθρο 80 Σχόλιο: Η παράγραφος 6 του άρθρου 80 προβλέπει, μεταξύ άλλων, την σύμπραξη των Α.Ε.Ι της ημεδαπής και της αλλοδαπής για την συνδιοργάνωση κοινών Π.Μ.Σ. Στις περιπτώσεις αυτές, είναι απαραίτητη η υπογραφή ειδικού πρωτοκόλλου συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων/ιδρυμάτων. Όμως, πολλές φορές λόγω της ασυμβατότητας μεταξύ των νομικών πλαισίων της κάθε χώρας, η συνδιοργάνωση κοινών ΠΜΣ με φορείς της αλλοδαπής είναι πολύ δύσκολη ή αδύνατη, ακόμα και όταν η πρόθεση για τέτοιου είδους συνεργασίες είναι δεδομένη από τα εμπλεκόμενα πανεπιστήμια. Για τον λόγο αυτό, προτείνεται το παρόν σχέδιο νόμου να επεκτείνει τις προβλέψεις της παραγράφου 6 του άρθρου 80, πέραν της συνδιοργάνωσης, και για την περίπτωση συνεργασιών μεταξύ ομοειδών ξενόγλωσσων ΠΜΣ της ημεδαπής και της αλλοδαπής μέσω της υπογραφής ειδικού πρωτοκόλλου συνεργασίας που θα ρυθμίζει τους εν γένει όρους της συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων. Κάτι τέτοιο αναμένεται να διευκολύνει την δημιουργία συνεργασιών μεταξύ αυτοδύναμων/αυτόνομων ξενόγλωσσων ΠΜΣ της ημεδαπής και ομοειδών ΠΜΣ της αλλοδαπής στις περιπτώσεις που οι συνεργασίες αυτές δεν θα μπορούσαν να υλοποιηθούν σε κοινά ΠΜΣ λόγω των δυσκολιών που προκύπτουν από το διαφορετικό νομικό πλαίσιο μεταξύ των εμπλεκόμενων χωρών. Τέτοιου είδους συνεργασίες θα δώσουν περισσότερους βαθμούς ελευθερίας στα εμπλεκόμενα ΠΜΣ, καθώς οργανωτικά θα εμπίπτουν στους κανόνες και στο νομικό πλαίσιο της κάθε χώρας, ενώ οι μεταξύ τους ειδικοί όροι εκπαιδευτικής, ερευνητικής και εν γένει συνεργασίας θα καθορίζονται από το ειδικό πρωτόκολλο συνεργασίας που θα συνυπογράφουν, κατά αναλογία με τις προβλέψεις της παραγράφου 6 του άρθρου 80. Η ανωτέρω ρύθμιση αναμένεται να ενισχύσει το εν γένει εκπαιδευτικό και ερευνητικό προφίλ των αυτοδύναμων ξενόγλωσσων ΠΜΣ της ημεδαπής καθώς θα τους δοθεί η δυνατότητα συνεργασίας με ομοειδή αυτοδύναμα ΠΜΣ της αλλοδαπής, ενισχύοντας τις δράσεις διεθνοποίησης του Ελληνικού ανώτατου εκπαιδευτικού συστήματος και προσελκύοντας στην Ελλάδα ακόμα περισσότερους φοιτητές από το εξωτερικό. Πρόταση: Να ενσωματωθεί στο σχέδιο νόμου πρόβλεψη υπογραφής ειδικού πρωτοκόλλου συνεργασίας ακόμα και για την περίπτωση συνεργασιών μεταξύ αυτοδύναμων/αυτόνομων ομοειδών ξενόγλωσσων ΠΜΣ της ημεδαπής και της αλλοδαπής, κατά αναλογία με την παράγραφο 6 του άρθρου 80: «Με απόφαση της Συγκλήτου του Α.Ε.Ι. ή των συνεργαζόμενων Α.Ε.Ι. της ημεδαπής, υπάρχοντα Π.Μ.Σ δύναται να καταρτούν Ειδικό Πρωτόκολλο Συνεργασίας με ομοειδή Π.Μ.Σ. της αλλοδαπής, αναγνωρισμένων Α.Ε.Ι. σύμφωνα με το άρθρο 293 του παρόντος. Το Ειδικό Πρωτόκολλο Συνεργασίας θα καθορίζει κατ' ελάχιστο το σύνολο των αντίστοιχων πιστωτικών μονάδων (ECTS) ομοειδών μαθημάτων και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, που δεν μπορεί να είναι λιγότερες από 30 ECTS, την συνεισφορά του κάθε συνεργαζόμενου φορέα σε ανθρώπινους πόρους και σε χρήση εργαστηριακών υποδομών στην περίπτωση διοργάνωσης κοινών μαθημάτων, την διδασκαλία των κοινών μαθημάτων δια ζώσης ή/και εξ αποστάσεως, τις προϋποθέσεις προγραμμάτων εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών και προσωπικού, τις προϋποθέσεις για την απόκτηση ενός κοινού ενιαίου τίτλου σπουδών από τα συνεργαζόμενα Ιδρύματα ή την απόκτηση διακριτών τίτλων σπουδών από το κάθε συνεργαζόμενο Ίδρυμα.» Άρθρο 64 «3. Κάθε μάθημα του προγράμματος σπουδών περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τριάντα εννέα (39) διδακτικές ώρες» Σχόλιο: Δεδομένου ότι οι διδακτικές εβδομάδες κάθε εξάμηνο είναι 13, οι κατ’ ελάχιστον τριάντα εννέα (39) διδακτικές ώρες μεταφράζονται σε κατ’ ελάχιστον τρεις (3) διδακτικές ώρες την εβδομάδα. Σε πολλά προγράμματα σπουδών υπάρχουν αρκετά 2-ωρα μαθήματα που καλύπτουν τους διδακτικούς στόχους του γνωστικού αντικειμένου που πραγματεύονται. Πρόταση: Να μην υπάρχει ο ανωτέρω περιορισμός. Το πρόγραμμα σπουδών του κάθε τμήματος (πιστοποιημένο, πλέον, και από την ΕΘΑΑΕ) γνωρίζει πολύ καλύτερα τις απαραίτητες διδακτικές ώρες για την κάλυψη του γνωστικού αντικειμένου του κάθε μαθήματος. Το όριο των 39 ωρών (ή οποιοδήποτε άλλο όριο) φαίνεται αυθαίρετο, δεν εμπεριέχει κάποια επιστημονική ή άλλου είδους τεκμηρίωση. Άρθρο 93 «γ) παρέχουν επικουρικό διδακτικό έργο σύμφωνα με τις ανάγκες των προγραμμάτων πρώτου και δεύτερου κύκλου σπουδών του Τμήματος, κατόπιν υπόδειξης του επιβλέποντος,» Σχόλιο: Η παροχή διδακτικού έργου είναι σημαντική δυνατότητα για τους υποψήφιους διδάκτορες καθώς με αυτόν τον τρόπο αποκτούν διδακτική εμπειρία. Όμως, η υποχρέωση παροχής διδακτικού έργου κρύβει τον κίνδυνο να υπάρξει εκμετάλλευση των υποψηφίων διδακτόρων. Πρόταση: Να διατηρηθεί η ανωτέρω πρόβλεψη, όχι, όμως, ως υποχρέωση, αλλά ως δικαίωμα. Οπότε προτείνεται η ανωτέρω δυνατότητα να μετακινηθεί στην παράγραφο 3 του άρθρου 93 που αναφέρει τα δικαιώματα των υποψηφίων διδακτόρων.