Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παρατηρήσεις επί του άρθρου 143 «Προϋποθέσεις εκλογής και εξέλιξης μελών Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού».: Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρατηρείται ουσιώδης μεταβολή στην διαδικασία εκλογής ή εξέλιξης στη βαθμίδα του Καθηγητή, καθώς σύμφωνα με την εν λόγω διάταξη, επιβάλλονται σωρευτικά οι παρακάτω τρεις (3) προϋποθέσεις, ως εξής: – Τριετής διδασκαλίας σε ΠΜΣ, – Επίβλεψη μίας (1) τουλάχιστον διδακτορικής διατριβής η οποία έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή της, – Συμμετοχή σε τρεις (3) τριμελείς επιτροπές αντίστοιχων διδακτορικών διατριβών οι οποίες έχουν περατωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή της. Σημειώνεται δε ότι με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (ν. 4009/2011, αρ.19, παρ. 1 β, γ) γ), iii) οι τρείς παραπάνω προϋποθέσεις προβλέπονται διαζευκτικά, δηλαδή είτε τριετής διδασκαλία σε ΠΜΣ, είτε επίβλεψη μίας διδακτορικής διατριβής, είτε συμμετοχή σε τρεις (3) τριμελείς επιτροπές διδακτορικών διατριβών. Με την προτεινομένη ρύθμιση, είναι σαφές ότι μεταβάλλεται επί τα χείρω, η θέση των ήδη υπηρετούντων μελών ΔΕΠ που ξεκίνησαν τη σταδιοδρομία τους υπό το καθεστώς του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, άσκησαν τη διδακτική και ερευνητική τους δραστηριότητα, σύμφωνα με τις διατάξεις του, επιλέγοντας να εστιάσουν, ενδεχομένως, σε ένα εκ των ως άνω τριών κριτηρίων/ προϋποθέσεων, με συνέπεια να θίγονται υπέρμετρα από τις νομοθετικές μεταβολές. Επιπροσθέτως, η εν λόγω διάταξη δημιουργεί σημαντική διάκριση μεταξύ εκείνων των μελών ΔΕΠ, που ξεκίνησαν την ακαδημαϊκή τους σταδιοδρομία απευθείας στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή, σε σχέση με όσους εισήλθαν στο Πανεπιστήμιο στην εισαγωγική βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή. Απουσιάζει δε η πρόβλεψη μεταβατικών διατάξεων για τα ήδη υπηρετούντα μέλη ΔΕΠ, που να προβλέπει ευρύτερη της προβλεπόμενης (31.1.2023) μεταβατική περίοδο, που κρίνεται ως ανελαστική, όταν το εν λόγω σχέδιο νόμου, κατατέθηκε στο μέσο το 2022. Σημειώνεται ότι αν ισχύσει η παρούσα διάταξη, πολλά μέλη ΔΕΠ τα οποία είχαν δικαίωμα στους επόμενους μήνες να υποβάλλουν αίτημα για εξέλιξη, με βάση τη σωρευτικότητα των κριτηρίων που αναφέραμε, θα χρειαστούν τουλάχιστον τρία (3) επιπλέον έτη για να καλύψουν τις νέες προϋποθέσεις. Επιπλέον, η καθιέρωση της επίβλεψης διδακτορικής διατριβής και της συμμετοχής σε τρείς τουλάχιστον συμβουλευτικές επιτροπές, ως αυτοτελών προϋποθέσεων εκλογής στην καταληκτική βαθμίδα του τακτικού καθηγητή, κρίνεται αλυσιτελής, καθώς: α) παραγνωρίζει το γεγονός ότι υφίστανται γνωστικά αντικείμενα στα οποία, δεν συνηθίζεται η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής (κάτι που ο νόμος αναγνωρίζει ρητά στο άρθρο 143 § 2, 143 § 8) καθώς και ότι οι υποψήφιοι διδάκτορες απευθύνονται κατά κανόνα, για την επίβλεψη των διδακτορικών τους διατριβών σε τακτικούς καθηγητές, β) περιάγει το μέλος ΔΕΠ σε κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων, αφού η εξέλιξη του εξαρτάται από την ολοκλήρωση της διατριβής του υποψηφίου διδάκτορα, γ) θεσπίζει τυπικό προσόν για τη διαδικασία εκλογής, η απόκτηση του οποίου δεν εξαρτάται άμεσα από το μέλος ΔΕΠ, αλλά τρίτων προσώπων (υποψήφιος διδάκτορας, αλλά μέλη των συμβουλευτικών επιτροπών), δ) δεν λαμβάνει υπόψιν το γεγονός ότι αρκετά μέλη ΔΕΠ υπηρετούν σε γνωστικά αντικείμενα που δεν είναι κύρια στο Τμήμα που υπηρετούν (π.χ. γνωστικό αντικείμενο Μαθηματικών σε Τμήμα Οικονομικών Επιστημών ή σε Γεωπονικό Τμήμα) με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται σημαντικά η εύρεση υποψήφιων διδακτόρων καθώς και η συμμετοχή τους σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές υποψήφιων διδακτόρων. Αλγεινή δε εντύπωση προκαλεί ότι η προτεινόμενη ρύθμιση αρκείται για την εξέλιξη στην ανώτερη ακαδημαϊκή βαθμίδα, στην επίτευξη αμιγώς διδακτικών/ εκπαιδευτικών κριτηρίων, συνεκτιμά δε, απλώς, τη διεθνή ερευνητική και επιστημονική παρουσία του υποψηφίου, τη διεθνή επιστημονική του αναγνώριση κτλ. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΛΥΣΗ: 1. Να διατηρηθεί το υπάρχον νομικό πλαίσιο με διατήρηση διαζευκτικού Ή ανάμεσα στις τρεις ποιοτικές απαιτήσεις (ήτοι απαίτηση για τριετή διδασκαλία σε ΠΜΣ, ή επίβλεψη διδακτορικής διατριβής, ή συμμετοχή σε τρεις τριμελείς επιτροπές). 2. Αν απορριφθεί το (1) παραπάνω, εισαγωγή μεταβατικής περιόδου για τις/τους συναδέλφους μέλη ΔΕΠ οι οποίες/οποίοι βρίσκονται στο στάδιο αναμονής για την αίτηση εξέλιξής τους και θα καταληφθούν εξαπίνης με μια διάταξη η οποία θα υπονομεύσει τον προγραμματισμό τους. Προτείνεται η διάρκεια της μεταβατικής περιόδου να είναι τριετής με το σκεπτικό ότι αντίστοιχη είναι η ελάχιστη θητεία στην κάθε βαθμίδα προτού ένα μέλος ΔΕΠ αποκτήσει το δικαίωμα κατάθεσης αίτησης εξέλιξης. 3. Αν απορριφθούν τα (1) και (2), προτείνεται να υπάρξει τροποποίηση και να είναι διαζευκτική η σχέση ανάμεσα στις δύο προϋποθέσεις (αν χρειάζεται και η δεύτερη προϋπόθεση που θα μπορούσε να απαλειφθεί): Αναλυτικά, στο 6. γδ) του άρθρου 143 του σχεδίου νόμου που αναφέρει: «επίβλεψη, με την ιδιότητα του επιβλέποντος καθηγητή, μίας (1) τουλάχιστον διδακτορικής διατριβής που έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή της και συμμετοχή σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές τριών (3) τουλάχιστον διδακτορικών που έχουν ολοκληρωθεί επιτυχώς, από την έναρξη μέχρι την περαίωσή τους.» να γίνει τροποποίηση σε : «επίβλεψη, με την ιδιότητα του επιβλέποντος καθηγητή, μίας (1) τουλάχιστον διδακτορικής διατριβής που έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς, ή συμμετοχή σε τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές τριών (3) τουλάχιστον διδακτορικών που έχουν ολοκληρωθεί επιτυχώς.» Η παραπάνω τροποποίηση είναι απαραίτητη τουλάχιστον — αν δεν παραλειφθεί, όπως θα έπρεπε, η αναφορά σε συμμετοχή σε τριμελείς επιτροπές που δεν είναι σημαντική, είναι ανελαστική-και περιγραφική-φωτογραφική – σημειώνεται δε, ότι δε συνάδει με τη διεθνή πρακτική όπου σε πανεπιστήμια του εξωτερικού δεν υπάρχει αντίστοιχη προϋπόθεση για συμμετοχή σε ανάλογες τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές.