Αρχική Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασπορά1ο πεδίο διαβούλευσης: Σχέση ελληνικού κράτους και ελληνισμού της διασποράς με έμφαση σε θέματα ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού, αλλά και ενίσχυσης της ελληνικής ταυτότηταςΣχόλιο του χρήστη ΣΠΥΡΟΣ ΜΑΡΚΟΥ | 27 Ιανουαρίου 2011, 01:18
Δυστυχώς μέχρι τώρα, παρά τις θετικές διατάξεις που έχει ο Νόμος 2413/1996, "Περί Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης Εξωτερικού",δεν αναπτύχθηκαν- στον βαθμό που έπρεπε και με ισχυρή πολιτική βούληση- οι προοπτικές της καλλιέργειας της Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού στον Απόδημο Ελληνισμό και όχι μόνον. Πέραν από τις συνήθεις αποσπάσεις εκπαιδευτικών, τα αμφιβόλου αποτελεσματικότητας Τμήματα Μητρικής Γλώσσας, που λειτουργούν σε διάφορες χώρες, θα ήταν προς το συμφέρον της χώρας μας και μακροπρόθεσμα πολύ θετικό, να καθιερώσουμε την Διδασκαλία Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού, επίσημα και θεσμικά, με ίδρυση Ινστιτούτου Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού σε διάφορες Πρωτεύουσες χωρών και σε μεγάλες πόλεις ανά τον κόσμο. Το Ινστιτούτο αυτό θα απευθύνεται όχι μόνον στους ομογενείς, αλλά και στους ντόπιους κατοίκους που θέλουν να μάθουν Ελληνικά και να δίδει επίσημους Τίτλους, που θα αναγνωρίζονται διεθνώς. Το Ινστιτούτο αυτό θα μπορούσε να ονομασθεί "ΠΛΑΤΩΝ", προς τιμήν του μεγάλου αυτού Φιλοσόφου, ο οποίος ιδρύοντας την περίφημη "ΑΚΑΔΗΜΙΑ" του, τον 4ον π.Χ. αιώνα, προσέφερε στην τότε ανθρωπότητα επί 900 χρόνια (μέχρι το 529 μ.Χ.) φιλοσοφική σκέψη, Ελληνικό Πολιτισμό και Ελληνικό πνεύμα μεταπτυχιακού-μεταπανεπιστημιακού επιπέδου για τα σημερινά δεδομένα. Σήμερα στο Εξωτερικό εμείς οι Έλληνες έχομε 3 κατηγορίες από την άποψη της ιστορικο-πολιτικής και κοινωνικής διάστασης: 1.Τους Ομογενείς, που είναι οι παλαιότεροι στις διάφορες χώρες της Διασποράς και τα παιδιά τους σήμερα είναι 4ης ή 5ης κλπ. γενιάς 2.Τους Αποδήμους, οι οποίοι αποτελούν τους συμπατριώτες μας του μεσοπολέμου του 20ου αιλωνα , και 3. Τους σύγχρονους Μετανάστες, κυρίως στις βιομηχανικές χώρες της Ευρώπης.... Οι τελευταίοι είναι εκείνοι που επιζητούν περισσότερο την διατήρηση και καλλιέργεια της Ελληνικής Γλώσσας και επιζητούν Ελληνικά Σχολεία, κάτι που είναι απολύτως θεμιτό και σωστό. Θα μπορούσαμε να κάνομε πάρα πολλά για την διάδοση της Ελληνικής Γλώσσας και του Πολιτισμού στο Εξωτερικό.Έχομε συμφέρον, ως χώρα και ως Έθνος, να καλλιεργήσουμε την Γλώσσα μας, η οποία -εκτός των άλλων -είναι και η αρχαιότερη Γλώσσα της Ευρώπης, τουλάχιστον. Επιστημονικές έρευνες Γάλλων, Καναδών και Ολλανδών Επιστημόνων (1998) -που ανακοινώθηκαν σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια στο Παρίσι και Τορόντο- απέδειξαν ότι " η καθιέρωση του Ελληνικού Αλφαβήτου έχει ασκήσει παγκόσμια επιρροή στον εγκέφαλο των ανθρώπων, με την εφεύρεση και την χρήση των φωνηέντων, κυρίως των 5 φωνημάτων (α,ε,ι,ο και ου)", που είναι καθαρά ελληνική εφεύρεση. Οι ερευνητές Derrick de Kerckhove και Charles Lumsden διατύπωσαν τα εξής: ..." Μόνον με την ανακάλυψη του Ελληνικού Αλφαβήτου και την εισαγωγή των φωνηέντων στην Γλώσσα, αλλά και μίας δεξιοκίνητης Γραφής, κυριάρχησαν στο αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου των ναθρώπων, η Ανάγνωση και η Γραφή..." Τα φωνήματα αυτά, μέσω της ομιλίας, Ανάγνωσης και Γραφής, "εγγράφονται" ακουστικώς και οπτικώς στους νευρώνες του εγκεφάλου των ανθρώπων καθημερινά. Επιστημονικώς είναι αποδεδειγμένο ότι η πορεία και τα βιώματα του ανθρώπου, μέσω των χιλιετιών καταγράφονται και κωδικοποιούνται στο DNA του και μεταβιβάζονται από γενιά σε γενιά... Το ζήτημα αυτό είναι τεράστιο, αλλά γεγονός είναι ότι τα τελευταία 40 χρόνια δεν προωθήσαμε την Γλώσσα μας όσο έπρεπε, μεθοδικά και στοχευμένα, στον έξω κόσμο και στον Ελληνισμό της Διασποράς. Υπάρχουν πολλοί ξένοι που θέλουν να μάθουν Ελληνικά, αλλά δεν βρίσκουν τα αντίστοιχα ιδρύματα. Το Ινστιτούτο Ελληνικής Γλώσσας και πολιτισμού, που προτείνω "ΠΛΑΤΩΝ", θα εισπράττει, βεβαίως, δίδακτρα από τους φοιτούντες, ενήλικες και νέους.Όσον αφορά την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση, στόχος πρέπει να είναι η Ένταξη της Ελληνικής Γλώσσας στα δημόσια σχολεία των χωρών υποδοχής, ως ισότιμης Γλώσσας επιλογής, αλλά και η διατήρηση και βελτίωση των διαφόρων Ελληνικών Σχολείων, όπως π.χ. στο Μόναχο, στην Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, στο Βέλγιο κλπ, ώστε να έχουν την δυνατότητα τα Ελληνόπουλα της Διασποράς να φοιτήσουν σε αυτά και μετά στην Ελλάδα. Προς το παρόν αυτά τα λίγα. ΣΠΥΡΟΣ ΜΑΡΚΟΥ