• Σχόλιο του χρήστη 'Anastasia PAPARIS, PhD' | 15 Ιουνίου 2022, 16:56

    ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΩΝ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Σχετικά με την δημιουργία Ξενόγλωσσων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ, άρθρο 80 κ. ε.) από τμήματα ή σχολές ή ΑΕΙ, που δεν διαθέτουν προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου: Τα πανεπιστήμιά μας, ιδιαίτερα το ΑΠΘ, έχουν αποδεκατιστεί από το προσωπικό τους εδώ και μια δεκαετία τουλάχιστον. Π.χ., το Τμήμα Αρχιτεκτόνων ΑΠΘ λειτουργεί με το 40% του προσωπικού, που είχε πριν από την κρίση. Κάθε πρόταση προς τα μέλη ΔΕΠ για τη δημιουργία ενός ΠΜΣ απορρίπτεται ‘λόγω έλλειψης προσωπικού’. Προτείνεται η διεύρυνση του δικαιώματος δημιουργίας Ξενόγλωσσων Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΞΠΜΣ) στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ), έστω και εάν αυτό δεν διαθέτει αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών πρώτου κύκλου. Τα ΞΠΜΣ ούτως ή άλλως ιδρύονται σε συνεργασία με καταξιωμένα Α.Ε.Ι. της αλλοδαπής. Αυτά μπορούν να παρέχουν προγράμματα σπουδών σε συναφές γνωστικό αντικείμενο με το προτεινόμενο ΞΠΜΣ. Εξ άλλου το ΔΙΠΕ έχει εξ ορισμού δημιουργηθεί για να απευθύνεται σε ευρύτερο των συνόρων ακαδημαϊκό κοινό. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΏΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΩΝ (ΕΡ.Π.ΙΝ.) ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ ΜΕ ΤΑ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ (Ξ.Π.Μ.Σ.) Μάλιστα, θα μπορούσε να τεθεί ένας επιπλέον όρος για την έγκριση αυτού του προγράμματος, που είναι η παράλληλη δημιουργία ενός ερευνητικού πανεπιστημιακού ινστιτούτου με το ίδιο / ίδια γνωστικό αντικείμενο (-α). Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα α) την ολοκληρωμένη συνεισφορά στη γνώση μέσω της διδασκαλίας και της έρευνας, β) την παραγωγή πρωτότυπης γνώσης, η οποία υπό άλλες συνθήκες δεν θα παραγόταν στη χώρα μας, γ) τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας υψηλού επιπέδου, κυρίως μέσω του ινστιτούτου και δ) την πρόσβαση σε ευρωπαϊκά προγράμματα και άλλους φορείς κ. ά., γεγονός, που θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει και τον τομέα της διδασκαλίας. Πρόσθετοι όροι, που θα μπορούσαν να τεθούν για τη δημιουργία των ΞΠΜΣ και των ινστιτούτων τους θα ήταν α) να διαθέτουν πρωτοτυπία στον ευρωπαϊκό τουλάχιστον χώρο και β) να συνεισφέρουν ουσιαστικά στους εθνικούς και ευρωπαϊκούς στόχους (οικονομικά, κοινωνικά/ πολιτισμικά / πολιτιστικά, περιβαλλοντικά κ. ά.). Τόσο το ΞΠΜΣ, όσο και το ομόλογό του ινστιτούτο, να μπορούν να απασχολούν προσωπικό από το ΔΙΠΑΕ, από άλλα ελληνικά ΑΕΙ και από διεθνή εκπαιδευτικά ιδρύματα, όπως αυτά αναφέρονται στο άρθρο 83 του ΣΝ. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ ΕΚΤΟΣ ΑΕΙ ΣΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΑΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΩΝ Επίσης, προτείνω στις σπουδές του δεύτερου κύκλου και με το δεδομένο της συρρίκνωσης του διδακτικού προσωπικού στα ΑΕΙ, τη συμβολή των επιστημόνων εγνωσμένου κύρους, που διαθέτουν τόσο εμπειρία στην άσκηση δραστηριότητας στον ιδιωτικό τομέα (π.χ., αρχιτέκτονα μελετητή μελετών δημόσιου), όσο και σημαντικά ακαδημαϊκά προσόντα, με ελάχιστο κατώφλι την κατοχή διδακτορικού διπλώματος) και ενός ικανού αριθμού δημοσιεύσεων. Πέραν της εφαρμοσμένης διδασκαλίας, όπου οι ακαδημαϊκοί υστερούν εμφανώς, αυτοί να μπορούν να συμβάλουν και στη συν-επίβλεψη των προ-πτυχιακών και μεταπτυχιακών εργασιών. Ακόμη, διακεκριμένοι επιστήμονες, οι οποίοι δεν κατόρθωσαν να ενταχθούν στα ΑΕΙ, για τους λόγους που όλοι γνωρίζουμε, να μπορούν να ιδρύσουν, σε συνεργασία με σχετικό ακαδημαϊκό ίδρυμα, ερευνητικό πανεπιστημιακό ινστιτούτο. Σε κλάδους, όπως π.χ., η Αρχιτεκτονική, η Πολεοδομία κλπ., δεν έχουμε αντίστοιχα ερευνητικά ινστιτούτα, διότι το υπάρχον προσωπικό ΔΕΠ δεν επαρκεί ούτε για τη διδασκαλία. Οι επιστήμονες όμως εκτός ΑΕΙ, που επιθυμούν να ασχοληθούν ερευνητικά με τα ως άνω αντικείμενα, θα αφοσιωθούν σ' αυτά και είμαι βέβαιη, πως θα αποδώσουν θεαματικά. Ανοίξτε, λοιπόν, τα ερευνητικά πανεπιστημιακά ινστιτούτα στους λαμπρούς επιστήμονες εκτός ΑΕΙ, με προτεραιότητα στους Έλληνες, που επιθυμούν να ασχοληθούν και να διαπρέψουν στην έρευνα. ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΕΥΕΛΙΞΙΑ ΣΤΑ ΟΡΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ Τέλος, με τις ελάχιστες θέσεις ΔΕΠ που προκηρύσσονται, τουλάχιστον σε ορισμένα γνωστικά πεδία, ο χρόνος περνά και αρκετοί σημαντικοί επιστήμονες μένουν εκτός πανεπιστημίου, διότι τους προσάπτουν την ηλικία τους ως μειονέκτημα, ενώ όλοι γνωρίζουν πως σε ορισμένους κλάδους μια θέση προκηρύσσεται π.χ., κάθε 3-4 χρόνια. Για το λόγο αυτό, σας προτείνω να παρατείνετε το όριο ηλικίας από τα 67 στα 70 έτη. Για τα ερευνητικά πανεπιστημιακά ινστιτούτα η ηλικία να μην είναι απαγορευτική, εάν αποδεικνύεται, πως το προτεινόμενο ερευνητικό έργο είναι μοναδικό και πως ο προτείνων αυτό επιστήμων διαθέτει τα προσόντα για την ίδρυση και λειτουργία του. ΤΟ BRAIN GAIN ΕΙΝΑΙ ΔΙΠΛΑ ΜΑΣ Εξοχοτάτη κ. Υπουργέ, Υπάρχουν διακεκριμένοι επιστήμονες στη χώρα μας, που προτίμησαν να μείνουν εδώ και να προσφέρουν, ανεξάρτητα από οικονομικά οφέλη, παρά να ενταχθούν στο ρεύμα του brain drain. Οι επιστήμονες αυτοί δεν εντάχθηκαν σε ΔΕΠ των ελληνικών πανεπιστημίων, όχι λόγω έλλειψης προσόντων, αλλά διότι εκεί παρατηρούνται ο κομματισμός, ο νεποτισμός, ο φατριασμός, η αναξιοκρατία, ενώ οι θέσεις, που προκηρύσσονται, είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Οι επιστήμονες αυτοί είναι η μεγάλη ‘σιωπηλή δύναμη’, που έχετε να ανακαλύψετε και να αξιοποιήσετε. Το ‘brain gain’ είναι δίπλα σας και το μόνο που έχετε να κάνετε, είναι να το φέρετε στο προσκήνιο. Ανοίξτε τα πανεπιστήμια στους ικανούς, που είναι λαμπροί επιστήμονες και δεν αποχωρίζονται τον τόπο τους, που αποζητούν μια ευκαιρία για να δείξουν τι αξίζουν και μην δημιουργείτε ‘πολυθεσίτες’ ακαδημαϊκούς. Οι Έλληνες επιστήμονες θα σας ευγνωμονούν εάν 'σπάσετε' το 'απόστημα' του ελληνικού πανεπιστημίου και αφήσετε να πνεύσει καθαρός - από κάθε άποψη- αέρας ανανέωσης, αξιοκρατίας, προόδου και δημιουργίας. Σας ευχαριστώ πολύ και εν αναμονή των διορθώσεων του ΣΝ!