Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη Νικόλαος Αλέτρας, Μέλος ΕΕΠ, Τμήμα Κινηματογράφου, ΑΠΘ | 16 Ιουνίου 2022, 10:48
Κάποιες επισημάνσεις σχετικά με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο: 1. Στο άρθρο 94 (Επίβλεψη – υποστήριξη διδακτορικής διατριβής) να δοθεί στα μέλη ΕΕΠ, η δυνατότητα συμμετοχής τους στις τριμελείς συμβουλευτικές επιτροπές. Το ίδιο να ισχύει σε ότι αφορά και τη συμμετοχή τους στις επταμελείς εξεταστικές επιτροπές για την κρίση και την αξιολόγηση της διδακτορικής διατριβής. Αιτιολόγηση: Βασικό στοιχείο για τη συμμετοχή στις παραπάνω επιτροπές αποτελεί η κατοχή διδακτορικού τίτλου σπουδών (άρθρο 39, Ν. 4485/2017). Τα μέλη ΕΕΠ ως κάτοχοι διδακτορικού τίτλου σπουδών έχουν όλα εκείνα τα προσόντα που απαιτούνται για την καθοδήγηση και επίβλεψη υποψηφίων διδακτόρων στα γνωστικά αντικείμενα που θεραπεύουν. 2. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 163 αναφέρεται ότι «Τα μέλη της κατηγορίας του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) επιτελούν εκπαιδευτικό διδακτικό έργο στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) και δύναται να ανατίθεται σε αυτό αυτοδύναμο διδακτικό έργο…». Στο σχετικό απόσπασμα να παραληφθούν οι λέξεις «και δύναται» και να γίνει ως εξής: «Τα μέλη της κατηγορίας του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) επιτελούν εκπαιδευτικό διδακτικό έργο στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) και τους ανατίθεται αυτοδύναμο διδακτικό έργο…». Αιτιολόγηση: Ο Κλάδος των μελών ΕΕΠ από την ίδρυση του και μέχρι σήμερα σύμφωνα με όλες τις νομοθετικές ρυθμίσεις του παρελθόντος επιτελεί αποκλειστικά και μόνον αυτοδύναμο διδακτικό έργο, κάτι που με τον υπό διαβούλευση νόμο-μετά από 40 χρόνια-φαίνεται να τίθεται υπό αμφισβήτηση. 3. Στο άρθρο 163 να συμπεριληφθεί παράγραφος η οποία να προβλέπει και να συγκεκριμενοποιεί τις άδειες των μελών ΕΕΠ κατ’ αναλογία με αυτές των μελών ΔΕΠ. Δηλαδή: α) επιστημονική άδεια με πλήρεις αποδοχές, με ανώτατο όριο έως ένα (1) ακαδημαϊκό έτος για κάθε έξι (6) έτη συνεχούς υπηρεσίας ή έως ένα (1) ακαδημαϊκό εξάμηνο για κάθε τρία (3) έτη συνεχούς υπηρεσίας, β) άδεια για την υποβολή αίτησης κατοχύρωσης διπλώματος ευρεσιτεχνίας, με αποδοχές, με ανώτατο όριο έως τρεις (3) μήνες ανά τρία (3) ακαδημαϊκά έτη, γ) άδεια άνευ αποδοχών, που δεν μπορεί να υπερβαίνει συνολικά τα τρία (3) ακαδημαϊκά έτη καθ’ όλη τη διάρκεια της ενεργούς υπηρεσίας τους. 4. Να προστεθεί στον υπό διαβούλευση νόμο, διάταξη σύμφωνα με την οποία θα προβλέπεται η δυνατότητα εξέλιξης των μελών ΕΕΠ στην βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή και με ανάλογη διαδικασία που περιγράφεται στο άρθρο 143: Για την εξέλιξη μελών ΕΕΠ στη βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή απαιτούνται τα εξής: α) η κατοχή διδακτορικού διπλώματος σε αντικείμενο συναφές με το γνωστικό αντικείμενο της προς πλήρωση θέσης, β) κατ’ ελάχιστον τρία (3) έτη εμπειρίας, μετά την απόκτηση του διδακτορικού διπλώματος, αυτοδύναμου διδακτικού έργου σε φορείς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της ημεδαπής ή αλλοδαπής σε σχετικό πεδίο με το γνωστικό αντικείμενο της θέσης ή ερευνητικού έργου σε αναγνωρισμένα ερευνητικά κέντρα της ημεδαπής ή αλλοδαπής ή ερευνητική και εν γένει επιστημονική επαγγελματική απασχόληση σε σχετικό επιστημονικό πεδίο με το γνωστικό αντικείμενο της προς πλήρωση θέσης ή συνδυασμός των παραπάνω, που αθροίζουν κατ’ ελάχιστον σε τρία (3) έτη εμπειρίας, μετά την απόκτηση του διδακτορικού διπλώματος, γ) πρωτότυπες δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά ή σε πρακτικά επιστημονικών συνεδρίων ή επιστημονικούς συλλογικούς τόμους, στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, τα οποία λειτουργούν με σύστημα κριτών, είτε αυτοδύναμα ή σε συνεργασία με άλλους ερευνητές ή πρωτότυπη επιστημονική μονογραφία πέρα από τη διδακτορική διατριβή ή συνδυασμός των παραπάνω. Ειδικώς στις περιπτώσεις όπου το γνωστικό αντικείμενο της θέσης είναι σε επιστημονικό πεδίο όπου υπάρχουν διεθνή επιστημονικά περιοδικά, ως συγγραφικό έργο εκτιμάται κυρίως αυτό που έχει δημοσιευθεί σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, σε συνδυασμό με τον βαθμό απήχησής τους. Αιτιολόγηση: Είναι πλήρως αντιφατικό σε ένα περιβάλλον το οποίο φέρει ως σημαία την αριστεία, να «καθηλώνονται» εξαίρετοι ακαδημαϊκοί και επιστήμονες (με μεταδιδακτορικά, επιστημονικές δημοσιεύσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, συγγραφείς συγγραμμάτων και βιβλίων, κλπ), χωρίς να τους δίνεται η ευκαιρία να εξελιχθούν στο πλαίσιο των ακαδημαϊκών και διδακτικών τους δραστηριοτήτων.