• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΝΙΔΗΣ' | 17 Ιουνίου 2022, 12:17

    Άρθρο 8 παρ. 3 περ. β΄ Σύμφωνα με τη διάταξη της περίπτωσης β΄, ως Πρύτανης εκλέγεται ένα από τα εσωτερικά μέλη του Συμβουλίου και δεν επιτρέπεται να είναι υποψήφιοι για τη θέση εσωτερικού μέλους όσοι έχουν διατελέσει στο αξίωμα του Πρύτανη ή του Αντιπρύτανη, αθροιστικά ή μη, σε ένα ή και τα δύο αξιώματα για τουλάχιστον δύο (2) θητείες στο ίδιο ή άλλο Α.Ε.Ι. Το άρθρο 125 του ν. 4692/2020 προκειμένου περί της εκλογής Πρυτάνεως περιλάμβανε μεταβατική διάταξη σύμφωνα με την οποία: "Κατά την εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 66, δεν υπολογίζονται θητείες στα αξιώματα του Πρύτανη και του Αντιπρύτανη, όσων εξελέγησαν ή διετέλεσαν σε αυτά πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος υπό την προϋπόθεση ότι ο συνολικός αριθμός των θητειών δεν υπερβαίνει τις δύο (2) στο αξίωμα του Πρύτανη ή τις τρεις (3) αθροιστικά στα αξιώματα του Πρύτανη και του Αντιπρύτανη". Προτείνεται, προκειμένου περί της εκλογής των εσωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, δεδομένου ότι όλα τα εσωτερικά μέλη τυγχάνουν εν δυνάμει υποψήφιοι Πρυτάνεις, διατύπωση ανάλογη της μεταβατικής διάταξης του άρθρου 125 του ν. 4692/2020 και συγκεκριμένα: «Κατά την εφαρμογή της παρ. 3 περ. β΄ του άρθρου 8 δεν υπολογίζονται θητείες στα αξιώματα του Πρύτανη και του Αντιπρύτανη όσων εξελέγησαν ή διετέλεσαν σε αυτά πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος υπό την προϋπόθεση ότι ο συνολικός αριθμός των θητειών δεν υπερβαίνει τις δύο, στο αξίωμα του Πρύτανη, ή τις τρεις, αθροιστικά, στα αξιώματα του Πρύτανη και του Αντιπρύτανη.» Η πρόβλεψη αυτή είναι αναγκαία, ειδικά για Πανεπιστήμια μικρού ή μεσαίου μεγέθους, με βάση τον αριθμό των μελών ΔΕΠ που υπηρετούν σε αυτά. Άρθρο 11 παρ. 4 περ. β΄ Προτείνεται να δύνανται ως Αντιπρυτάνεις να επιτρέπεται να προταθούν μέλη ΔΕΠ τα οποία έχουν διατελέσει μέχρι τρεις (3) αθροιστικά θητείες στα αξιώματα του Πρύτανη και του Αντιπρύτανη, σε αναλογία με το άρθρο 125 του ν. 4692/2020 και συγκεκριμένα: «Κατά την εφαρμογή της παρ. 4 περ. β΄ του άρθρου 11 δεν υπολογίζονται θητείες στα αξιώματα του Πρύτανη και του Αντιπρύτανη όσων εξελέγησαν ή διετέλεσαν σε αυτά πριν την έναρξη ισχύος του παρόντος υπό την προϋπόθεση ότι ο συνολικός αριθμός των θητειών δεν υπερβαίνει τις τρεις (3), αθροιστικά, στα αξιώματα του Πρύτανη και του Αντιπρύτανη.» Η πρόβλεψη αυτή είναι αναγκαία, ειδικά για Πανεπιστήμια μικρού ή μεσαίου μεγέθους, με βάση τον αριθμό των μελών ΔΕΠ που υπηρετούν σε αυτά. Άρθρο 14 παρ. 1 περ. θ΄ Έγκριση περιεχομένου συμβάσεων δεν προβλέπεται στο ν. 4412/2016, ο οποίος διέπει το σύνολο των διαδικασιών για τις πάσης φύσεως δημόσιες συμβάσεις. Εκείνο που απαιτεί ο ν. 4412/2016 (άρθρο 100 παρ 2. περ. γ΄) είναι η έγκριση των πρακτικών κατακύρωσης της αρμόδιας επιτροπής, κάτι που ήδη προβλέπεται στην περ. η΄ στο ίδιο άρθρο του σχεδίου νόμου. Προτείνεται να διευκρινιστεί η συγκεκριμένη διάταξη για την αποφυγή ασαφειών αλλά και περαιτέρω γραφειοκρατικής διαδικασίας. Άρθρο 14 παρ. 1 περ. κδ΄ και κε΄ Το Συμβούλιο Διοίκησης έχει διοικητικές, οικονομικές και στρατηγικές αρμοδιότητας. Ως εκ τούτου, ο έλεγχος των εγκεκριμένων μητρώων γνωστικών αντικειμένων και μητρώων εσωτερικών και εξωτερικών εκλεκτόρων καθώς και η δυνατότητα αποπομπής τους δεν μπορεί να αποτελεί αρμοδιότητα του Συμβουλίου, παρά μόνο της Συγκλήτου, αφού πρόκειται για ζήτημα που είναι συνυφασμένο με τις ακαδημαϊκές αρμοδιότητές της. Για τον ίδιο λόγο, δεν μπορεί να αποτελεί αρμοδιότητα του Συμβουλίου ο έλεγχος νομιμότητας διαδικασιών εκλογής και εξέλιξης των μελών ΔΕΠ, καθώς και δυνατότητα αναπομπής η οποία προβλέπεται στο ίδιο άρθρο ως περ. κε΄. Να παραμείνει αρμοδιότητα του Πρύτανη. Άρθρο 15 περ. ζ΄ και η΄ Προτείνεται η δοθεί η δυνατότητα ο Πρύτανης να μεταβιβάζει την αρμοδιότητα έκδοσης απόφασης δαπάνης και ανάθεσης μέχρι του ορίου της απευθείας ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων σε Αντιπρύτανη, ομοίως όπως προβλέπεται στο άρθρο 14 παρ. 2 που γίνεται αναφορά στη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από το Συμβούλιο Διοίκησης στον Πρύτανη ή τον αρμόδιο Αντιπρύτανη. Επιπλέον, στο ίδιο άρθρο προβλέπεται η έγκριση από τον Πρύτανη των πρακτικών για διαγωνιστικές διαδικασίες της αρμοδιότητάς του, σύμφωνα με την περ. ζ΄. Προτείνεται η απαλοιφή αυτής της διάταξης δεδομένου ότι σύμφωνα με το άρθρο 118 ν. 4412/2016 παρ. 2 «Η απευθείας ανάθεση διενεργείται από τις αρμόδιες για την ανάθεση της σύμβασης υπηρεσίες της αναθέτουσας αρχής, χωρίς να απαιτείται γνωμοδότηση συλλογικού οργάνου». Άρθρο 16 παρ. 1 και 2 Προτείνεται να συμμετέχουν στη Σύγκλητο με δικαίωμα ψήφου και οι Αντιπρυτάνεις, στους οποίους ανατίθεται τομέας ευθύνης σχετικός με τις αρμοδιότητες της παρ. 4 του ιδίου άρθρου. Άρθρο 24 Προτείνεται η εκλογή του Κοσμήτορα να παραμείνει αρμοδιότητα των μελών ΔΕΠ της Σχολής. Άρθρο 63 παρ. 1 περ. β΄ Ο ελάχιστος αριθμός πιστωτικών μονάδων ανά Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών να είναι οι 90 και όχι οι 60 πιστωτικές μονάδες (ECTS), όπως αναφέρεται στη σχετική περίπτωση. Ομοίως η πρόβλεψη 90 πιστωτικών μονάδων και στο άρθρο 80 παρ. 3 περ. η΄. Άρθρο 80 παρ. 7 Ορθώς προτείνεται η πιστοποίηση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών από την ΕΘΑΑΕ πριν την έναρξη λειτουργίας τους, παραμένει ωστόσο το ερώτημα τι μέλλει γενέσθαι προκειμένου περί των ήδη λειτουργούντων ΠΜΣ. Προτείνεται να υπάρξει πρόβλεψη στις μεταβατικές διατάξεις για τα ήδη λειτουργούντα ΠΜΣ. Άρθρο 84 παρ. 4 περ. α΄ Προτείνεται η απόφαση για μεταφορά στον τακτικό προϋπολογισμό ή στον ΕΛΚΕ του υπολοίπου ποσού, από το 30% των συνολικών εσόδων που προέρχονται από τέλη φοίτησης, (αφού αφαιρεθεί η αμοιβή διαχείρισης του ΕΛΚΕ), να μην αποτελεί υποχρέωση του Συμβουλίου, σε ετήσια βάση. Επίσης, υπάρχει ήδη πρόβλεψη στο άρθρο 237 παρ. 5 και 7 σύμφωνα με την οποία ποσοστό των ετήσιων εσόδων του ΕΛΚΕ μεταβιβάζεται στον τακτικό προϋπολογισμό του Α.Ε.Ι. Επιπλέον, προτείνεται, σε περίπτωση που παραμένει το ποσοστό αυτό στον ΕΛΚΕ, να διατίθεται για τη δημιουργία έργων/προγραμμάτων μέσω του ΕΛΚΕ με σκοπό την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων του Ιδρύματος με προτεραιότητα την κάλυψη των αναγκών των ΠΜΣ που λειτουργούν χωρίς τέλη φοίτησης. Άρθρο 90 παρ. 1 Να εξεταστεί η δυνατότητα, στο πλαίσιο των προγραμμάτων διδακτορικών σπουδών, να είναι υποχρεωτική η παροχή ολοκληρωμένου κύκλου μαθημάτων που αντιστοιχούν κατ’ ελάχιστον σε τριάντα (30) πιστωτικές μονάδες (ECTS), μετά την παρέλευση ορισμένου χρονικού διαστήματος λειτουργίας τους. Άρθρο 140 παρ. 1 και 3 Προτείνεται η επαναφορά της βαθμίδας του Λέκτορα με τα προσόντα που ίσχυαν για τη βαθμίδα αυτή, προ του ν. 4009/2011, ως εισαγωγική βαθμίδα. Και αυτό διότι τα προσόντα που απαιτούνται για την υφιστάμενη εισαγωγική βαθμίδα, αυτήν του Επίκουρου, είναι εξαιρετικά υψηλά και δυσχεραίνουν την επιστροφή στη χώρα νέων κατόχων διδακτορικών διπλωμάτων από την αλλοδαπή. Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου προτείνεται να προβλεφθεί η δυνατότητα κρίσης μονιμοποίησης για τους Επίκουρους Καθηγητές. Άρθρο 143 παρ. 6 περ. γ΄ Οι προϋποθέσεις για την εκλογή στη βαθμίδα του Καθηγητή, ήτοι αθροιστικά η επίβλεψη τουλάχιστον μίας ολοκληρωθείσας διδακτορικής διατριβής και η συμμετοχή σε τρεις συμβουλευτικές επιτροπές, τριών τουλάχιστον ολοκληρωθέντων διδακτορικών (δηλ. όσα αναφέρονται στην υποπερ. γδ΄ της εν λόγω παραγράφου), δυσχεραίνουν σε υπερθετικό βαθμό τις δυνατότητες εξέλιξης Αναπληρωτών Καθηγητών στη βαθμίδα του Καθηγητή, στα περισσότερα Τμήματα της χώρας, πλην ίσως σε αυτά των εργαστηριακών Σχολών. Άρθρα 144 και 145 Τόσο για τα Μητρώα Γνωστικών Αντικειμένων όσο και τα Μητρώα Εσωτερικών και Εξωτερικών Εκλεκτόρων, στο βαθμό που παραμένουν αρμοδιότητα των Τμημάτων, να εξετασθεί η δυνατότητα εμπλοκής της ΕΘ.Α.Α.Ε ώστε η κατάρτισή τους να μην είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των Τμημάτων και των Συγκλήτων των Πανεπιστημίων. Μια τέτοια πρόβλεψη θα συμβάλει στην ενίσχυση της διαφάνειας στις εκλογές των μελών ΔΕΠ. Άρθρο 146 παρ. 3 Σύμφωνα με τη διατύπωση της παραγράφου, αποκλείονται από τη συμμετοχή στην ηλεκτρονική κληρωτίδα τα μέλη ΔΕΠ που δεν έχουν κριθεί τουλάχιστον μία φορά για την εξέλιξή τους σε θέση ανώτερης βαθμίδας. Από την πρόταση αυτή προκύπτει το ερώτημα εάν κάποιος, για παράδειγμα, έχει εκλεγεί απευθείας στη βαθμίδα Καθηγητή δύναται να συμμετέχει σε εκλεκτορικά σώματα. Άρθρο 147 Προτείνεται να δίνεται η δυνατότητα στην Εισηγητική Επιτροπή να διαμορφώνει κατάλογο με τους επικρατέστερους υποψηφίους (short list) και αυτοί να καλούνται για να δώσουν το δοκιμαστικό μάθημα ή σεμινάριο και η τελική εισηγητική έκθεση να αφορά ανάλυση του έργου και εν γένει των υποψηφιοτήτων μόνο όσων περιέχονται σε αυτή τη λίστα των επικρατέστερων υποψηφίων (short list). Άρθρο 150 παρ. 1 Το Συμβούλιο Διοίκησης έχει διοικητικές, οικονομικές και στρατηγικές αρμοδιότητες. Ως εκ τούτου, ο έλεγχος νομιμότητας της διαδικασίας εκλογής αλλά και η αναπομπή του πρακτικού εκλογής δεν μπορεί να αποτελεί αρμοδιότητα του Συμβουλίου, παρά μόνο του Πρύτανη, αφού πρόκειται για ζήτημα που είναι συνυφασμένο με ακαδημαϊκές αρμοδιότητες, αλλά και επειδή ο Πρύτανης ούτως ή άλλως είναι και μέλος του Συμβουλίου. Άρθρο 163 παρ. 1 Προκειμένου περί των μελών ΕΕΠ προτείνεται να απαλειφθούν οι λέξεις «δύναται να» στη διατύπωση για την ανάθεση σε αυτά αυτοδύναμου διδακτικού έργου. Εκ της αρχής συστάσεως του εν λόγω κλάδου τα μέλη ΕΕΠ ασκούν αυτοδύναμο διδακτικό έργο, χωρίς αυτό να πρέπει να τίθεται σε αμφισβήτηση. Άρθρα 217 - 221 Απουσιάζουν διατάξεις για την Επιτροπή Ηθικής και Δεοντολογίας και για την Επιτροπή Ισότητας των Φύλων όπως επίσης και για τη σύσταση αναλόγου Γραφείου. Σχετικές ρυθμίσεις θα έπρεπε να αναφερθούν και συμπεριληφθούν στο παρόν σχέδιο νόμου, καθώς η λειτουργία των συγκεκριμένων Επιτροπών προβλέπεται σε πρόσφατους νόμους. Άρθρο 231 παρ. 1 Σε ό,τι αφορά τη συγκρότηση της Επιτροπής Ερευνών προτείνεται να μην εισηγείται ο Πρύτανης στο Συμβούλιο Διοίκησης, αλλά να προτείνει, καθώς, σε αντίθεση με την «εισήγηση», η «πρόταση» είναι δεσμευτική για το αποφασίζον όργανο, το οποίο δεν μπορεί να διαφοροποιηθεί από αυτήν, παρά μόνον εφόσον καταθέσει αντιπρόταση. Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 1 περ. ιγ΄ το Συμβούλιο «ορίζει τα μέλη της Επιτροπής Ερευνών, κατόπιν εισήγησης του Πρύτανη και πρότασης της Κοσμητείας κάθε Σχολής». Έτσι, η πρόταση της Κοσμητείας θα είναι δεσμευτική για τον Πρύτανη, ο οποίος δεν μπορεί να λάβει απόφαση διαφορετική από το περιεχόμενο της πρότασης, όμως, η εισήγηση του Πρύτανη προς το Συμβούλιο Διοίκησης δεν φαίνεται να είναι σύμφωνη γνώμη, αλλά απλή, πράγμα που σημαίνει ότι το Συμβούλιο Διοίκησης δεν δεσμεύεται από την εισήγηση του Πρύτανη, αλλά μπορεί να αποφασίσει διαφορετικά ως προς τα μέλη της Επιτροπής. Δημιουργείται έτσι το παράδοξο, ο Πρύτανης να δεσμεύεται από την πρόταση της Κοσμητείας, αλλά το Συμβούλιο Διοίκησης να μην δεσμεύεται από την εισήγηση του Πρύτανη. Με τιμή, Στυλιανός Δ. Κατρανίδης