Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη Μαρία Παζάρσκη | 17 Ιουνίου 2022, 13:59
Παρακαλούμε, θερμά, όπως, λάβετε υπόψη τα ακόλουθα σοβαρά και δίκαια αιτήματα ως προς το νέο σχέδιο Νόμου για τα ΑΕΙ: 1. Σε ό,τι αφορά το Άρθρο 3, παρ. 1 του νέου σχεδίου Νόμου, παρακαλούμε, όπως συμπεριληφθούν και οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες (ΑΕΑ Αθήνας και ΠΑΕΑ Ηρακλείου Κρήτης)», στα Α.Ε.Ι. ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) πλήρως αυτοδιοικούμενα, όπως τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία, η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.), η Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.), το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.). 2. Παρακαλούμε, όπως τα μέλη του Διδακτικού Προσωπικού των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών να παρέχουν διδακτικό, ερευνητικό - επιστημονικό και διοικητικό έργο, σύμφωνα με το ακόλουθο σημείο του νέου Σχεδίου Νόμου: παρ. 2 του άρθρου 9 του Ν3432/2006: «2. Τα μέλη του Διδακτικού Προσωπικού των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών είναι δημόσιοι λειτουργοί, οι οποίοι απολαμβάνουν λειτουργικής ανεξαρτησίας, κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Τα μέλη έχουν την υποχρέωση να παρέχουν διδακτικό, ερευνητικό - επιστημονικό και διοικητικό έργο, σύμφωνα με το νόμο αυτόν…», και σε συνδυασμό με τα σχετικώς για τα μέλη του Διδακτικού Προσωπικού αναγραφόμενα στην αιτιολογική έκθεση του Ν3432/2006, με το νόμο αυτόν…». 3. Παρακαλούμε, όπως τροποποιηθεί η παρ. 5 του άρθρου 5 του Ν3432/2006: «Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, μετά από πρόταση του Ανωτάτου Επιστημονικού Συμβουλίου και σύμφωνη γνώμη των ενδιαφερόμενων πανεπιστημίων, μπορεί να οργανώνονται και λειτουργούν, συγχωνεύονται ή καταργούνται προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών σε γνωστικά αντικείμενα σχετικά με τις εκπαιδευτικές, ερευνητικές και λειτουργικές ανάγκες της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ελλάδα. Τα προγράμματα αυτά οργανώνονται από τα πανεπιστήμια σε συνεργασία με τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες. Την αρμοδιότητα χορήγησης των μεταπτυχιακών τίτλων έχουν τα πανεπιστήμια». Προτείνουμε την εξής τροποποίηση: «Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, μετά από πρόταση του Ανωτάτου Επιστημονικού Συμβουλίου και σύμφωνη γνώμη ενδιαφερόμενων προς σύμπραξη πανεπιστημίων, μπορεί να οργανώνονται και λειτουργούν, συγχωνεύονται ή καταργούνται προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών α΄ και β΄ κύκλου σπουδών (επιπέδου Μάστερ ή Διδακτορικού) σε γνωστικά αντικείμενα σχετικά με τις εκπαιδευτικές, ερευνητικές και λειτουργικές ανάγκες της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ελλάδα. Τα προγράμματα αυτά οργανώνονται από τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες είτε αυτοδύναμα είτε σε συνεργασία με Πανεπιστήμια και λοιπά ΑΕΙ της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις ίδρυσης ΠΜΣ και λειτουργούν αυτοχρηματοδοτούμενα μέσω της ίδρυσης ΕΛΚΕ αντίστοιχα από τις ΑΕΑ Αθήνας και ΠΑΕΑ Ηρακλείου Κρήτης, ενώ τα μέλη ΔΠ των ΑΕΑ εντάσσονται στην ΑΠΕΛΛΑ και λαμβάνουν την προσθήκη Ερευνητικό στον τίτλο τους, με όλες τις νόμιμες συνέπειες». Παρακαλούμε, όπως, σε σχέση με όλα τα παραπάνω, λάβετε υπόψη τα ακόλουθα: α) Οι ΑΕΑ ανήκουν στα ΑΕΙ. Η αντίθετη άποψη έχει κατά το παρελθόν αλλά και πρόσφατα απορριφθεί με την Απόφ. 2279/2021 Μ/Μ ΠΡ. ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ, σελ. 14. β) Στις ΑΕΑ διδάσκονται τα ίδια γνωστικά αντικείμενα με τις δύο Θεολογικές Σχολές της Ελλάδας (Θεσσαλονίκης και Αθήνας) και, επιπλέον, σε ό,τι αφορά τις ομοειδείς με τις ΑΕΑ Σχολές της αλλοδαπής, ήτοι τις Εκκλησιαστικές και Θεολογικές Ακαδημίες Ευρωπαϊκών χωρών (Βατικανό), Βαλκανικών χωρών που ανήκουν στην Ε.Ε., Ανατολικών χωρών (Ρωσία, Ουκρανία), της Κύπρου και του Τιμίου Σταυρού της Βοστώνης στην Αμερική), ο ΔΟΑΤΑΠ τις αναγνωρίζει ως ισότιμες με τα ΑΕΙ, καθώς και τα πτυχία τους, ενώ, αντίθετα, οι ΑΕΑ δεν αναφέρονται καθόλου στα ΑΕΙ. Κάτι τέτοιο συνιστά αδικαιολόγητη, άνιση μεταχείριση και υποτίμηση των ΑΕΑ. Όταν, μάλιστα, λάβει κανείς υπόψη πως: 1) Η χρηματοδότηση γίνεται αποκλειστικά από τη Γενική Διεύθυνση Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και όχι από την Ελλαδική Εκκλησία. 2) Σύμφωνα με τον Ιδρυτικό τους Νόμο, οι ΑΕΑ εποπτεύονται από το ΥΠΑΙΘ και όχι από την Ελλαδική Εκκλησία. 3) Οι ΑΕΑ δεν είναι ούτε ΤΕΙ, ούτε ΑΤΕΙ, ούτε ΙΕΚ. Στο προοίμιο του προηγούμενου Νόμου του 2017 δεν αναφέρονταν ανάμεσα στα ΑΕΙ και αυτό οδήγησε στο τραγικό, να θεωρούνται ότι είναι ΙΕΚ. Μάλιστα, αυτό να το θεωρούν συνεργάτες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Όπως, επίσης, να θεωρείται ότι ανήκουν στη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων, ενώ ανήκουν στη Γενική Γραμματεία Ανώτατης Εκπαίδευσης. 4) Στα μέλη του Διδακτικού Προσωπικού των ΑΕΑ θα πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής τους ως αξιολογητές στις κινητικότητες Erasmus+ IKY κ.λπ., άρα να συμπεριλαμβάνονται στην ΑΠΕΛΛΑ, για λόγους ισονομίας και ισότιμης μεταχείρισης. 5) Για λόγους ισοτιμίας και ίσης μεταχείρισης, καθώς οι ΑΕΑ είναι ΑΕΙ, θα πρέπει να παρέχεται δυνατότητα αυτόνομης οργάνωσης ΠΜΣ από τις ΑΕΑ, όπως ισχύει και σε όλα τα ΑΕΙ. Και, βέβαια, τα μέλη του Διδακτικού Προσωπικού να λέγονται Δ.Ε.Π. και όχι Δ.Π., όπως ισχύει μέχρι σήμερα, παρότι ο Ιδρυτικός Νόμος των ΑΕΑ κάνει λόγο γι’ αυτό. 6) Τα μέλη ΕΔΙΠ των ΑΕΑ, για λόγους ισότητας και ισονομίας, θα πρέπει να λαμβάνουν επιδόματα ίσου ύψους με των μελών ΕΔΙΠ των ΑΕΙ. 7) Τα μέλη ΕΔΙΠ των ΑΕΑ καθώς και όλων των ΑΕΙ, τα οποία προέρχονται από τη Β/θμια ή την Α/θμια Εκπαίδευση και έχουν εκλεγεί από τριμελείς επιτροπές των Τμημάτων κατόπιν προκήρυξης θέσης έχουν υψηλά προσόντα (Διδακτορικό, Δημοσιεύσεις κλπ) και καλούνται να προσφέρουν ακαδημαϊκό και ερευνητικό έργο απαιτήσεων υψηλού επιπέδου, όπως άλλωστε αρμόζει. Είναι, όμως, απαράδεκτο, δεν στέκει νομικά, είναι απολύτως άδικο, απαξιώνει τα μέλη ΕΔΙΠ, το γεγονός ότι εντάσσονται σε μισθολόγιο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (στο οποίο, σημειωτέον, εντάσσονται και εκείνοι που δεν διαθέτουν διδακτορικό), το οποίο μισθολόγιο τους παρέχει αποδοχές, κατά πολύ, χαμηλότερες από εκείνες των βαθμίδων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης (μείωση μισθού και συνέπειες και στις αποδοχές της σύνταξης). 8) Τα μέλη ΕΔΙΠ θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα εξέλιξης σε θέσεις μελών ΔΕΠ όταν είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου και εφόσον καλύπτουν ακαδημαϊκά πραγματικές πάγιες και διαρκείς επιστημονικές ανάγκες, αναλαμβάνουν αυτοδύναμο διδακτικό έργο και παρουσιάζουν ερευνητική δραστηριότητα. Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ εκ των προτέρων Μ.Π.