Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη Γεώργιος Νικολόπουλος | 18 Ιουνίου 2022, 10:24
Δεν γνωρίζω αν το παρακάτω σχόλιο-πρόταση σχετίζεται άμεσα με το υπόψη άρθρο αλλά αφορά στο σημαντικό ζήτημα της τροποποίησης του υφιστάμενου ρυθμιστικού πλαισίου λειτουργίας των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (Α.Ε.Ν.), ώστε να αναγνωρισθούν ως ακαδημαϊκά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.Ειδικότερα: Οι Α.Ε.Ν. είναι, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 2638/1998 , όπως ισχύει, περιφερειακές υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Το γεγονός αυτό, προσδίδει στις εν λόγω Ακαδημίες τον χαρακτήρα των επαγγελματικών σχολών, καθιστώντας έτσι τους τίτλους που απονέμονται από αυτές επαγγελματικούς τίτλους σπουδών. Τούτο, έχει ως αποτέλεσμα οι κάτοχοί τους να στερούνται της δυνατότητας πρόσβασης στα ημεδαπά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα (Α.Ε.Ι.) και της πραγματοποίησης μεταπτυχιακών σπουδών σε αυτά, εφόσον προϋπόθεση για την πραγματοποίηση μεταπτυχιακών σπουδών σε Α.Ε.Ι. της χώρας, αποτελεί η κατοχή βασικού ακαδημαϊκού τίτλου σπουδών. Σύμφωνα με τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 2638/1998, το δίπλωμα Εμπορικού Ναυτικού Ά’ τάξης, δηλαδή το δίπλωμα που εξασφαλίζουν οι κάτοχοι πτυχίου Α.Ε.Ν. ύστερα από εκπαίδευση σε Κέντρα Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (Κ.Ε.Σ.Ε.Ν.) και προϋπηρεσία, καθίστατο ισότιμο με πτυχίο των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Τ.Ε.Ι), παρέχοντας έτσι στους κατόχους πτυχίου Α.Ε.Ν. τη μόνη δυνατότητα πρόσβασης σε μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών των ημεδαπών Α.Ε.Ι. Ωστόσο, μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων του ν. 4610/2019 , με τις οποίες καταργήθηκαν και απορροφήθηκαν τα Τ.Ε.Ι. από τα Πανεπιστήμια, ακόμη και αυτή η μόνη δυνατότητα πρόσβασης των πτυχιούχων Α.Ε.Ν. σε μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών έχει καταστεί ιδιαίτερα προβληματική αν όχι εντελώς απαγορευτική, με άμεση συνέπεια τη διαρροή σε πανεπιστήμια του εξωτερικού εκείνων των αποφοίτων Α.Ε.Ν. που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Ως γνωστόν, ο ναυτικός κλάδος εξελίσσεται ήδη τεχνολογικά με ταχείς ρυθμούς, ιδίως σε τομείς όπως είναι η πληροφορική και οι δορυφορικές επικοινωνίες. Περιττεύει, επίσης, να επαναλάβουμε ότι η ναυτιλία αποτελεί στην Ελλάδα σημαντική βιομηχανία, καθώς το ελληνικό εμπορικό ναυτικό είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο. Ως εκ τούτου, είναι προφανές ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας στα πλοία σε συνδυασμό με το αυξανόμενο μέγεθος της ελληνικής ναυτιλίας καθιστά αναγκαία την συνεχή αναβάθμιση και εξέλιξη των γνώσεων των ναυτικών, ώστε να ανταποκρίνονται με πληρότητα στα νέα δεδομένα. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, δηλαδή την μετεκπαίδευση ναυτικών σε ανώτατη ακαδημαϊκή βαθμίδα, ώστε να ανταποκρίνονται με πληρότητα στις σύγχρονες απαιτήσεις, είναι απαραίτητο να αναληφθεί πρωτοβουλία από τα συναρμόδια Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Θεωρώ ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει στο πλαίσιο του υπό διαβούλευση σ/ν, ώστε να τροποποιηθεί το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας των Α.Ε.Ν. και οι εν λόγω Σχολές να αναγνωρισθούν ως ακαδημαϊκά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα – όπως συμβαίνει, άλλωστε, με την Αστυνομική Ακαδημία και τις παραγωγικές σχολές των Ενόπλων Δυνάμεων - αφενός μεν λόγω του υψηλού επιπέδου σπουδών που παρέχουν στους σπουδαστές τους και αφετέρου προκειμένου οι κάτοχοι τίτλου σπουδών των Α.Ε.Ν. να αποκτήσουν δικαίωμα πρόσβασης σε μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών των ημεδαπών Α.Ε.Ι.