Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη Σύλλογος Ερευνητών Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (ΣΕΕΑΑ) | 18 Ιουνίου 2022, 14:55
Ο Σύλλογος Ερευνητών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (ΣΕΕΑΑ) συμφωνεί με τις αντιρρήσεις που εκφράζει δημόσια η πλειονότητα των διοικήσεων, συλλογικών οργάνων και εργαζομένων των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ) για το προτεινόμενο νομοσχέδιο, καθώς: α) θεωρεί ότι εισάγει ένα νέο μοντέλο διοίκησης το οποίο καταργεί το αυτοδιοίκητό τους, β) περιορίζει τις αρμοδιότητες της Συγκλήτου, των Κοσμητειών και των Τμημάτων, γ) διασπά τον ενιαίο χαρακτήρα των πτυχίων, και δ) προάγει επιχειρηματικές λογικές στη χρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης και στην απασχόληση. Ο ΣΕΕΑΑ πιστεύει ότι πρέπει να υπάρξει ουσιαστική διαβούλευση επί του νομοσχεδίου με τα ΑΕΙ, η οποία μπορεί να επιτευχθεί μόνο χωρίς ασφυκτικούς χρονικούς περιορισμούς, ώστε να διασφαλιστεί η εισαγωγή ενός νόμου-πλαισίου που θα εξυπηρετεί τις σύγχρονες επιταγές διοίκησης και λειτουργίας των ΑΕΙ και θα διασφαλίζει την παροχή υψηλού επιπέδου δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Ο ΣΕΕΑΑ θεωρεί ότι τα όργανα, οι σύλλογοι και το προσωπικό των ΑΕΙ είναι τα πλέον αρμόδια να υποβάλουν εμπεριστατωμένες, απαντήσεις και προτάσεις επί των περισσότερων άρθρων του νομοσχεδίου. Για αυτό και προβαίνει μόνο στις παρακάτω επισημάνσεις σχετικά με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο για άρθρα που αφορούν και τα Ερευνητικά Κέντρα (ΕΚ): - Άρθρο 94, 1(ε): Πρέπει να απαλειφθεί η φράση “σε περίπτωση διοργάνωσης προγραμμάτων διδακτορικών σπουδών με συνεπίβλεψη” και ουσιαστικά χρειάζεται η επαναφορά αυτού στο άρθρο 39 του ν. 4485/2017. Η εισαγωγή αυτής της φράσης δημιουργεί προβλήματα στην επίβλεψη διδακτορικών διατριβών από ερευνητές/ριες των ΕΚ, καθώς θέτει σημαντικούς περιορισμούς με την εισαγόμενη πρόβλεψη για ύπαρξη προγραμμάτων διδακτορικών σπουδών με συνεπίβλεψη. - Άρθρο 234 (4): “Με απόφαση της Επιτροπής Ερευνών δύναται να ορίζεται αναπληρωτής Επιστημονικός Υπεύθυνος του έργου/προγράμματος, εφόσον αυτό κρίνεται αναγκαίο”. Δεν είναι σαφές τί γίνεται αν δεν προβλέπεται αναπληρωτής/ια ΕΥ από το πρόγραμμα και επίσης ποιός/ά προτείνει ποιός/ά θα είναι ο/η αναπληρωτής/ρια ΕΥ. Η πρόταση περί ορισμού αναπληρωτή/ριας ΕΥ πρέπει να προέρχεται από τον/ην ΕΥ του έργου (πάντα με βάση τους όρους του προγράμματος) και αυτός/ή να ανήκει στην ομάδα έργου. - Άρθρο 243 (6): Η πρόβλεψη περί μη καταβολής ασφαλιστικών εισφορών υπέρ του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) για κύρια σύνταξη και υγειονομική περίθαλψη πρέπει να επεκταθεί και για συμμετοχή σε συγχρηματοδοτούμενα έργα/προγράμματα από το ΕΣΠΑ. - Άρθρο 277 (1): Η αναγνώριση ως προϋπηρεσίας του διδακτικού ή ερευνητικού έργου που έχει προσφερθεί σε ΑΕΙα ή δημόσια ΕΚ ή ινστιτούτα του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 (Α` 258), ανεξαρτήτως της συμβατικής τους σχέσης με αυτά, πρέπει να επεκταθεί για λόγους ισονομίας και στο προσωπικό των Ερευνητικών Κέντρων. -Άρθρο 243: Πρέπει να υπάρξει εξίσωση των επιδομάτων μεταξύ ΑΕΙ και Ερευνητικών Κέντρων καθώς και ενσωμάτωση αυτών των επιδομάτων στον βασικό μισθό. Επισημαίνουμε επίσης πως, βάσει της κείμενης νομοθεσίας αλλά και σε ένδειξη του αυτονόητου σεβασμού προς ολόκληρη την πανεπιστημιακά και ερευνητική κοινότητα, ολόκληρο το κείμενο πρέπει να γραφεί σε γλώσσα συμπεριληπτική και ουδέτερη ως προς το φύλο, και σε καμία περίπτωση με γενικευμένη χρήση του αρσενικού γένους.