Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Α΄ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ (άρθρα 1 – 285)Σχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ | 19 Ιουνίου 2022, 11:12
Γενικές Διατάξεις: Άρθρο 16, παρ. 1 - Άρθρο 41, παρ. 1 και παρ. 4 – Σημειώνεται η απουσία εκπροσώπων του Διοικητικού Προσωπικού στα συλλογικά όργανα του ιδρύματος, και κυρίως στη Σύγκλητο. Απαιτείται η πρόβλεψη συμμετοχής εκπροσώπων όλων των κατηγοριών προσωπικού στα συλλογικά όργανα του ιδρύματος και ιδίως στη Σύγκλητο. Άρθρο 117, παρ. 2 Προτείνεται η πρόβλεψη του Διοικητικού Προσωπικού στις κατηγορίες προσωπικού που επιτρέπεται να είναι υποψήφιοι ως Διευθυντές Επιμόρφωσης των ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., εφόσον έχουν τα λοιπά ουσιαστικά προσόντα. ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΕ΄ -ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ Απαιτείται η επιβεβαίωση της ύπαρξης των ακόλουθων επιτροπών: α) Ηθικής και Δεοντολογίας της Έρευνας (ΕΗΔΕ), και β) Ισότητας Φύλων, οι οποίες δεν αναφέρονται στο κεφάλαιο ΚΕ. ΕΛΚΕ: Άρθρο 231 Απαιτείται να υπάρχουν μεταβατικές διατάξεις για τη συνέχιση της νόμιμης λειτουργίας και ανασυγκρότησης των Επιτροπών Ερευνών (Ε.Ε.) στις περιπτώσεις των ιδρυμάτων που δεν έχουν εκλογές με το νέο νόμο κατά το τρέχον ή το επόμενο ακαδημαϊκό έτος. Ειδικότερα, απαιτείται η πρόβλεψη μεταβατικών διατάξεων που θα ρυθμίζουν τόσο τη λειτουργία των Επιτροπών Ερευνών για το υπολειπόμενο διάστημα, όσο και την αναπλήρωση ή την αντικατάσταση των μελών τους που θα ελλείψουν για οποιοδήποτε λόγο κατά τη διάρκεια της τρέχουσας θητείας των Ε.Ε. Ακόμη, οι μεταβατικές διατάξεις θα πρέπει να ρυθμίζουν τις περιπτώσεις ιδρυμάτων που έχουν ήδη εκλέξει μέλη για το Ειδικό Επταμελές Όργανο διοίκησης του Ε.Λ.Κ.Ε.. Άρθρο 259 Μόλις πρόσφατα οι Ε.Λ.Κ.Ε. εκπόνησαν και δημοσίευσαν σε ΦΕΚ νέους Οδηγούς Χρηματοδότησης και Διαχείρισης, σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις του Ν. 4485. Απαιτείται να περιληφθεί μεταβατική διάταξη για τη νομιμότητα των Οδηγών αυτών και το πλαίσιο λειτουργίας των Ε.Λ.Κ.Ε. έως την έκδοση νέου Οδηγού Χρηματοδότης και Διαχείρισης σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου πλαισίου που θα διαμορφωθεί. Άρθρο 231 Η Επιτροπή Ερευνών του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.) κάθε Α.Ε.Ι. θα πρέπει να εκλέγεται με ακαδημαϊκές διαδικασίες από τα Ακαδημαϊκά Τμήματα του Α.Ε.Ι., δεδομένου ότι η Ε.Ε. λαμβάνει αποφάσεις που αφορούν την ερευνητική δραστηριότητα αλλά και υλοποιεί δράσεις που άπτονται των ακαδημαϊκών προγραμμάτων σπουδών (π.χ. ενισχυτική διδασκαλία, ενίσχυση εργαστηριακών υποδομών, χορήγηση υποτροφιών, εκπόνηση διατριβών, κλπ). Για το λόγο αυτό, τα μέλη της Ε.Ε. θα πρέπει να εκλέγονται και να λογοδοτούν στις ακαδημαϊκές μονάδες. Άρθρο 233 Ως Προέδρος της Ε.Ε. θα πρέπει να ορίζεται ο αρμόδιος Αντιπρύτανης στον οποίο έχουν εκχωρηθεί οι αρμοδιότητες της Έρευνας και της Δια Βίου Εκπαίδευσης, καθώς η συμμετοχή του Πρύτανη τόσο ως Προέδρου της Επιτροπής Ερευνών όσο και ως Προέδρου του Συμβουλίου Διοίκησης πιθανότατα θα οδηγήσει σε σύγκρουση αρμοδιοτήτων, καθώς ο Πρύτανης θα είναι τόσο ελεγχόμενος, όσο και ελεγκτής. ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΗ΄ - ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ Θα πρέπει να υπάρξει πλήρης διαχωρισμός των δραστηριοτήτων των Ε.Λ.Κ.Ε. και των Εταιρειών Αξιοποίησης και Διαχείρισης Περιουσίας (Ε.Α.ΔΙ.Π.) των Α.Ε.Ι.. Πρέπει να καταργηθούν οι προβλέψεις του προτεινόμενου σχέδιο νόμου για την παραχώρηση προς τις Ε.Α.ΔΙ.Π. της διαχείρισης των υπηρεσιών από τα πανεπιστημιακά εργαστήρια προς τρίτους και της αξιοποίηση των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας. Οι Ε.Α.ΔΙ.Π. θα πρέπει να συνεχίζουν να αξιοποιούν την ίδια περιουσία του Α.Ε.Ι. (ακίνητα, κληροδοτήματα, εκδόσεις, ενοίκια, κλπ) και οι Ε.Λ.Κ.Ε. να συνεχίσουν να διαχειρίζονται τα ερευνητικά προγράμματα και την συναφή διανοητική ιδιοκτησία, την παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης, κατάρτισης, επιμόρφωσης και δια βίου μάθησης, καθώς επίσης και την μεταφορά τεχνολογίας (πνευματικά δικαιώματα, πατέντες, τεχνοβλαστοί, αναπτυξιακά προγράμματα, εργαστήρια παροχής υπηρεσιών, Κέντρα Δια Βίου Μάθησης - ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.). Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να αποφευχθεί η ανάπτυξη ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων μεταξύ των δύο φορέων. Άρθρο 18 Επίσης, ο Προϊστάμενος της Μονάδας Οικονομικής και Διοικητικής Υποστήριξης (Μ.Ο.Δ.Υ.) του Ε.Λ.Κ.Ε. έχει την ευθύνη της Μ.Ο.Δ.Υ. και δεν μπορεί να εποπτεύεται για τα θέματα αυτά από τον Εκτελεστικό Διευθυντή, καθώς αναφέρεται στα αρμόδια συλλογικά όργανα του Α.Ε.Ι., του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (Υ.ΠΑΙ.Θ.) και του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.). Στο πλαίσιο αυτό, απαιτείται να υπάρχει σαφής διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων και των ευθυνών των επιμέρους συλλογικών και μονοπρόσωπων οργάνων της διοίκησης, και να μην υπάρχει σύγκρουση αρμοδιοτήτων. Άρθρο 243 Προτείνεται η διαγραφή του χρονικού περιορισμού των πέντε (5) ετών ως ορίου για τη σύναψη συμβάσεων με συμβασιούχους που απασχολούνται βάσει συμβάσεων έργου ή συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου σε προγράμματα που δεν έχουν σαφή ημερομηνία λήξης, έτσι ώστε να υπάρχει αποφυγή μιας χρονοβόρας και γραφειοκρατικής διαδικασίας, η οποία είναι περιττή δεδομένης της συνταγματικής πρόβλεψης για τη μη δυνατότητα μετατροπής αυτών των συμβάσεων σε αορίστου χρόνου. Άρθρο 255 Προτείνεται να προβλεφθεί η δυνατότητα ηλεκτρονικής έγκρισης/ υπογραφής μέσω πιστοποιημένου πληροφοριακού συστήματος των απαιτούμενων διοικητικών και οικονομικών πράξεων των Ε.Λ.Κ.Ε. από τα αρμόδια μονοπρόσωπα όργανα και να μην απαιτείται υποχρεωτικά η φυσική υπογραφή. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη ότι οι Ε.Λ.Κ.Ε. τηρούν πληροφοριακό σύστημα υποστήριξης έργων το οποίο εξασφαλίζει την ηλεκτρονική υποβολή, διακίνηση, έγκριση και αρχειοθέτηση αιτημάτων, εγγράφων, δικαιολογητικών, παραστατικών και λοιπού υποστηρικτικού υλικού. Άρθρο 246 Προτείνεται να διαγραφούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου που εισάγουν νέες κρατήσεις ύψους 5% επί των αμοιβών πρόσθετης απασχόλησης κατηγοριών προσωπικού που δεν είχαν έως σήμερα τις σχετικές κρατήσεις, δηλαδή των κατηγοριών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.). Άρθρο 257 Προτείνεται να διαγραφούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου που εισάγουν νέες κρατήσεις 7% επί των ακαθάριστων εσόδων από επιχειρηματική δραστηριότητα κατηγοριών προσωπικού που δεν είχαν έως σήμερα τις σχετικές κρατήσεις, δηλαδή των κατηγοριών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.), Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.).