Αρχική Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξειςΜΕΡΟΣ Β΄ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΙΤΛΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΗΣ ΑΛΛΟΔΑΠΗΣ (άρθρα 286-305)Σχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΩΝ | 19 Ιουνίου 2022, 11:18
ΘΕΜΑ: «Θέσεις του Πανελληνίου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών σχετικά με την αυτόματη αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων “κολλεγίων”» Μετά την ψήφιση ενός συνόλου νόμων, με τελευταίο το ν. 4763/2020, ο οποίος προβλέπει την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων στους κατόχους τίτλων σπουδών, που προέρχονται από τα κέντρα μεταλυκειακής εκπαίδευσης (Κολλέγια), που στην ουσία εξισώνει τους τίτλους σπουδών των κολλεγίων με αυτούς των Ελληνικών Δημόσιων ΑΕΙ, σας εκφράσαμε με προηγούμενες επιστολές μας την πλήρη αντίθεσή μας, διαφωνώντας με τις ρυθμίσεις και συγκεκριμένα για: 1) Τις αρμοδιότητες που δίνει ο Νόμος, σε ένα τμήμα του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων, και πιο συγκεκριμένα στο Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας-ΑΤΕΕΝ. Πιο συγκεκριμένα, στο ΑΤΕΕΝ δίνονται αρμοδιότητες για να κρίνει όλα τα προγράμματα σπουδών, να τα συγκρίνει με τα προγράμματα σπουδών των Ελληνικών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, για κάθε επιστημονικό πεδίο, χωρίς την υποχρέωση συμμετοχής ειδικού/ων ακαδημαϊκού/ών του ιδίου γνωστικού αντικειμένου. 2) Την επαναφορά της επαγγελματικής ισοδυναμίας, που δεν υφίσταται ως όρος στην υπ’ αρ. 2005/36/ΕΚ οδηγία και αποτελεί Ελληνική “εφεύρεση”, η οποία δεν μπορεί να εφαρμόζεται για νομοθετικώς ρυθμιζόμενα επαγγέλματα, όπως για αυτό το οποίο εκπροσωπούμε. 3) Τη δυνατότητα αναγνωρίσεως επαγγελματικού δικαιώματος σε υπήκοο κράτους - μέλους και τρίτης χώρας, που είναι εκτός των προβλέψεων της υπ’ αρ. 2005/36/ΕΚ οδηγίας. Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 1 του Ν. 3969/2008, «τα Κολλέγια είναι πάροχοι μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης στην Ελλάδα. Οι βεβαιώσεις, τα πιστοποιητικά σπουδών ή οποιασδήποτε άλλης ονομασίας βεβαίωση που χορηγούν τα Κολλέγια δεν είναι ισότιμα με τους τίτλους που χορηγούνται στο πλαίσιο του ελληνικού συστήματος τυπικής εκπαίδευσης, όπως Πανεπιστήμια, Τ.Ε.Ι. και Ι.Ε.Κ» και με το άρθρο 10 το ν. 3696/2008. …Τα κολλέγια με άδεια λειτουργίας μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες εκπαίδευσης… σε σύμπραξη με αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, ιδίως με τη νομική μορφή της συμφωνίας πιστοποίησης (validation) ή της συνεργασίας δικαιόχρησης (franchising)…». Κατά συνέπεια, με το franchising, το ελληνικό «κολλέγιο» θα έπρεπε να ασκεί την εκπαιδευτική δραστηριότητα στην Ελλάδα, κατά το πρότυπο ακριβώς του δικαιοπαρόχου πανεπιστημίου, με όρους εισαγωγής των σπουδαστών, διδακτικό προσωπικό, χώρους, διάρκεια σπουδών, προσόντα υποψηφίων, διδασκαλία κλπ., όπως ακριβώς και ο δικαιοπάροχος. Επίσης, θυμίζουμε ότι για την αξιολόγηση και τον έλεγχο των Ελληνικών Πανεπιστημίων λειτουργεί η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) η οποία αξιολογεί και πιστοποιεί την ποιότητα της λειτουργίας των Α.Ε.Ι. Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), είναι ανεξάρτητη διοικητική αρχή και έχει ως αποστολή της τη διασφάλιση υψηλής ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Ιδρύθηκε με τον ν.4653/2020 και αντικατέστησε την ανάλογη αρχή της Α.Δ.Ι.Π. που για χρόνια είχε την ίδια αποστολή. Αντίθετα για τα “κολλέγια” δεν υπάρχει αντίστοιχη εθνική αρχή που να διασφαλίζει την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και να ελέγχει τη συμμόρφωση των κολλεγίων στους όρους και απαιτήσεις δικαιόχρησης και λειτουργίας τους. Το ΑΤΕΕΝ, μια αμιγώς διοικητική δομή του Υπουργείου Παιδείας, ουδόλως διασφαλίζει με επάρκεια τη σύγκριση των παρεχόμενων προγραμμάτων σπουδών με αυτά των Ελληνικών ΑΕΙ. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι το ΑΤΕΕΝ, αναγνωρίζει επαγγελματικό δικαίωμα σε αποφοίτους τόσο τριετών όσο και τετραετών προγραμμάτων σπουδών, χωρίς διαφοροποίηση μεταξύ τους και χωρίς επιβολή κανενός μέτρου αντιστάθμισης. Θεωρούμε ότι το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο που λειτουργεί από το 2020 και καθορίζει αρμοδιότητα στο ΑΤΕΕΝ για να εξετάζει κάθε αίτημα, είναι ελλιπέστατο, ειδικότερα σε επαγγέλματα υγείας, όπου τα συστήματα υγείας και παιδείας ανά χώρα λειτουργούν με σημαντικές διαφορές. Συμπερασματικά ζητάμε: 1) Η ισοδυναμία να μην έχει εφαρμογή στα νομοθετικώς ρυθμιζόμενα επαγγέλματα, όπως η Φυσικοθεραπεία. 2) Διασφάλιση της παροχής της εκπαιδευτικής δραστηριότητας των κολλεγίων στην Ελλάδα για τα προγράμματα validation ή franchising, κατά το πρότυπο ακριβώς του δικαιοπαρόχου πανεπιστημίου, με όρους εισαγωγής των σπουδαστών, αξιολόγηση των προσόντων του διδακτικού προσωπικού, χώρους, διάρκεια σπουδών, προσόντα υποψηφίων, διδασκαλία κλπ. με τη δημιουργία σχετικής Εθνικής Αρχής Συμμόρφωσης. Στην Εθνική Αρχή να συμμετέχει για κάθε επιστημονικό αντικείμενο, αντίστοιχος εκπρόσωπος από το ακαδημαϊκό προσωπικό των ΑΕΙ ώστε να διασφαλίζεται η ορθότητα και η διαχρονικότητα της διαδικασίας. 3) Τη θεσμοθέτηση διαδικασιών, μέσω ενός φορέα αποτελούμενο από Ακαδημαϊκούς, που θα αξιολογεί τους τίτλους σπουδών των προγραμμάτων δικαιόχρησης των κολλεγίων και στον οποίο θα συμμετέχει για κάθε επιστημονικό αντικείμενο, αντίστοιχος εκπρόσωπος από το ακαδημαϊκό προσωπικό των ΑΕΙ ώστε να διασφαλίζεται η ορθότητα της διαδικασίας. 4) Επαναξιολόγηση όλων των τίτλων σπουδών που έχουν χορηγηθεί μέχρι την ψήφιση της διάταξης. ΛΥΜΠΕΡΙΔΗΣ ΠΕΤΡΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΩΝ