Αρχική Ζούμε Αρμονικά Μαζί-Σπάμε τη Σιωπή":Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξειςΆρθρο 29 Θέματα προσωπικού των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων – Τροποποίηση άρθρου 162, παρ. 1 άρθρου 173 και άρθρου 465 ν. 4957/2022Σχόλιο του χρήστη ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ ΚΕΡΠΕΛΗΣ | 10 Φεβρουαρίου 2023, 10:09
Καλοπροαίρετα (αλλά και με παράπονο) λέω οτι "την Ιστορία των ΑΕΙ οφείλουμε να την θυμόμαστε". Η σημερινή ανωτατοποίηση κάποιων ΤΕΙ σε ΑΕΙ οφείλεται και στη βαθμίδα των "παλιών" Καθηγητών Εφαρμογών των ΤΕΙ και ΑΤΕΙ (σήμερα Λεκτόρων Εφαρμογών). Η Δια βίου εκπαίδευση η οποία ισχύει για όλους τους πολίτες (και προωθείται ιδιαίτερα από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και την Ευρωπαϊκή Ένωση ορθώς), η δυνατότητα άξιων μαθητών από όλα τα Λύκεια να εισέρχονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μετά από εξετάσεις, η δυνατότητα πτυχιούχων/διπλωματούχων ΤΕΙ, ΑΕΙ να συνεχίζουν τις σπουδές τους σε ΑΕΙ (με συναφή ειδικότητα) μετά από κατατακτήριες εξετάσεις είναι νομοθετικές ενέργειες της Πολιτείας προς τη σωστή κατεύθυνση. Τι συμβαίνει όμως με τους Λέκτορες Εφαρμογών των ΑΕΙ μας; Παράλειψη η μη αναφορά τους στον πρόσφατο Ν4957/2022 για τα ΑΕΙ, αλλά μπορούν να διορθωθούν κάποια πράγματα για την αποκατάσταση του κύρους τους ως Πανεπιστημιακών δασκάλων. Το πλήθος των Λεκτόρων Εφαρμογών ΜΟΝΟ στο ΠΑΔΑ είναι 41 άτομα που έχουν υπογράψει Επιστολή υποστήριξης προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Εξ αυτών 24 Λέκτορες Εφαρμογών είναι ενεργοί Υποψήφιοι Διδάκτορες. Το αίτημα υποβλήθηκε με αριθμό πρωτ. από το κεντρικό πρωτόκολλο του Υ.ΠΑΙ.Θ. την 31-05-2022. Η επιστολή έχει σταλεί στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας (Υπουργό και Υφυπουργό), μαζί με το αντίστοιχο Αίτημα από τον κύριο Πρύτανη και την Επιστολή στήριξης του Συλλόγου ΔΕΠ. Παρόμοια προβλήματα αντιμετωπίζουν Λέκτορες Εφαρμογών και σε άλλα Πανεπιστήμια. --------------------- Με το 2ο εδαφιο της περ. β' της παρ. 6 του άρθρου 78 του Ν4009/2011 (Α'195) δόθηκε η δυνατότητα "καθηγητές Εφαρμογών χωρίς διδακτορικό δίπλωμα" να το αποκτήσουν ως 31/12/2016 και να αιτηθούν την εξέλιξή τους. Με το Ν4521/2018 Αρθ. 19 παρ. 4 προβλέφθηκε πολύ δίκαια η παράταση του 2ου εδαφίου της περ. β' της παρ. 6 του άρθρου 78 του Ν4009/2011 (Α'195) από 31/12/2018 σε 31/12/2022. Αναφέρεται δε οτι "όποιος είναι κάτοχος PhD να υποβάλει αίτηση ως 31/12/2022 για τη μετατροπή της θέσης σε οργανική επί θητεία ή σε προσωποπαγή θέση Λέκτορα Πανεπιστημίου". Παρατηρήστε, οτι ο Νόμος αυτός εκδόθηκε ΠΡΙΝ απο την πανδημία COVID19 η οποία ξεκίνησε το 2019. Τα εκπαιδευτικά Ιδρύματα έκλεισαν λόγω της κατάστασης και οι δυνατότητες Διδακτορικών φοιτητών περιορίσθηκαν λόγω της απαγόρευσης συνεύρεσης πολιτών (λόγω του κινδύνου λοιμώξεων). Εργαστήρια δεν ήταν ανοικτά, και συνευρέσεις μεταξύ καθηγητών σε κάθε θεματικό πεδίο (πχ Επιστημονικά Συνέδρια) ΔΕΝ πραγματοποιούνταν. Η εκπόνηση διδακτορικών σπουδών απαραίτητων για την αναβάθμιση των προσόντων των Λεκτόρων Εφαρμογών (και όχι μόνο) απαιτούν επίμονες πολύχρονες προσπάθειες, με ανοικτά τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Άλλωστε το ερευνητικό έργο είναι μέσα στις υποχρεώσεις των Διδακτορικών φοιτητών (κάτι το οποίο ανάλογα με τον κλάδο έρευνας, ήταν σε ελλιπές, λόγω ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ της συνάθροισης ατόμων). Ας μην ξεχνάμε οτι υπό κανονικές συνθήκες η ελάχιστη διάρκεια των Σπουδών αυτών απαιτούν 3 έτη, ενώ στην πράξη διαρκούν 4, 5, 6, 7, ... έτη ή και κάποιοι αποθαρρύνονται στο να ολοκληρώσουν τις σπουδές, λόγω άλλων υποχρεώσεων τους. Οι Λέκτορες Εφαρμογών με την σύμφωνη γνώμη του Πρυτανικού Συμβουλίου ΠΑΔΑ (Συνεδρ. 31/8-12-2020) μετέχουν σε όλες τις διαδικασίες του Πανεπιστημίου ως μέλη ΔΕΠ. Μάλιστα αναφέρεται οτι "Το δικαίωμα εξέλιξης στην αμέσως επόμενη βαθμίδα είναι αναφαίρετο δικαίωμα και ισχύει για όλο το προσωπικό που φέρει την ιδιότητα μέλους ΔΕΠ". Προσφάτως δε συμμετείχαν ενεργά στην Πιστοποίηση του ΠΑΔΑ και στο δικό μου χώρο (του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών της Σχολής Μηχανικών) κατακτήθηκε η βαθμολογία 12 στα 12 από την ΕΘΑΑΕ δηλ. ΆΡΙΣΤΑ (αρ. πρωτ.ΠΑΔΑ 31961/24-1-2023 κοινοποίηση της Έκθεσης Πιστοποίησης). --------------------------- Οι Λέκτορες Εφαρμογών έχουν πολλά ακόμα να προσφέρουν στην Ακαδημαϊκή κοινότητα και στην κοινωνία, φτάνει να τους δοθεί η δυνατότητα εξέλιξης. Πιστεύω οτι στο συζητούμενο Νόμο θα πρέπει να προβλεφθεί η ύπαρξη τους στα Ακαδημαϊκά δρώμενα καθώς και η δυνατότητα τους για εξέλιξη, οποτεδήποτε (ή αν μη τι άλλο κατά το διάστημα τουλάχιστον της πανδημίας COVID19) ή εως 31/12/2025. Οι κόποι σε εξέλιξη των συναδέλφων που ήδη έχουν ξεκινήσει την εκπόνηση Διδακτορικής Διατριβής πρέπει να ευοδωθούν και να τιμηθούν για το εγχείρημά τους (παρ' όλες τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σε πάμπολλα επίπεδα πχ έλλειψη χρόνου ως εργαζόμενοι, οικογενειακές υποχρεώσεις κλπ). Το αίτημα της παράτασης της προθεσμίας υποβολής του Διδακτορικού τίτλου από 31/12/2022 έως τουλάχιστον όσο χρονικό διάστημα υπήρξε η πανδημία στη χώρα μας ή εως 31/12/2025, είναι δίκαιο και ευελπιστώ οτι θα παρθούν οι σωστές αποφάσεις προς την κατεύθυνση αυτή, δίνοντας ελπίδες και σε άλλους συναδέλφους για την αναβάθμιση των προσόντων τους.