Αρχική Ζούμε Αρμονικά Μαζί-Σπάμε τη Σιωπή":Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξειςΆρθρο 19 Σύσταση Κέντρου Έρευνας Φυσικών Καταστροφών και Διαχείρισης ΚρίσεωνΣχόλιο του χρήστη Νικόλαος Βούλγαρης | 15 Φεβρουαρίου 2023, 16:40
Το Ενιαίο Εθνικό Δίκτυο Σεισμογράφων (ΕΕΔΣ) λειτουργεί 24/7 από το 2007, με τη συμμετοχή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), του Πανεπιστημίου Πατρών, του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ) και του Ινστιτούτου Τεχνικής Σεισμολογίας και Αντισεισμικών Κατασκευών (ΙΤΣΑΚ), με συντονιστή το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (ΕΑΑ). Οι καταγραφές των σεισμογράφων και των επιταχυνσιογράφων του ΕΕΔΣ μεταφέρονται σε πραγματικό χρόνο και με τη χρήση αυτόματων αλγορίθμων προσδιορίζεται εντός λίγων λεπτών το επίκεντρο, το εστιακό βάθος και το μέγεθος, τα οποία λίγα λεπτά αργότερα βελτιώνονται από αναλυτή. Όλα αυτά τα χρόνια οι επιστήμονες του ΕΕΔΣ ενημερώνουν έγκαιρα και έγκυρα την Πολιτεία και την Κοινωνία σε περιπτώσεις ισχυρών σεισμών, αλλά και ασθενέστερων που γίνονται αισθητοί και προκαλούν ανησυχία. Η ανάγκη χρηματοδότησης των φορέων που μετέχουν στο ΕΕΔΣ θα πρέπει να αποτελεί άμεση προτεραιότητα, καθώς οι σεισμολογικοί σταθμοί που βρίσκονται συχνά σε απομακρυσμένες περιοχές χρήζουν συντήρησης, ενώ παρουσιάζονται και ανάγκες αντικατάστασης των οργάνων. Επίσης, απαιτείται ανανέωση του εξοπλισμού, ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη η έγκαιρη προειδοποίηση σεισμών που μπορεί να σώσει ζωές. Αυτά πρέπει να αποτελέσουν προτεραιότητα και όχι η ίδρυση του Κέντρου Έρευνας Φυσικών Καταστροφών και Διαχείρισης Κρίσεων (ΚΕΦΚ) στην Ακαδημία Αθηνών, όπως προβλέπεται στην παράγραφο 19γ. Επιπλέον, η εκπόνηση/επικαιροποίηση/ανανέωση χαρτών που προβλέπεται στην παράγραφο 19β αποτελεί αντικείμενο επιστημονικής έρευνας (με το οποίο ασχολούνται πολλά μέλη του ΕΕΔΣ, των ΑΕΙ και των Ινστιτούτων) και σίγουρα όχι αντικείμενο ενός μόνο ερευνητικού κέντρου. Επιπλέον, το ΕΚΠΑ, όπως και τα άλλα ΑΕΙ συμβάλλουν σημαντικά στην εκπαίδευση μαθητών, καθώς υποδέχονται μαθητές στις εγκαταστάσεις τους και τους καταρτίζουν σε θέματα Φυσικών Καταστροφών, ενώ υπάρχουν και εγκεκριμένα εκπαιδευτικά προγράμματα που τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας, όπως το «Εργαστήριο της Τάφρου του Κορινθιακού Κόλπου» (συνεργασία ΕΚΠΑ και ΕΑΑ), που υλοποιούνται σε σχολικές μονάδες. Επιπλέον, διακεκριμένα μέλη ΔΕΠ και ερευνητές επισκέπτονται συχνά σχολεία για να εκπαιδεύσουν μαθητές. Επομένως, καλύπτονται και αυτά που αναφέρονται στην παράγραφο 19στ. Μεγάλο πρόβλημα δημιουργείται με τα περιεχόμενα του Άρθρου 35. Με δεδομένη την υποστελέχωση των ΑΕΙ και των Ερευνητικών Κέντρων και τον συνεχώς μειούμενο αριθμό υπηρετούντων Επιστημόνων, πώς είναι δυνατόν να μετατάσσεται μόνιμο Επιστημονικό Προσωπικό από αυτά με μονομερή απόφαση και χωρίς μάλιστα να προβλέπεται άμεση αντικατάστασή τους; Αυτό ουσιαστικά οδηγεί συρρίκνωση τμημάτων των ΑΕΙ και των Ινστιτούτων με πολυετή προσφορά στην έρευνα και την εκπαίδευση. Η υποβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πρώτου δεύτερου και τρίτου κύκλου στην Ελλάδα, στα ευρύτερα αντικείμενα που άπτονται των φυσικών καταστροφών, αποτελεί αναπόφευκτη συνέπεια. Νικόλαος Βούλγαρης Αντιπρύτανης Έρευνας και Δια Βίου Εκπαίδευσης ΕΚΠΑ Καθηγητής Σεισμολογίας-Τεχνικής Σεισμολογίας-Εφαρμοσμένης Γεωφυσικής Διευθυντής Εργαστηρίου Σεισμολογίας ΕΚΠΑ