Αρχική Ζούμε Αρμονικά Μαζί-Σπάμε τη Σιωπή":Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξειςΆρθρο 19 Σύσταση Κέντρου Έρευνας Φυσικών Καταστροφών και Διαχείρισης ΚρίσεωνΣχόλιο του χρήστη Ζαφειρία Ρουμελιώτη | 15 Φεβρουαρίου 2023, 18:03
Θα συμφωνήσω κι εγώ στο ότι η χώρα δεν έχει ανάγκη από ένα ακόμα ερευνητικό κέντρο σε θέματα φυσικών κινδύνων και από κανένα γενικά ερευνητικό κέντρο που θα συσταθεί «εν μια νυκτί», χωρίς διακριτό αντικείμενο και «αρπάζοντας» στελέχη από το λιγοστό προσωπικό άλλων φορέων και οργανισμών, θεσμοθετημένων και με έργο και εμπειρία δεκαετιών. Ανάγκες για την περαιτέρω θωράκιση της χώρας έναντι των φυσικών κινδύνων σαφώς υπάρχουν και για να πετύχουμε μια συνεχή πρόοδο χρειάζεται σταθερή χρηματοδότηση για τη λειτουργία και την ενίσχυση των δικτύων παρακολούθησης και νέες θέσεις επιστημόνων και τεχνικών. Το έχουν αναφέρει και πολλοί άλλοι συνάδελφοι. Δεν είναι κοινό μυστικό. Το βροντοφωνάζουμε. Χρειάζεται, επίσης, συντονισμός και εστίαση των επιτυχημένων ερευνών και δράσεων των διαφόρων θεσμοθετημένων κέντρων και ΑΕΙ προς συγκεκριμένες υπηρεσίες εθνικού ενδιαφέροντος. Το έργο αυτό θα μπορούσε να αναλάβει μια εθνικής επιτροπή ανά φυσικό κίνδυνο με εκπροσώπους από όλους τους εμπλεκόμενους ερευνητικούς και επιχειρησιακούς φορείς που θα θέτει προτεραιότητες και θα παρακολουθεί σε ετήσια βάση την πρόοδο στις ιεραρχημένες δράσεις απομείωσης των κινδύνων. Κάτι τέτοιο, ωστόσο, δεν είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας και κανενός μοναδικού Κέντρου. Αρμοδιότητα, όμως, του Υπουργείου Παιδείας είναι να επαναφέρει στη Β-βάθμια εκπαίδευση ένα μάθημα αντίστοιχο της Γεωλογίας και έτσι να συμβάλει στην ουσιαστική εκπαίδευση του πληθυσμού. Αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας είναι να ενισχύσει τα Τμήματα των γεωεπιστημών σε μια περίοδο που οι συγκυρίες διεθνώς δεν τα θέτουν υψηλά στις προτιμήσεις των μελλοντικών φοιτητών. Υπάρχουν πολλά θέματα που προβάλλονται εδώ και χρόνια, όχι από μεμονωμένους επιστήμονες ή φορείς αλλά από συλλογικότητες όπως η Ελληνική Γεωλογική Εταιρεία. Μπορούμε να ξεκινήσουμε από αυτά αντί να πολεμάμε ανεμόμυλους. Σε ότι αφορά την Ακαδημία Αθηνών, είναι λυπηρό να βλέπουμε την πνευματική της αίγλη να θαμπώνει από την προχειρότητα της συγκεκριμένης πρότασης και από τη διαφαινόμενη πρόθεσή της να αναλάβει ρόλους «εταιρείας συμβούλων». Ελπίζω και εύχομαι το Υπουργείο Παιδείας να μην επισφραγήσει μια τέτοια τροπή. Ζαφειρία Ρουμελιώτη Επικ. Καθ. Σεισμολογίας-Γεωφυσικής Τμήμα Γεωλογίας, Πανεπιστήμιο Πατρών