Αρχική Ζούμε Αρμονικά Μαζί-Σπάμε τη Σιωπή":Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία και άλλες διατάξειςΆρθρο 4 ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη ΤΟ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ | 19 Φεβρουαρίου 2023, 21:26
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Ο ορισμός που παρατίθεται στο άρθρο 4 είναι πολύ «ανοιχτός» και δεν βασίζεται σε κάποια επιστημονική πηγή. Όσο πιο γενικός και συμπεριληπτικός ο ορισμός και κατ’ επέκταση ο στόχος του νομοσχεδίου, τόσο μεγαλώνει η πιθανότητα αποτυχίας των ενεργειών, καθώς κάθε μορφή βίας προκύπτει από διαφορετικούς παράγοντες, που χρήζουν διαφορετική αντιμετώπιση. Επιπρόσθετα, εάν παραμείνει έτσι γενικός ο ορισμός, θα υπάρχουν αναρίθμητες καταγγελίες, γεγονός που θα αποδυναμώσει όλη την προσπάθεια, καθώς και μόνο κατά την προσπάθεια αξιολόγησης της φύσης και της βαρύτητας της κάθε καταγγελίας, θα ξοδεύεται πολύτιμος χρόνος. Επιπλέον, στο άρθρο 4 συγχέονται αρκετά φαινόμενα στους ορισμούς για την ενδοσχολική βία (πχ. παραβατικότητα), χωρίς να υπάρχει επαρκής και τεκμηριωμένη διάκριση μεταξύ των φαινομένων αυτών. Με την παρούσα διατύπωση, σχεδόν όλο το φάσμα των-συγκρουσιακών- συμπεριφορών των παιδιών μπορεί να στοιχειοθετηθεί ως εκφοβισμός και δεν λαμβάνεται υπόψη το πλαίσιο κάτω από το οποίο μια συμπεριφορά μπορεί να θεωρηθεί βία (πχ έντονο σωματικό παιχνίδι, αλλά όχι παιχνίδι κυριαρχίας μεταξύ δύο παιδιών με φίλιες σχέσεις). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η έννοια του εκφοβισμού να αποδυναμώνεται (το οποίο θα έχει πρακτική επίπτωση και στις πλατφόρμες καταγραφής). Χρήσιμο να σημειωθεί ότι ο εκφοβισμός είναι βία αλλά κάθε βία δεν είναι εκφοβισμός Θα πρέπει να ξεκαθαριστεί εάν είναι ένα νομοσχέδιο για την ενδοσχολική βία, εννοώντας κάθε μορφή βίας που προκύπτει εντός της σχολικής κοινότητας ή εάν θα εστιάζει αποκλειστικά στον σχολικό εκφοβισμό. Ίσως σε ένα αρχικό πειραματικό στάδιο να εστίαζε το νομοσχέδιο μόνο στον σχολικό εκφοβισμό, με βάσει ορθούς επιστημονικούς ορισμούς του φαινομένου. Σε αυτή την περίπτωση θα ήταν ιδανικό να υπάρχει ένα πολύ σαφές πρωτόκολλο διαχείρισης περιστατικών, προσδιορίζοντας πολύ συγκεκριμένα βήματα πρόληψης και διαχείρισης περιστατικών με την συμβολή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικοί-μαθητές-γονείς-άλλοι φορείς) όπου στην έναρξη κάθε σχολικής χρονιάς να μπορεί ένα σχολείο να επιμορφώνει το προσωπικό του και να ενημερώνει τους γονείς για το συγκεκριμένο πρωτόκολλο, ώστε να γνωρίζουν όλοι/ες ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσουν.