Αρχική ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣΆρθρο 26 – Πρόγραμμα σπουδών Επαγγελματικού Λυκείου –Τροποποίηση άρθρου 9 ν. 4186/2013Σχόλιο του χρήστη Νικόλαος Στάμος | 25 Δεκεμβρίου 2023, 19:01
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Με το παρόν σχέδιο νόμου παραμένει ανεπίλυτο το μεγαλύτερο πρόβλημα των ΕΠΑΛ που δεν είναι άλλο από τις ελάχιστες ώρες σπουδής των ειδικοτήτων. Από τις συνολικές ώρες μαθημάτων που θα έχει παρακολουθήσει ένας μαθητής και στις τρεις τάξεις(35 ώρες εβδομαδιαίως στην Α’ τάξη, 35 ώρες στην Β’ τάξη, 35 ώρες στην Γ’ τάξη, συνολικώς 105 ώρες) μόνο το 1/5 περίπου αυτών των ωρών αφορούν την ειδικότητα που επιλέγουν οι μαθητές(23 ώρες εβδομαδιαίως στην Γ τάξη). Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε αποφοίτους με ανεπαρκείς γνώσεις στην ειδικότητά τους. Ακόμη και αν ακολουθήσουν το μεταλυκειακό έτος της μαθητείας, το γνωστικό τους υπόβαθρο είναι τόσο φτωχό που δεν μπορούν να προσαρμοστούν εύκολα στις συνθήκες και τις απαιτήσεις του επαγγέλματος. Η δυσαρέσκεια των μαθητών είναι εμφανής. Γινόμαστε συχνά αποδέκτες των παραπόνων τους πως στο ΕΠΑΛ δεν μαθαίνεις αρκετά πράγματα. Και έχουν απόλυτο δίκιο. Η Ά τάξη ουσιαστικώς είναι άχρηστη για τα παιδιά γιατί δεν παρέχει καμία επαγγελματική εκπαίδευση. Επίσης, τα μαθήματα επιλογής που σχετίζονται με τον μετέπειτα τομέα ειδικοτήτων διδάσκονται πολύ λίγες ώρες και δεν έχουν εργαστηριακό μέρος. Περνά μία ολόκληρη χρονιά χωρίς μάθηση στο αντικείμενο για το οποίο έρχονται σε αυτό το σχολείο. Τα δε μαθήματα προσανατολισμού δεν χρειάζεται να διδάσκονται στο ΕΠΑΛ για τους εξής λόγους: • Το μάθημα: «Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός» μπορεί να επανέλθει στο πρόγραμμα της Γ’ Γυμνασίου. Επίσης, σε κάθε περιφερειακή ενότητα υπάρχουν γραφεία επαγγελματικού προσανατολισμού που μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές στην επιλογή επαγγέλματος. Η διδασκαλία για την «Ασφάλεια και Υγεία στο χώρο εργασίας» αποτελεί ούτως ή άλλως μέρος των μαθημάτων ειδικότητας. • Η «Ερευνητική Εργασία στην Τεχνολογία» είναι μάθημα παρόμοιο με αυτό της «Τεχνολογίας» που διδάσκεται ήδη στην Γ’ Γυμνασίου. • Η «Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων» είναι ίσως το πιο ανώφελο μάθημα. Δεν έχει συγκεκριμένο περιεχόμενο, ενώ οι δεξιότητες που υποτίθεται ότι προάγει μπορούν να καλλιεργηθούν σε οποιοδήποτε άλλο μάθημα. Στην Β’ τάξη, ο μαθητής διδάσκεται διάφορα τεχνολογικά αντικείμενα και μένει ακόμη με την απορία για το πότε θα μάθει να συντηρεί αυτοκίνητα, να επισκευάζει ένα κλιματιστικό, ένα εγκαθιστά ένα ηλεκτρολογικό δίκτυο, να κάνει μία κόμμωση ή ένα μακιγιάζ κλπ. Εδώ βέβαια έχουμε κάποιον επαγγελματικό προσανατολισμό για ειδικότητες που αφορούν έναν ευρύτερο τομέα, αλλά ήδη τα 2/3 της συνολικής φοίτησης καταναλώνονται χωρίς μάθηση πάνω σε ένα συγκεκριμένο επάγγελμα. Και φτάνουμε στην Γ τάξη όπου μέσα σε μια χρονιά και για τις 23 από τις 35 ώρες του εβδομαδιαίου προγράμματος πρέπει τα παιδιά να μάθουν τις βασικές αρχές και δεξιότητες ενός επαγγέλματος. Δεν γίνεται! Τι να πρωτομάθει κάποιος μέσα σε αυτόν τον ελάχιστο χρόνο για την πολυσύνθετη τεχνολογία του αυτοκινήτου, για την νοσηλευτική, την πληροφορική, τις ηλεκτρικές εγκαταστάσεις και διάφορες άλλες ειδικότητες; Ούτε τα βασικά δεν προλαβαίνει. Προτείνω λοιπόν στο άρθρο 9 του ν. 4186/2013 (Α΄193), περί προγραμμάτων σπουδών ημερήσιου επαγγελματικού λυκείου, να αντικατασταθούν οι παράγραφοι 1 και 2 ως εξής: Άρθρο 9: Πρόγραμμα σπουδών Επαγγελματικού Λυκείου 1. Τα προγράμματα διδασκαλίας των ΕΠΑ.Λ. περιλαμβάνουν μαθήματα γενικής παιδείας, μαθήματα τομέα, μαθήματα ειδικοτήτων, ειδικά μαθήματα τα οποία έχουν ιδιαίτερο οικονομικό αναπτυξιακό χαρακτήρα για την περιοχή που εδρεύει το ΕΠΑ.Λ. και πρακτική άσκηση. Ειδικότερα: α) Η Α’ τάξη χωρίζεται σε επαγγελματικούς τομείς. Το πρόγραμμα διδασκαλίας της Α’ τάξης περιλαμβάνει κοινά για όλους τους μαθητές μαθήματα γενικής παιδείας και μαθήματα επαγγελματικών τομέων. β) Η Β’ τάξη χωρίζεται σε ειδικότητες ανά τομέα. Το πρόγραμμα διδασκαλίας της Β’ τάξης περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας που είναι κοινά για όλες τις ειδικότητες και μαθήματα ειδικοτήτων. γ)Στην Γ’ τάξη συνεχίζονται οι ειδικότητες της Β τάξης με μεγαλύτερη όμως εμβάθυνση στο αντικείμενο κάθε ειδικότητας. Το πρόγραμμα διδασκαλίας περιλαμβάνει και μαθήματα γενικής παιδείας που είναι κοινά για όλες τις ειδικότητες. 2. Προαχθέντες μαθητές της Α` τάξης ΕΠΑ.Λ. που εγγράφονται στη Β` τάξη μπορούν να ενταχθούν με αίτησή τους σε οποιαδήποτε ειδικότητα του τομέα που παρακολούθησαν στην Α` τάξη. Προαχθέντες μαθητές της Β` τάξης ΕΠΑ.Λ. που εγγράφονται στη Γ` τάξη, συνεχίζουν την φοίτηση στην ειδικότητα που παρακολούθησαν στην Β τάξη. Nικόλαος Στάμος Εκπαιδευτικός 1ου ΕΠΑΛ Κέρκυρας ΠΕ82