Αρχική ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣΆρθρο 25 – Εργαστηριακά Κέντρα- Προσθήκη άρθρου 6Ζ στον ν. 4186/2013Σχόλιο του χρήστη Κώστας Τριανταφύλλου | 1 Ιανουαρίου 2024, 20:31
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Είναι γνωστό ότι ο ΥΠΑΙΘΑ είναι υπέρμαχος των ψηφιακών τεχνολογιών, όπως άλλωστε πολύ πετυχημένα έδειξε η προηγούμενη θητεία του στο σχετικό υπουργείο όπου σίγουρα βελτίωσε το δείκτη DESI (Digital Economy and Society Index) της χώρας μας. Έθεσα λοιπόν και εγώ σε γνωστό ΑΙ chatbot (Bing) ερώτημα σχετικά με τη χρησιμότητα των Ε.Κ. και πήρα την παρακάτω απάντηση: «Τα Εργαστηριακά Κέντρα (Ε.Κ.) είναι εκπαιδευτικές μονάδες που παρέχουν εργαστηριακή διδασκαλία σε μαθητές/-τριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κυρίως των επαγγελματικών λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), σε διάφορους τομείς και ειδικότητες. Τα Ε.Κ. έχουν ως στόχο να βελτιώσουν την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης, να ενισχύσουν την επαγγελματική κατάρτιση και την απασχολησιμότητα των αποφοίτων, να προωθήσουν την καινοτομία και την επιστημονική έρευνα, να αναπτύξουν τις δεξιότητες και τις ικανότητες των μαθητών/-τριων, να ενθαρρύνουν την ενεργή και δημιουργική συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, να ενσωματώσουν τις νέες τεχνολογίες και τις βέλτιστες πρακτικές στην εκπαίδευση. Η χρησιμότητα των Ε.Κ. αναγνωρίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές/-τριες και τους γονείς, καθώς και από τους εργοδότες και την αγορά εργασίας. Ωστόσο, τα Ε.Κ. αντιμετωπίζουν και πολλά προβλήματα και προκλήσεις, όπως η έλλειψη χρηματοδότησης, υποδομών, εξοπλισμού, προσωπικού, συντονισμού, αξιολόγησης, επιμόρφωσης, ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης . Για να αξιοποιηθεί πλήρως η χρησιμότητα των Ε.Κ., πρέπει να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και την ενίσχυση των δυνατοτήτων τους. Μερικά από αυτά τα μέτρα είναι: 1. Να αυξηθεί η χρηματοδότηση και η διαχείριση των πόρων των Ε.Κ., με τη συμμετοχή των δήμων, των περιφερειών, των επιχειρήσεων και των ευρωπαϊκών προγραμμάτων. 2. Να βελτιωθεί η υποδομή και ο εξοπλισμός των Ε.Κ., με την αναβάθμιση, την ανανέωση και την προσαρμογή τους στις σύγχρονες απαιτήσεις και τεχνολογίες. 3. Να αυξηθεί το προσωπικό των Ε.Κ., με την πρόσληψη, την κατάρτιση και την κινητικότητα εκπαιδευτικών και τεχνικών, με την εξειδίκευση και την πιστοποίηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων τους, με την αναγνώριση και την επιβράβευση της εργασίας τους. 4. Να βελτιωθεί ο συντονισμός και η συνεργασία των Ε.Κ., με τα σχολεία, τις εκπαιδευτικές δομές, τις επιστημονικές κοινότητες, τους εργοδότες, τους φορείς της κοινωνίας των πολιτών, με την ανταλλαγή εμπειριών, πληροφοριών, υλικού και πρακτικών. 5. Να εφαρμοστεί η αξιολόγηση και η ανάδραση των Ε.Κ., με την καθιέρωση κριτηρίων, μεθόδων και εργαλείων αξιολόγησης, με την συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων, με την ανάλυση και την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων…» Μελετήστε το δεύτερο μέρος της απάντησης και περισσότερο τα προβλήματα των ΕΚ και τις προτάσεις αντιμετώπισης τους, ειδικά τις 3,4,5 γιατί και η 1 και 2 αν υλοποιηθούν θα καταρρεύσουν σύντομα χωρίς τη συγκροτημένη εκπαιδευτική δομή των ΕΚ που θα τα υποστηρίξει και θα τα αξιοποιήσει. Θέτω λοιπόν το ερώτημα στο ΥΠΑΙΘΑ και συγκεκριμένα στην ομάδα που έγραψε το άρθρο 25 του ν/σ: Θέλουμε την βελτίωση της επιτυχημένης εκπαιδευτικής δομής των Ε.Κ. ή τη διάλυσή της; Το άρθρο 25 είναι αντίθετο σε όλα τα προτεινόμενα μέτρα βελτίωσης των Ε.Κ. και οπισθοδρομεί την Ε.Ε.Κ. 40 χρόνια πίσω, στο βωμό στενών αντιλήψεων και λανθασμένων απόψεων. Προτεινόμενα λοιπόν τα παραπάνω πέντε μέτρα, ειδική μέριμνα για το 5ο που ίσως είναι και το σημαντικότερο όλων. Επιπλέον σε πρακτικό επίπεδο προτείνεται: 1. Ενίσχυση των Ε.Κ. με την ενίσχυση του ρόλου των Υπεύθυνων Τομέων και όχι την κατάργησή τους. Να τους δοθεί η δυνατότητα συντονισμού των Θεωρητικών μαθημάτων του Τομέα τους ώστε να εναρμονιστούν με τις επιταγές των σύγχρονων παιδαγωγικών θεωριών. Να επιλέγεται Υπεύθυνος Τομέα με αρμοδιότητα και ευθύνη μόνο έναν από τους κωδικοποιημένους Τομείς της ΥΑ 96004/Δ4/ΦΕΚ 1318 Β’ / 1.7.2015 ώστε να μπορεί να αποδώσει έργο. 2. Οι Υπεύθυνοι Εργαστηρίων Κατεύθυνσης είναι σημαντικός παράγοντας λειτουργίας των Ε.Κ.. Η κοινή λογική επιτάσσει την επιλογή τους από τα Ε.Κ. και την διοικητική τους υπαγωγή στα Ε.Κ. 3. Τοποθέτηση Υποδιευθυντών έναν σε κάθε ωράριο λειτουργίας του κάθε Ε.Κ. ώστε να καλυφθεί επαρκώς διοικητικά. 4. Ο σύλλογος διδασκόντων των Ε.Κ. πρέπει να διατηρηθεί γιατί είναι ζωτικής σημασίας για την λειτουργία του, για την αποτίμηση της εργαστηριακής διδακτικής πράξης, για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του, για τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα και πολλά άλλα. 5. Μικρά Εργαστηριακά Κέντρα πρέπει να υποβιβαστούν σε Σχολικά Εργαστήρια.