Αρχική ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ – ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΣΤ1 ΣΤΟΝ Ν. 4763/2020 – Άρθρο 13 – Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης – Προσθήκη Κεφαλαίου ΣΤ1 και άρθρων 40 Α έως 40 ΙΑ στον ν. 4763/2020Σχόλιο του χρήστη Θανάσης Μιτζιφίρης | 4 Ιανουαρίου 2024, 08:33
Η φιλοσοφία ίδρυσης των ΚΕΕΚ αυξάνει την εξωστρέφεια με άλλους φορείς που είναι απαραίτητο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση (εφεξής Ε.Ε.). Εκ' πρώτης όψεως φαίνεται θετική εξέλιξη. Δυστυχώς όμως, η χώρα μας έχει αποδείξει ότι ο σχεδιασμός με την υλοποίηση απέχει έτη φωτός και η πραγματικότητα διαφοροποιείται. Για παράδειγμα η προϋπόθεση ίδρυσης ΚΕΕΚ που αφορά "η δυνατότητα πρόσβασης σε άτομα με αναπηρία" προκαλεί αμηχανία με τους υπάρχοντες κτιριακούς και αύλειους χώρους των σχολείων μας. Επίσης δεν καταλαβαίνω γιατί χρήσιμες δομές που δημιουργούνται στα ΚΕΕΚ, όπως τα ΓΕΑΣ, να μην υπάρχουν σε όλα τα ΕΠΑΛ της χώρας, ή να μην εξυπηρετούν όλα τα ΕΠΑΛ της χώρας. Γενικότερα οι διάφορες προϋποθέσεις ίδρυσης των ΚΕΕΚ αποκλείουν πολλά ΕΠΑΛ ή Δ.ΙΕΚ από τα όσα πλεονεκτήματα φαίνεται να έχουν τα ΚΕΕΚ. Θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος ώστε όλες οι δομές της Ε.Ε., έστω και αν δεν ανήκουν στα ΚΕΕΚ να επωφελούνται από αυτά. Επίσης όσον αφορά τον Οργανωτικό Συντονιστή: 1)Σε ένα σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης όπου είχε πλήρη στελέχωση, ΝΑΙ θα ήταν επιβεβλημένη η δημιουργία ενός στελέχους με συντονιστικό ρόλο. Όμως ας στελεχώσουμε πρώτα όλες τις δομές Ε.Ε. με α)γραμματέα, β) ψυχολόγο, γ) κοινωνικό λειτουργό, δ) σχολικό φύλακα και φυσικά ε)με καθηγητές (από τον Σεπτέμβρη και όχι τον Δεκέμβριο). Η επιτυχής λειτουργία των σχολείων ξεκινάει από το ανθρώπινο δυναμικό και την κάλυψη βασικών αναγκών και όχι από την δημιουργία Επιτελικών θέσεων, οι οποίες χωρίς την κάλυψη των προαναφερθέντων βασικών θέσεων εργασίας, δεν θα αξιοποιηθούν επαρκώς. 2) Στα προσόντα επιλογής του Οργανωτικού Συντονιστή θα εκτιμούσα περισσότερο την ταυτόχρονη εμπειρία στην Δημόσια Ε.Ε. και την εξάσκηση του επαγγέλματος στην αγορά εργασίας. 3) Χρήσιμη είναι η γνώση 2 ξένων γλωσσών αλλά όχι προαπαιτούμενο. Προσωπικά ως συντονιστής Ευρωπαϊκών προγραμμάτων για πάνω από 15 χρόνια, γνωρίζοντας μόνο Αγγλικά (C2), δεν αντιμετώπισα ποτέ πρόβλημα επικοινωνίας. Τέλος να αναφέρω ότι όσες αλλαγές και να γίνουν στην Ε.Ε. αυτό που δεν αλλάζει είναι το μαθητικό δυναμικό. Οι μαθητές θα είναι οι ίδιοι είτε με το υπάρχον καθεστώς είτε με διαφορετικό. Μια αποτελεσματική Ε.Ε. απαιτεί ένα συνολικά αποτελεσματικό εκπαιδευτικό σύστημα. Απαιτούνται επιπρόσθετες δομές και στρατηγικές παράλληλης στήριξης, ενισχυτικής διδασκαλίας, οικογενειακής υποστήριξης και Πρόνοιας από το Δημοτικό. Αν οι μαθητές έρχονται στο Λύκειο με πολύ χαμηλό γνωστικό επίπεδο, με μαθησιακές δυσκολίες, με νευροαναπτυξιακές διαταραχές (που δεν έχουν ποτέ διαγνωστεί), τότε όσα Συμβούλια και επιτελικές θέσεις και να δημιουργήσουμε το αποτέλεσμα θα είναι μηδαμινό. Ο Ευρωπαϊκός στόχος μείωσης του drop out, αν δεν συνοδευτεί από ένα συνολικά υποστηρικτικό εκπαιδευτικό σύστημα, οδηγεί για τις μεγαλύτερες ηλικίες μαθητών, σε μια φιλοσοφία (δυστυχώς) "περιορισμού στον χώρο του σχολείου", όπου όλοι (μαθητές και εκπαιδευτικοί) ταλαιπωρούνται.