Αρχική ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣΆρθρο 25 – Εργαστηριακά Κέντρα- Προσθήκη άρθρου 6Ζ στον ν. 4186/2013Σχόλιο του χρήστη Θανάσης Μιτζιφίρης | 4 Ιανουαρίου 2024, 10:17
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Παράγραφος 2 Τα Ε.Κ. για να υφίστανται εξυπηρετούν τουλάχιστον δυο ΕΠΑΛ ή και ΙΕΚ. Η ίδια φιλοσοφία παραμένει και στα Κ.Ε.Ε.Κ. Είναι άξιο απορίας πως δυο μόνο στελέχη θα καλύπτουν ένα εργασιακό ωράριο λειτουργίας δύο ή περισσότερων δομών από τις 8:00 π.μ. μέχρι τις 10:00-11:00 μ.μ. (στην περίπτωση Εσπερινού ΕΠΑΛ). Με την υπάρχουσα νομοθεσία Στελέχη Διοίκησης εργαστηριακών κέντρων είναι: α) ο Διευθυντής του Ε.Κ., β) ο Υποδιευθυντής του Ε.Κ. γ) οι υπεύθυνοι τομέων Ε.Κ. και δ) οι υπεύθυνοι εργαστηρίων κατεύθυνσης Ε.Κ. Είναι κατανοητό ότι ο περιορισμός των ατόμων που αποτελούν την Διοίκηση από 10-20 άτομα σε 2, δεν είναι ρεαλιστικός. Επίσης ο Διευθυντής και Υποδιευθυντής του Ε.Κ. διαχειρίζονται και όλα τα παιδαγωγικά θέματα που διέπουν την λειτουργία της σχολικής μονάδας. Είναι αδύνατο δυο άτομα μόνο να υλοποιήσουν επιτυχώς την παιδαγωγική, εκπαιδευτική και διαχειριστική λειτουργία του Ε.Κ. Σε πολλά Ε.Κ. οι μαθητές Β΄και Γ΄ τάξης, ενδέχεται να κάνουν περισσότερες ώρες μάθημα/εβδομάδα στα ΕΚ παρά στα ΕΠΑΛ. Με την σύμφωνη γνώμη Διευθυντών Ε.Κ. και ΕΠΑΛ θεωρητικά μαθήματα Τομέων και Ειδικοτήτων (εφόσον το επιτρέπει και η απόσταση των δυο σχολικών μονάδων), διδάσκονται στα εργαστήρια του ΕΚ (προσωπικά συμφωνώ με αυτήν την προσέγγιση). Επαναλαμβάνω ότι ο φυσικός χώρος του μαθητή της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (και προέκταση του μελλοντικού του εργασιακού περιβάλλοντος) είναι το εργαστήριο και όχι μια αίθουσα διδασκαλίας με έναν πίνακα (διαδραστικό ή μη). Παράγραφος 3 Δηλαδή στην περίπτωση που ο Διευθυντής είναι πχ. ειδικότητα Πληροφορικής ή Οικονομολογίας , ως μοναδικό στέλεχος του ΕΚ πλέον (χωρίς Υπεύθυνους Τομέα και Υπεύθυνους Εργαστηρίων), με τι γνώσεις θα υλοποιήσει τα α, β, γ, δ, ε, στ και ζ για εργαστήρια όπως Οχημάτων, Ηλεκτρικών Μηχανών, Νοσηλευτικής, Δομικών έργων κτλ; Αντιλαμβάνεται και ο πιο αδαής με την Επαγγελματική εκπαίδευση, ότι υπάρχει ένα αδιέξοδο Παράγραφος 4 Από ποιον Υπεύθυνο Τομέα θα συντονίζονται οι υπεύθυνοι εργαστηρίου; Ποιου ΕΠΑΛ; Γνωρίζετε τι κάνει ο Υπεύθυνος εργαστηρίου; Χρόνια αποτελεί τον θεμέλιο λίθο των ΕΚ. Πολύ σωστά η εξωδιδακτική του απασχόληση αφιερώνεται εξ’ ολοκλήρου στην λειτουργία του εργαστηρίου. Γνωρίζετε πόσο χρόνο απαιτεί η συγκέντρωση και αξιολόγηση προσφορών για αναλώσιμα και εξοπλισμό εργαστηρίου; Πόσο χρόνο απαιτεί η επισκευή βλάβης εξοπλισμού (αξιολόγηση βλάβης, εύρεση ανταλλακτικού ή προμηθευτή, η επικοινωνία για το ποιος θα αναλάβει την επισκευή, η ίδια επισκευή ); Πόσο χρόνο απαιτεί η συντήρηση των μηχανημάτων και ο συντονισμός αυτής; Σε όλες αυτές τις αρμοδιότητες τον υποστηρίζει ο Υπεύθυνος Τομέα, ο οποίος πολλές φορές ελλείψει ενδιαφέροντος, είναι συγχρόνως και Υπεύθυνος Εργαστηρίου για διάφορα εργαστήρια. Για να γίνουν αυτά ο Υπεύθυνος Εργαστηρίου και ο Υπεύθυνος Τομέα πρέπει να βρίσκονται όλο τους το εργασιακό ωράριο στο εργαστήριο, δηλαδή στο Ε.Κ. Ποιος είναι ο λόγος να ανήκει ο Υπεύθυνος Εργαστηρίου στο ΕΠΑΛ, αφού όλη την ώρα θα βρίσκεται στο ΕΚ; Λάβετε υπόψη τώρα ότι τα περισσότερα Ε.Κ. δεν συστεγάζονται με τα ΕΠΑΛ. Εν κατακλείδι κάποια γενικά σχόλια: 1. Ως εκπαιδευτικός της Ε.Ε. με θητεία σε ΤΕΕ, ΕΠΑΣ, ΣΕΚ και ΕΚ έχω να πω ότι πρέπει να είμαστε μια οικογένεια και δεν αρμόζουν μικρότητες και προσωπικές αντιδικίες μεταξύ συναδέλφων επειδή απλά κάποιος ανήκει στο ΕΚ ή στο ΕΠΑΛ. Τα όποια προβλήματα επικοινωνίας και συνεννόησης μεταξύ των δυο σχολικών μονάδων δεν θα λυθούν με την υποβάθμιση ή «τιμωρία» του ενός σχολείου έναντι του άλλου. 2. Παρ’ όλο που έχω μεγαλύτερη θητεία σε ΕΚ απ’ ότι σε ΕΠΑΛ, αναγνωρίζω ότι τα ΕΠΑΛ υποφέρουν περισσότερο από όγκο γραφειοκρατικής εργασίας και για αυτό επικροτώ την πρόταση για 3ο και 4ο Υποδιευθυντή του Άρθρου 19. Επίσης όποιος κάνει θεωρία ειδικότητας στο ΕΠΑΛ, έχει πιο δύσκολο έργο, καθώς οι μαθητές «βαριούνται» πολύ απλά την θεωρία. Αυτό δημιουργεί εσφαλμένα την εντύπωση ότι στα ΕΚ υπάρχει μια πιο χαλαρή διδασκαλία, κάτι που οφείλεται στον χώρο διδασκαλίας, αφού τα εργαστήρια επιτρέπουν την διαδραστική και βιωματική μάθηση, άρα ενεργοποιούν τον μαθητή. Για αυτό το λόγο, θα πρότεινα (ειδικά αν είναι συστεγαζόμενα τα ΕΚ και ΕΠΑΛ) οι θεωρίες του τομέα και ειδικότητας να πραγματοποιούνται στο ΕΚ, ώστε το μάθημα να γίνεται πιο διαδραστικό (φανταστείτε το μάθημα «Ανατομίας & Φυσιολογίας» να γίνεται σε μια κενή αίθουσα διδασκαλίας και όχι στο εργαστήριο Νοσηλευτικής, όπου μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα προπλάσματα). 3. Η διάκριση θεωρίας και εργαστηρίου είναι πράγματι εσφαλμένη. Προσωπικά η αρχική απόφαση του 1318/2015 για κάλυψη διδακτικού ωραρίου των Υπευθύνων Εργαστηρίων και Τομέων μόνο με εργαστηριακά μαθήματα (κατόπιν υπήρχε η τροποποίηση του 25%), θεωρώ ότι ήταν εσφαλμένη. Κατανοώ ότι πολλά ΕΚ δεν είναι στον ίδιο χώρο με τα ΕΠΑΛ. Δεν είναι δυνατόν όμως άλλος εκπαιδευτικός να διδάσκει την θεωρία και άλλος το εργαστήριο, ειδικά σε μικτά μαθήματα. 4. Τα ΕΚ διαθέτουν υποδομές και εξοπλισμό πολύ μεγάλου προϋπολογισμού. Το ότι απαιτούνται Υπεύθυνοι Εργαστηρίου και Υπεύθυνοι Τομέα με τις αρμοδιότητες που περιγράφει η υπάρχουσα νομοθεσία, με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο αν θέλουμε να έχουμε λειτουργικό εξοπλισμό, επαρκή μέτρα ασφαλείας, πλήρη απογραφή εξοπλισμού και σχεδιασμό/υλοποίηση σύγχρονων εργαστηριακών ασκήσεων. Με θητεία Υπεύθυνου εργαστηρίου, Υπεύθυνου Τομέα και πρόσφατα Δ/ντη ΕΚ, μπορώ να επιβεβαιώσω ότι οι θέσεις αυτές μπορεί να είναι πολύ ή λίγο απαιτητικές, αναλόγως της ευσυνειδησίας του καθενός μας. Παράδειγμα η βλάβη σε λειτουργικό κινητήρα ΜΕΚ ή κιβώτιο ταχυτήτων θα απαιτήσει από τον Υπεύθυνο Εργαστηρίου, Τεχνίτη ΔΕ και Υπεύθυνο Τομέα του Εργαστηρίου Οχημάτων να αφιερώσουν πολλές ώρες για την αποκατάστασή της, εκτός όχι απλά του διδακτικού τους ωραρίου, αλλά εκτός του εργασιακού τους ωραρίου. Οι αλλαγές λοιπόν που πρέπει να γίνουν θα πρέπει να έχουν κατεύθυνση, ώστε ο καθένας να κάνει σωστά την δουλειά του και να μην στηριζόμαστε στην ευσυνειδησία του κάθε εκπαιδευτικού. 5. Πολύ φοβάμαι ότι η κατάργηση των Υπευθύνων Τομέων από τα ΕΚ θα οδηγήσει σε πλημμελή συντήρηση, μειωμένο συντονισμό, απώλειες και καταστροφή αναλωσίμων και πάγιου εξοπλισμού και ασυνεννοησία. Μακροχρόνια ενδέχεται να μειωθεί η λειτουργικότητα των εργαστηρίων. 6. Οι Υπεύθυνοι Τομέα των ΕΚ συντονίζανε τους διδάσκοντες εκπαιδευτικούς όλων των ΕΠΑΛ/ΙΕΚ που δίδασκαν στα εργαστήρια του Τομέα τους. Αν κάθε ΕΠΑΛ έχει δικούς τους Υπευθύνους Τομέα ποιος θα κάνει τον Συντονισμό και ποιος θα έχει τον πρώτο λόγο; Για τα ΕΚ που εξυπηρετούν δυο ΕΠΑΛ, διπλασιάζουμε τον αριθμό των Υπευθύνων Τομέων, χωρίς να υπάρχει ένα άτομο που έχει τον τελευταίο λόγο. 7. Οι Υπεύθυνοι Τομέα των ΕΚ, σχεδόν πάντα, παρ’ όλο που δεν είναι τυπικά στις αρμοδιότητές τους, οργανώνουν και συντονίζουν και τις διδασκαλίες της θεωρίας. Οι προτεινόμενες αρμοδιότητες των Υπευθύνων Τομέων των ΕΠΑΛ που προτείνονται στο άρθρο 22, μπορούν να μεταφερθούν στους Υπεύθυνους Τομέα των ΕΚ και να παραμείνει ο θεσμός όπως είναι. 8. Εν κατακλείδι η όποια αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, όπως έχω αναφέρει ήδη σε άλλο σχόλιο, απαιτεί κυριότερα την συνολική αναβάθμιση της εκπαίδευσης, από την Α/θμια, ώστε να βελτιωθεί το γνωστικό, κοινωνικό και ψυχοπαιδαγωγικό υπόβαθρο του μαθητικού δυναμικού που καταλήγει στην Επαγγελματική Εκπαίδευση.