Αρχική ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣΚΕΦΑΛΑΙΟ A΄ – ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – Άρθρο 1 – ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Ηλιάδης Νικόλαος | 4 Ιανουαρίου 2024, 16:10
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Νίκος Ηλιάδης ** Σχετικά με το Σχέδιο Νόμου “για την ενίσχυση του συστήματος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης”, που έχει τεθεί σε διαβούλευση , παρατίθενται οι παρακάτω σκέψεις / παρατηρήσεις . 1. Δεν προβλέπεται σύστημα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών που θα διδάσκουν ώστε να ενισχυθεί η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση , κατεύθυνσης τύπου Meisters της Γερμανίας ( και πλήθους αναλόγων σχολών των ΗΠΑ Vocational and Technology Education ) που είναι ανωτάτου επιπέδου εφαρμογής και σε πολλές περιπτώσεις ισχυρότερο , πλήρως ισότιμου με πανεπιστημιακό πτυχίο. Οι σχολές αυτές για την υποστήριξη της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης με έρευνα , παρακολούθηση των εξελίξεων και απαιτήσεων στην αγορά εργασίας και δρομολόγηση ουσιαστικών /πραγματικών προγραμμάτων δια βίου εκπαίδευσης , μεταφορά τεχνογνωσίας από τις ανεπτυγμένες χώρες κλπ. απουσιάζουν εντελώς από το ελληνικό σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και σήμερα, που περιλαμβάνει όμως πλήθος σχολών που δεν συνδέονται με την αγορά εργασίας. Η τέως ΣΕΛΕΤΕ που η ίδρυσή της με αξιοποίηση οικονομικής βοήθειας από διεθνείς οργανισμούς και οργανώθηκε από Αμερικανούς εμπειρογνώμονες για εκπαίδευση καθηγητών ( η κάτοψη των κτηρίων της διαμορφώνει τα γράμματα Ο Η Ε ) είχε αυτόν τον προορισμό , παρά το ότι ονομαστικά έχει ανωτατοποιηθεί και μετονομάσθηκε σε ΑΣΠΑΙΤΕ , δεν λειτουργεί ακόμη τουλάχιστον με τυπικές πανεπιστημιακές προδιαγραφές αφού διοικείται και σήμερα από διορισμένο από τον Υπουργό Παιδείας Πρόεδρο και διοικητικό συμβούλιο , και παραδόξως έχει 19 παραρτήματα. Και απέχει από το να λειτουργεί κατά τα διεθνή πρότυπα πανεπιστημιακής εκπαίδευσης καθηγητών επαγγελματικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης . Παλαιότερα τμήμα του προσωπικού της εκπαιδεύονταν στο εξωτερικό αφού στην Ελλάδα απουσιάζει εντελώς η πανεπιστημιακή εκπαίδευση τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης . Βεβαίως , δεν προβλέπεται γενικότερα σύστημα εκπαίδευσης καθηγητών για την δευτεροβάθμια γενική εκπαίδευση όπως σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες και γενικότερα στη Δύση. Οι πολυάριθμες σχολές Μαθηματικών , Χημικών , Φυσικών , Φιλολόγων κλπ κανονικά εκπαιδεύουν φοιτητές για την όποια αγορά εργασίας και όχι αποφοίτους με την ιδιότητα των “αδιόριστων στο Δημόσιο εκπαιδευτικών” όπως έχει καθιερωθεί για χρόνια , που διδάσκουν , αξιολογούν , διοικούν το εκπαιδευτικό σύστημα όπως νομίζουν καλύτερα και όχι ως αποτέλεσμα εκπαίδευσης . Σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες προβλέπεται εκπαίδευση στην ειδικότητα και εκπαίδευση σε πλήρες πρόγραμμα εκπαιδευτικών σπουδών παράλληλα ή μετά την εκπαίδευση στην ειδικότητα προ του διορισμού, πρακτική άσκηση υπό την επίβλεψη επιθεωρητών που δεν υπάρχουν στη χώρα μας και εξετάσεις . Η μη πρόβλεψη αυτών των διαδικασιών εκπαίδευσης καθηγητών, πλην άλλων δημιουργεί και προβλήματα στην ισότιμη διακίνηση των εκπαιδευτικών στην Ευρωπαϊκή Ένωση . Αναρωτιέται κανείς πώς αξιολογούνται αντικειμενικά οι μαθητές στις 12 τάξεις στο σχολείο , πώς οι εισαγωγικές εξετάσεις εξασφαλίζουν πιστότητα και αξιοπιστία ( validity and reliability ) στις μετρήσεις και έχουν καθιερωθεί ως αντικειμενικές , από ανεκπαίδευτους και στην αξιολόγηση εκπαιδευτικούς για να επικεντρωθούμε σε αυτό. Και πως θα γίνεται η αντικειμενική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος και των εκπαιδευτικών , όταν η αξιολόγηση δεν διδάσκεται πουθενά , όταν η εκπαίδευση αποτελεί κάποια επένδυση από την οποία το κοινωνικό σύνολο αναμένει κάποια απόδοση και όφελος. Ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή της οικονομίας της γνώσης . Στην ιστοσελίδα της ένωσης επιθεωρητών της Ευρώπης που δεν ανήκει η χώρα μας αφού δεν έχει επιθεωρητές, αναφέρονται τα συστήματα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, αξιολόγησης εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών συστημάτων κλπ. http://www.sici-inspectorates.eu/Members/Inspection-Profiles Στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση , ως εκπαιδευτικό προσωπικό χρησιμοποιούνται χωρίς ειδική εκπαίδευση όπως απαιτείται , απόφοιτοι διαφόρων ειδικοτήτων από τους πολυάριθμους που παράγονται και δεν μπορούν να απασχοληθούν στην χαμηλού επιπέδου αγορά εργασίας που λειτουργεί με ανεκπαίδευτους , που αναζητούμε να εισάγουμε για επαγγέλματα που πεθαίνουν στις ανεπτυγμένες οικονομίες λόγω των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων. Με αυτές τις πρακτικές δύσκολα θα πετύχουμε παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα με την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού που αποτελεί στην ψηφιακή εποχή τον κυριότερο συντελεστή εκτός των παραδοσιακών , στην οικονομία της γνώσης. 2. Απαιτείται σαφήνεια επαγγελματικών επιπέδων Επιπλέον των ελλείψεων στο σύστημα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών που θα πρέπει να καλυφθεί , απαιτείται διαφάνεια επαγγελματικής αντιστοίχισης των αποφοίτων ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που αξιοποιούνται πλην άλλων και ως εκπαιδευτικό προσωπικό στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση μεταξύ ΑΕΙ, ΑΤΕΙ, ΙΕΚ, 3 ετή παραρτήματα πανεπιστημίων που παρέχουν Bachelor , Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής που προέκυψε μεταξύ των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ και οι απόφοιτοι των τεχνολογικών σχολών του οποίου δεν εγγράφονται στο τεχνικό επιμελητήριο , Τεχνικά Επαγγελματικά Λύκεια με ή χωρίς πρακτική άσκηση ( ορισμένοι είναι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑΛ και των εργαστηριακών κέντρων ) , τεχνικών επαγγελματικών σχολών ομοειδών ειδικοτήτων κλπ. Παράλληλα με την εφαρμογή διεθνών συμφωνιών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση , για παράδειγμα της συμφωνίας της Μπολώνια που συμφωνήσαμε την εφαρμογή της ως χώρα από τη δεκαετία του 1990 και δεν έχει εφαρμοσθεί. Για τις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης που αντικαθιστούν τα ΙΕΚ στο σχέδιο νόμου που βρίσκεται σε διαβούλευση και τροποποιούν τον νόμο 4763/2020, θα πρέπει να εξασφαλισθεί η σαφήνεια της αντιστοίχισης των αποφοίτων τους , στο παραπάνω πλαίσιο. Τα θέματα της αντιστοίχισης που είναι σε εκκρεμότητα και σήμερα είχαν συζητηθεί και στη Βουλή από τον ….Απρίλιο του 1994 , και δημοσιεύθηκαν τα πρακτικά της συζήτησης στο ενημερωτικό φυλλάδιο του τεχνικού επιμελητηρίου της Ελλάδος , περιλαμβάνονται δε σε συνημμένο έντυπο του τεχνικού επιμελητηρίου σε ικανό αριθμό δημοσιεύσεων όπως : Απαιτείται σαφήνεια των εκπαιδευτικών επιπέδων https://ecopress.gr/apetite-safinia-ton-ekpedeftik/ Επαγγελματικά δικαιώματα που καρκινοβατούν 40 χρόνια https://ecopress.gr/epangelmatika-dikaiomata-giati-kark/ https://ecopress.gr/sto-idio-ergo-theates-epi-40-eti/ Απαιτείται εξασφάλιση δυνατότητας κινητικότητας των εκπαιδευομένων μαθητών προς τα πάνω σε όλη τη διάρκεια της ζωής, και ανάλογα με τις ανάγκες τους στην αγορά εργασίας . Αυτό προϋποθέτει διαφάνεια των εκπαιδευτικών επιπέδων , και διαύλων. 3. . Αποκέντρωση στην απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων με βάση τα επιμελητήρια H αποκέντρωση στην εκπαίδευση και στην απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων είναι υποχρεωτική . Η διαχείριση του θέματος με κεντρικό έλεγχο όπως γίνεται στη χώρα μας από τον ΕΟΠΠΕΠ και το Υπουργείο Παιδείας , στην εποχή των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων είναι αδύνατη και αναποτελεσματική , επιπλέον του προβλήματος της στελέχωσης αφού δεν προβλέπεται πανεπιστημιακής στάθμης σχολή / ές για την επαγγελματική εκπαίδευση στη χώρα μας. Οι διάφορες επαγγελματικές ενώσεις για διάφορα επαγγέλματα στις Ευρωπαϊκές χώρες εγγράφουν τα μέλη τους με συγκεκριμένες προϋποθέσεις, εκπαίδευσης, πρακτικής άσκησης , εξετάσεις , και τότε οι επαγγελματίες αυτοί μπορούν να ασκήσουν το επάγγελμά τους με τα προβλεπόμενα ή καθοριζόμενα επαγγελματικά δικαιώματα. Σε πολλές περιπτώσεις απαιτείται πιστοποιημένη επανεκπαίδευση στο πλαίσιο της δια βίου εκπαίδευσης από κατάλληλους φορείς λόγω των ραγδαίων εξελίξεων , σε τακτά χρονικά διαστήματα , για να διατηρούνται ή να ανανεώνονται τα επαγγελματικά δικαιώματα. Με την απαίτηση από πλευράς επιμελητηρίων συγκεκριμένων γνώσεων και δεξιοτήτων συνδέεται και η εκπαίδευση με την αγορά εργασίας που είναι ολοένα και μεγαλύτερη πιεστική ανάγκη της σύγχρονης εποχής. Πλήθος επιμελητηρίων ενεργοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση στα πλαίσια της αποκέντρωσης και της οικονομικής ελευθερίας , σε αντίθεση με τη χώρα μας . Αξιοσημείωτο είναι το πλήθος των επιμελητηρίων/ μελών της Ένωσης Ευρωπαϊκών Επιμελητηρίων στην Τουρκία που δεν είναι και μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Ένωση Ευρωπαϊκών Επιμελητηρίων Εμπορίου και Βιομηχανίας https://www.eurochambres.eu περιλαμβάνει 45 συνδέσμους, 1700 περιφερειακά επιμελητήρια εμπορίου και βιομηχανίας, 20 εκατομμύρια επιχειρήσεις από τις οποίες ποσοστό 93% είναι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ,120 εκατομμύρια εργαζόμενους, Στην παρακάτω δημοσίευση γίνεται αναφορά στον βασικό ρόλο των Επιμελητηρίων: Σύνδεση επιχειρήσεων και κέντρων κατάρτισης και δια-βίου μάθησης. • Για ποιο λόγο υπάρχουν τα επιμελητήρια ; • Ο ρόλος των επιμελητηρίων στην ανάπτυξη της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης , καθώς και των διαφόρων επαγγελμάτων. • Ορισμένα στοιχεία επαγγελματικής κατάρτισης από την Ελληνική πραγματικότητα. • Στην σύγχρονη εποχή των ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων η αποκέντρωση και στην απονομή επαγγελματικών δικαιωμάτων είναι υποχρεωτική. • Η εποχή των Τεχνολογικών εξελίξεων καταργεί τον ανειδίκευτο εργάτη και τον αντικαθιστά με τον σύγχρονο εργαζόμενο που είναι ένας μορφωμένος τεχνίτης. ΕΠΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΑΘΗΝΩΝ https://www.eea.gr/arthra-eea/erevna-o-rolos-ton-epimelitirion-ke-ton-kinonikon-eteron-stin-apodosi-epangelmatikon-dikeomaton/ 4. Προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης Στο ΤΑΧΙΣ στη χώρα μας περιλαμβάνονται περί τα 16.000 προφίλ επαγγελμάτων με βάση τα οποία φορολογούνται οι εργαζόμενοι στον Ελληνικό χώρο που κατατάσσονται σε κάποιο από αυτά. Για πολλά από αυτά δεν προβλέπεται κανενός είδους βασική εκπαίδευση , και ασκούνται με εκπαίδευση “από τον τεχνίτη στον μαθητή του “ . μΌπως παλαιότερα. Θα πρέπει να προβλεφθούν μηχανισμοί βασικής εκπαίδευσης , για τα επαγγέλματα αυτά , καθώς και διαδικασίες δια βίου εκπαίδευσης στα ίδια ή άλλα επαγγέλματα , σε άλλα παραπλήσια, σε άλλα σημεία του οικονομικού συστήματος , ως αποτέλεσμα των ραγδαίων εξελίξεων, που καταργούν τα επαγγέλματα που απαιτούν χαμηλού επιπέδου γνώσεις και δεξιότητες και απλές επαναλαμβανόμενες τυποποιημένες εργασίες ρουτίνας. Σε ανεπτυγμένες χώρες σε διάφορους καταλόγους και στο διαδίκτυο , περιλαμβάνονται περί τα 35.000 επαγγέλματα, πολλά από τα οποία δεν ασκούνται στη χώρα μας , αφού δεν έχει το ανάλογο επίπεδο ανάπτυξης. Η ανάγκη για αποκέντρωση και για εμπλοκή των επιμελητηρίων και κάθε δυνατού φορέα ( δημόσιους, ιδιωτικούς, τους Δήμους, το στρατό, τα ΜΜΕ κλπ. ) είναι προφανής. Απαιτούνται και κατάλληλοι φορείς αντικειμενικής αξιολόγησης / πιστοποίησης ώστε να μετρούν και να πιστοποιούν αυτά που υποτίθεται ότι πιστοποιούν. Πλήθος διεθνών οργανισμών πιστοποίησης μπορούν να βοηθήσουν τις επαγγελματικές ενώσεις. Πραγματοποιούν πιστοποιήσεις σε πολλές χώρες , και με τον τρόπο αυτό, αφ’ ενός μπορούν να υπάρξουν διευκολύνσεις επαγγελματικών ενώσεων που δεν έχουν τουλάχιστον στην αρχή σχετικές εμπειρίες , αφ’ ετέρου με τις διακλαδώσεις τους σε πολλές χώρες , βοηθούν στη διάχυση σύγχρονων γνώσεων και ικανοτήτων από τις περισσότερο στις λιγότερο ανεπτυγμένες τεχνολογικά χώρες . Η αξιοποίηση τέτοιων οργανισμών πιστοποίησης γνώσεων και ικανοτήτων σε διάφορα επίπεδα ,και στο διεθνοποιημένο περιβάλλον , θα έχει καθοριστική συμβολή στην εξωστρέφεια της ελληνικής εκπαιδευτικής και εργασιακής πραγματικότητας , που όλο εξαγγέλλεται και δεν πραγματοποιείται , και κατά προέκταση στον εκσυγχρονισμό και τη μείωση του κρατιστικού μας συστήματος, με προεκτάσεις στην αύξηση της παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας της χώρας. Για παράδειγμα ο Γερμανικός οργανισμός REFA , https://refa.de/en/ , έχει Διεθνείς συνεργάτες πιστοποίησης , στις χώρες, Αίγυπτος, Αργεντινή, Βουλγαρία, Κίνα, Αυστρία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρωσία, Ρουμανία, Σλοβενία, Ελβετία, Τουρκία , Τυνησία, Ουγγαρία, Ουκρανία, Ουγγαρία, Ουρουγουάη, Μπελαρούς , Ιταλία . 5. Η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση H ανάγκη που δημιουργήθηκε για εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση έφερε στην επιφάνεια τις καθυστερήσεις του Ελληνικού Σχολείου για προσαρμογή αλλά και αξιοποίηση των δυνατοτήτων της σύγχρονης ψηφιακής εποχής. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει μια πλούσια ιστορία που χρονολογείται από τον 18ο αιώνα, όταν το κυρίαρχο μέσο διδασκαλίας της ήταν τα έντυπα υλικά που ταχυδρομούνταν σε μεμονωμένους φοιτητές που χωρίζονταν με ελάχιστη έως καθόλου αλληλεπίδραση με τους εκπαιδευτές. Η εκπαίδευση εξ’ αποστάσεως απαιτεί ορισμένες προδιαγραφές και διαδικασίες , δεν είναι απλή επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων με το ΖΟΟΜ . Η εκπαίδευση εκπαιδευτικών που στον Ελληνικό χώρο είναι και σήμερα ένα ζητούμενο, θα πρέπει να περιλαμβάνει και την εκπαίδευση εξ’ αποστάσεως. Για παράδειγμα η επιτροπή για την πιστοποίηση της εκπαίδευσης εξ’ αποστάσεως ( The Distance Education Accrediting Commission (DEAC) ) είναι ένας οργανισμός που ιδρύθηκε στις ΗΠΑ το 1926 και λειτουργεί ως ένα ινστιτούτο που πιστοποιεί όλα τα ιδρύματα που παρέχουν εκπαίδευση εξ’ αποστάσεως . https://www.deac.org/ 6. Βιβλιοθήκες Η ψηφιακή λειτουργία των βιβλιοθηκών , θα πρέπει να αποτελέσει σημείο εκκίνησης για εκπαίδευση των πολιτών στη νέα πραγματικότητα της εποχής που απαιτεί ταχύτατη κυκλοφορίας της πληροφόρησης. Οι ψηφιακές βιβλιοθήκες μπορούν να συνδεθούν με άλλες σε όλο τον κόσμο και οι μαθητές / πολίτες να έχουν ακόμη και στο κινητό τους βιβλία και πληροφόρηση από όλο τον κόσμο. Οι μαθητές σε σύγχρονες εκπαιδευτικές διαδικασίες χρησιμοποιούν κάθε είδους πηγή πληροφόρησης (συζητήσεις με ειδικούς, επισκέψεις στο χώρο της εργασίας, βιβλιοθήκες, κλπ.) Ο ρόλος του καθηγητή είναι ιδιαίτερα δύσκολος διότι θα πρέπει να μπορεί να παρακολουθεί κάθε μαθητή στις επιλογές του και τις έρευνές του, και δεν διδάσκει την ίδια συγκεκριμένη ύλη κάθε χρόνο. Επίσης, υπό την έννοια αυτή οι ψηφιακές βιβλιοθήκες συνδεόμενες μεταξύ τους σε όλο τον κόσμο είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τους μαθητές που θα ερευνούν για επίλυση τεχνολογικών προβλημάτων. Το WorldCat για παράδειγμα είναι ένας κατάλογος ένωσης βιβλιοθηκών που αναλύει τις συλλογές 72.000 βιβλιοθηκών σε 170 χώρες και περιοχές. https://www.worldcat.org/ Και επειδή η ραγδαία εξελισσόμενη γνώση καταχωρείται σε εμπορικές γλώσσες, που ομιλούνται από δισεκατομμύρια ανθρώπους ( κυρίως Αγγλικά , ο δικός μας πληθυσμός που μιλά την Ελληνική γλώσσα αποτελεί ποσοστό 0,13% του παγκόσμιου πληθυσμού των 8 δισεκατομμυρίων ) ) οι Βόρειες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μαθαίνουν τον πληθυσμό τους να μιλά 2-3 γλώσσες από το σχολείο. 7. Οργανισμοί για τον Ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης Διάφοροι διεθνείς οργανισμοί έχουν βοηθήσει πολλές χώρες να πραγματοποιήσουν την μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Ο οργανισμός bett Global Series ( www.bettshow.com) αποτελεί για δεκαετίες έναν παγκόσμιο τόπο για την κοινότητα της τεχνολογίας της εκπαίδευσης και αξιοποιήθηκε διαχρονικά .Με περισσότερα από 30 χρόνια κληρονομιάς, η Bett είναι τώρα μια σειρά εκδηλώσεων παγκόσμιας κλάσης που προωθούν την ανακάλυψη της τεχνολογίας και της γνώσης για τη βελτίωση της εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης. Προσφέρει στην έκθεση του Λονδίνου ερεθίσματα κάθε χρόνο σε περισσότερους από 60.000 εκπαιδευτικούς, ηγέτες και επαγγελματίες, με εκθέματα από περισσότερους από 1.255+ παρόχους τεχνολογίας από όλο τον κόσμο. Η Bett Global φιλοξενεί στο Λονδίνο κάθε χρόνο την έκθεση / Ναυαρχίδα που είναι πραγματικά διεθνής με επισκέπτες από 146 χώρες. Ανάλογες εκθέσεις κορυφής πραγματοποιούνται στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα , τη Μαλαισία και τη Λατινική Αμερική ( Βραζιλία ) ,. 8. Ανάγκη για τεχνολογική εκπαίδευση στο πλαίσιο της γενικής εκπαίδευσης για όλους, πανεπιστημιακές σχολές εκπαίδευσης εκπαιδευτών, οργάνωση εργαστηρίων στα σχολεία κ.ά. Με την επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης από τα 6 στα 9 χρόνια με το νόμο 309/1976 καθιερώθηκε με βάση και εισηγήσεις διεθνών οργανισμών η τεχνολογική εκπαίδευση ως απαραίτητο τμήμα της γενικής εκπαίδευσης για όλους. Ο κοινός πολίτης θα πρέπει ανεξάρτητα από μελλοντικές επαγγελματικές επιλογές , να μπορεί να λειτουργήσει μέσα στο ραγδαία μεταβαλλόμενο τεχνολογικό περιβάλλον , είτε ως πολίτης που παίρνει αποφάσεις, είτε ως εργαζόμενος στις υπηρεσίες ή στην παραγωγή, είτε ως καταναλωτής για να μπορεί να λειτουργήσει και ο ανταγωνισμός, είτε ως άτομο που έχει ελεύθερο χρόνο. Σε όλες τις περιπτώσεις χρειάζεται μια ευρύτατη και όχι εξειδικευμένη τεχνολογική υποδομή . Η τεχνολογική εκπαίδευση στο πλαίσιο της γενικής εκπαίδευσης εφαρμόζεται από το 1994 σε όλα τα σχολεία της χώρας , με 100 χιλιάδες αποφοίτους το χρόνο το έχει διδαχθεί ποσοστό τουλάχιστον 30% του σημερινού πληθυσμού, ( Α, Β και Γ Γυμνασίου , ενώ διδάχθηκε και στην Α Λυκείου , και ήταν και βασικό στοιχείο του Πολυκλαδικού Λυκείου). Εφαρμόζεται το Maryland Plan που επιλέχθηκε από τον τότε Αντιπρόεδρο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση Σταμάτη Παλαιοκρασσά και μεταφέρθηκε στην Ελλάδα αρχικά στη ΣΕΛΕΤΕ το 1979 από τον καθηγητή της σχολής Νίκο Ηλιάδη που ήταν μαθητής του Donald Maley που το ανέπτυξε για το διδακτορικό του , και κατόπιν με εισήγησή του ως συμβούλου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου σε όλα τα σχολεία της χώρας. Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είχε την απαιτούμενη βαρύτητα, διάφορες ειδικότητες καθηγητών χωρίς καμιά εκπαίδευση αναλάμβαναν τη διδασκαλία του για να συμπληρώσουν ωράριο χωρίς κανενός είδους εκπαίδευση κ.ά. Το Maryland Plan προβλέπει σχεδιασμένες δραστηριότητες ανά αναπτυξιακό επίπεδο μαθητών που επιλέγουν οι ίδιοι και όχι τη διδασκαλία συγκεκριμένης ύλης που γίνεται γρήγορα ξεπερασμένη στην εποχή των ραγδαίων εξελίξεων . Οι ήπιες δραστηριότητες των πρόσφατων εργαστηρίων δεξιοτήτων , τεχνολογίας και επιστήμης, όπως η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η πρωτοβουλία και η δημιουργικότητα, η προσαρμοστικότητα και ο ψηφιακός γραμματισμός, είναι ενσωματωμένα στο Maryland Plan από δεκαετίες. Όπως και η έρευνα και ο πειραματισμός. Η εισαγωγή του maryland plan στο ελληνικό σχολείο https://ecopress.gr/i-eisagogi-tou-maryland-plan-sto-elliniko-scholeio/ Η τεχνολογική εκπαίδευση δεν είναι διδασκαλία… Λατινικών για διδασκαλία συγκεκριμένης ύλης σελίδα-σελίδα. Ο Yves Deforge, γραμματέας του εκπαιδευτικού προγράμματος Νο1 “προετοιμασία για τη ζωή” του Συμβουλίου της Ευρώπης , αναφέρει (1980) ότι αρχικά υπήρχε κάποια σύγχυση με το μάθημα της τεχνολογίας. Σε συναντήσεις που οργανώθηκαν από το Συμβούλιο της Ευρώπης μεταξύ εκπαιδευτικών -αντιπροσώπων από διάφορες χώρες , πραγματοποιήθηκαν συζητήσεις και αναλύσεις για να γίνουν αντιληπτά η φύση και οι στόχοι του μαθήματος. Δύο μορφές διδασκαλίας έχουν εφαρμοσθεί στον Ευρωπαϊκό χώρο για το μάθημα της τεχνολογίας. Η μία δίνει έμφαση στην εξοικείωση του μαθητή με το ευρύτερο τεχνολογικό περιβάλλον , τη μεθοδολογία επίλυσης τεχνολογικών προβλημάτων και την ανάλυση όλων των παραμέτρων που επηρεάζουν ένα τεχνολογικό πρόβλημα ( Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία ) . Η μορφή αυτή διδασκαλίας εφαρμόζεται στην Ελλάδα με τη μεταφορά και αξιοποίηση του Maryland Plan .Η δεύτερη μορφή εφαρμόζει τη διδασκαλία απλών συγκεκριμένων τεχνολογικών θεμάτων και του τρόπου που χρησιμοποιούνται απλά εργαλεία και υλικά, σύμφωνα με ένα συγκεκριμένο αναλυτικό πρόγραμμα σε ένα συγκεκριμένο τομέα, για παράδειγμα, ηλεκτρονικά. ( Για παράδειγμα Κύπρος ) Ο Deforge ( 1980) γραμματέας του εκπαιδευτικού προγράμματος Νο1 “προετοιμασία για τη ζωή” του Συμβουλίου της Ευρώπης αναφέρει ότι η δεύτερη αυτή εκπαιδευτική διαδικασία είχε σαν αποτέλεσμα να κάνει το μάθημα της τεχνολογίας να μοιάζει με παραδοσιακό μάθημα Λατινικών , που πρέπει καθημερινά να καλύψει συγκεκριμένη ύλη. Το μάθημα της τεχνολογίας τελευταία μετατρέπεται σε μάθημα ηλεκτρονικών πρόσφατα με το πρόγραμμα που καθορίστηκε στα πρότυπα σχολεία με προοπτική τη γενίκευσή του, με τη διδασκαλία συγκεκριμένης ύλης σελίδα-σελίδα ως μάθημα Λατινικών και τις ίδιες ασκήσεις για όλους, ενώ είναι μάθημα διαθεματικό που οι μαθητές κάνουν κατασκευές της επιλογής τους σε όλους τους τομείς της τεχνολογίας , χρησιμοποιώντας και αυτοματισμούς και ψηφιακές εφαρμογές που θα επιλέξουν https://ecopress.gr/i-texnologiki-ekpaideysi-den-einai-didaskalia-latinikon/ Η ψηφιακή μετάβαση άλλωστε , δεν θα επιτευχθεί με την αλλαγή φιλοσοφίας στο μάθημα της τεχνολογίας , αλλά με τον σχεδιασμό όλης της εκπαιδευτικής διαδικασίας , όπως περιγράφεται στην ετήσια έκδοση της Ένωσης των Παιδαγωγικών Ινστιτούτων της Ευρώπης – Βιβλίο έτους 2021 (Year Book 2021) Προγράμματα -Ανάπτυξη και Εφαρμογή στις Ευρωπαϊκές χώρες για την Ψηφιακή Μόρφωση. https://www.cidree.org/cidree_yearbook/yearbook-2021/ 9. Ανάγκη για εκπαίδευση στην εφαρμογή κανονισμών για την υγεία και την ασφάλεια στους χώρους εργασίας Στους εργαστηριακούς χώρους με την καθοδήγηση κατάλληλα εκπαιδευμένων εκπαιδευτών οι εκπαιδευόμενοι / καταρτιζόμενοι εκπαιδεύονται στην εφαρμογή κανονισμών ασφαλείας για την προστασία τους. Παράδειγμα πλαισίου κανονισμών ασφαλείας που η εφαρμογή τους είναι υποχρεωτική παρέχεται από τον οργανισμό των ΗΠΑ OSHA ( Occupation Safety and Health Administration ) στο χώρο της εργασίας , και οι μαθητές τους εφαρμόζουν υποχρεωτικά στο εργαστήριο του μαθήματος της τεχνολογίας και των εργαστηρίων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης . https://www.osha.gov/sites/default/files/publications/osha2254.pdf 10. Προτάσεις του ΥΠΕΠΘ για τα θέματα αυτά τον Δεκέμβριο του 1990 που επιδιώκεται να εφαρμοσθούν με καθυστέρηση 33 ετών. Πολλά από τα θέματα αυτά όπως η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων , η εξασφάλιση πανεπιστημιακών ιδρυμάτων εφαρμογής , ο εκσυγχρονισμός της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, αξιολόγηση κλπ. ήταν προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος που διαμορφώθηκαν το 1990, που επιδιώκεται να επιτευχθούν σήμερα με καθυστέρηση 33 ετών. Στην ομάδα που είχε επεξεργασθεί και διαμορφώσει τις προτάσεις αυτές με πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και υπουργό τον Βασίλη Κοντογιαννόπουλο είχαν συμμετοχή ο Κορνήλιος Καραμητσάνης σύμβουλος του υπουργού , ο Γεώργος Καραμπατζός ειδικός γραμματέας για την ανώτατη εκπαίδευση , ο Νίκος Ηλιάδης ειδικός γραμματέας για τα ΤΕΙ και κατόπιν σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Στην παρακάτω δημοσίευση περιλαμβάνεται συνημμένο το φυλλάδιο με τις προτάσεις που είχαν εκδοθεί και κυκλοφορήσει τον Δεκέμβριο του 1990, 33 χρόνια πριν με τις γνωστές αντιδράσεις που σήμερα είναι υποχρεωτική προϋπόθεση για την ανάπτυξη της χώρας. https://ecopress.gr/eksygchronismos-ekpaideftikou-systimatos/ Νίκος Ηλιάδης **, Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π. ,M.Sc. ( Structural Engineering , Concordia University Montreal Canada ) , Ph.D.( University of Maryland USA, -Technology and Vocational Education ), τ.Ειδ.Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ ,τ. εκπρόσωπος των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες ( Μ.Ε.Α. ) τ. Διοικητής ΠΓΝ «ΑΤΤΙΚΟΝ , τ. μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Παιδαγωγικών Ινστιτούτων της Ευρώπης (http://www.cidree.org/), τ. εκπρόσωπος της Κυβέρνησης στο Δ.Σ. του CEDEFOP (https://www.cedefop.europa.eu/)του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση , Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, nhlimaria@gmail.com