Αρχική ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣΆρθρο 12 – Εξουσιοδοτικές διατάξεις για τις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης – Προσθήκη παρ. 2Α, 6Α, περ. θ) στην παρ. 12 και παρ. 13Α στο άρθρο 34 ν. 4763/2020Σχόλιο του χρήστη ΣΕΔΙΕΚ | 5 Ιανουαρίου 2024, 15:39
ΑΠΟΨΕΙΣ Σ.Ε.Δ.Ι.Ε.Κ. ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ Αξιότιμε κ. Υπουργέ, Με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, γίνεται μια προσπάθεια διεύρυνσης της συνεργασίας μεταξύ της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης καθώς και βελτίωσης αυτού που λέμε ως σύνδεση της εκπαίδευσης και κατάρτισης με την αγορά εργασίας, προσπαθώντας να εξασφαλιστεί επαγγελματική αποκατάσταση στους απόφοιτους και ταυτόχρονα να ωφεληθεί και η τοπική αγορά εργασίας. Είναι σαφές ότι απλά η μετονομασία των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) δεν πρόκειται να βελτιώσει την παρεχόμενη κατάρτιση και χρειάζονται πολλά ακόμη για να αλλάξει η παρούσα κατάσταση. Αποτελεί θετικό βήμα κατά τη γνώμη μας η θεσμοθέτηση των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) αλλά θα πρέπει να επιλυθούν πολλά πρακτικά προβλήματα που θα προκύψουν στην εφαρμογή του νόμου για να καταφέρουν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά. Επίσης θεωρούμε πολύ σημαντική και φυσικά στα θετικά του νομοσχεδίου, την αναφορά στα μικρο-διαπιστευτήρια τα οποία θεωρούμε ότι θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην αγορά εργασίας. Επί του παρόντος σχεδίου νόμου σας καταθέτουμε και κάποιους προβληματισμούς και προτάσεις: 1. Από τις μονάδες που συγκροτούν τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.), οι Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) θα είναι οι μοναδικές που δεν θα έχουν μόνιμους εκπαιδευτές. Μήπως είναι ώρα η πολιτική ηγεσία να σκεφτεί τη θεσμοθέτηση μόνιμων θέσεων εκπαιδευτών, όπου οι ώρες είναι αρκετές για συμπλήρωση ωραρίου; Με αυτή την ενέργεια θα υπάρχει και ένας ικανός αριθμός μονίμων εκπαιδευτών που θα μπορούν να τρέξουν διάφορες διαδικασίες σε κάθε Σ.Α.Ε.Κ. και δεν θα εξαρτάται η λειτουργία τους από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς από τη δευτεροβάθμια που συνήθως δεν έχουν και καμία σχέση με την κατάρτιση. Η δικαιολογία ότι τα σημερινά Ι.Ε.Κ. δεν αποτελούν μόνιμο θεσμό και οι ειδικότητες και τα προγράμματα σπουδών αλλάζουν, φαντάζουν αστεία στα αυτιά των εκπαιδευτών που απασχολούνται επί δεκαετίες στα Ι.Ε.Κ. (υπενθυμίζουμε ότι τα Ι.Ε.Κ. λειτουργούν από το 1993!) 2. Με αφορμή το άρθρο 11 για την Ηλεκτρονική Πύλη των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης, δεν γνωρίζουμε αν θα αντικαταστήσει και την πλατφόρμα του Μητρώου Εκπαιδευτών. Σίγουρα πάντως κάτι πρέπει να γίνει με τη λειτουργία της συγκεκριμένης πλατφόρμας η οποία εμφανίζει συνεχώς προβλήματα. 3. Σε σχέση πάλι με το ίδιο άρθρο, καλά τα σχέδια για πλατφόρμες και ηλεκτρονικές πύλες για πληροφόρηση, κοινωνικής διάχυση και προβολή αλλά θα πρέπει πρώτα να λυθούν βασικά προβλήματα διαφάνειας, όπως στις αναθέσεις των εκπαιδευτών, όπου ο κάθε υποψήφιος δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει αν παρακάμφθηκε η αξιολογική σειρά και άρα δεν έχει στοιχεία να καταθέσει ένσταση! 4. Επειδή στο άρθρο 11 στην παράγραφο 1α αναφέρεται η διάθεση εκπαιδευτικού υλικού, θα πρέπει να γίνει συζήτηση και να διευκρινιστούν θέματα πνευματικών δικαιωμάτων. 5. Στο άρθρο 11 στην παράγραφο 1γ αναφέρεται διαρκής αξιολόγηση και ανατροφοδότηση του έργου των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) στα οποία εντάσσεται η Σ.Α.Ε.Κ., από το σύνολο των ομάδων που εμπλέκονται και στην παρ. 1δ αξιολόγηση του έργου όλων των συντελεστών των Σ.Α.Ε.Κ. Στο νόμο 5029/2023 στα άρθρα 22-27 που αφορούν την αξιολόγηση στα σημερινά Ι.Ε.Κ. δεν προβλέπεται πουθενά αξιολόγηση του διοικητικού προσωπικού (πλην διευθυντών). Άρα δεν έχει προβλεφθεί η αξιολόγηση όλων των ομάδων που εμπλέκονται εντός του χώρου που εργάζονται για τα διοικητικά καθήκοντα που εκτελούν. Όπως έχουμε επισημάνει και έχουμε καταθέσει και σχετικές προτάσεις, είμαστε υπέρ της αξιολόγησης. Επαναλαμβάνουμε ότι ο σκοπός της Αξιολόγησης είναι η βελτίωση και η αυτοβελτίωση και όχι η τιμωρία. Για τους Εκπαιδευτές όμως (σε αντίθεση με τους διευθυντές) δεν προβλέπεται καμία διαδικασία βελτίωσης, με αποτέλεσμα η αξιολόγηση για αυτούς να είναι απλά τιμωρητική και όχι βελτίωσης και αυτοβελτίωσης. Θεωρούμε δε, απαράδεκτο και αντισυνταγματικό το άρθρο του προαναφερόμενου νόμου με το οποίο δεν γίνονται δεκτές Ενστάσεις κατά της αξιολογικής κρίσης που αφορά την αξιολόγηση των Εκπαιδευτών! Τέλος δεν είναι δυνατό να μας αξιολογεί κάποιος για την ετοιμότητα ως προς το γνωστικό αντικείμενο κατάρτισης και μάλιστα για βαθμό επικαιροποίησης της γνώσης (όπως αναφέρει ο νόμος), όταν ο ίδιος δεν είναι γνώστης του αντικειμένου! 6. Επειδή στο άρθρο 11 παράγραφο 1δ αναφέρεται σε ορθολογική κατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού να υπενθυμίσουμε ότι η εκπαίδευση και η κατάρτιση είναι διαφορετικά πράγματα και η κατάρτιση που γίνεται από τα σημερινά Ι.Ε.Κ. παρέχεται από ωρομίσθιους εκπαιδευτές. 7. Σε σχέση με τα μικρο-διαπιστευτήρια θα πρέπει να προβλεφθεί και η μοριοδότηση τους ως προσόν υποψηφίων εκπαιδευτών, αφού αποτελούν αποδεικτικό εξειδίκευσης. 8. Επειδή το άρθρο 12 αναφέρεται σε εκπαίδευση εκπαιδευτών, υπενθυμίζουμε το πάγιο αίτημα μας για εκπαίδευση των εκπαιδευτών Ι.Ε.Κ. σε διάφορα θέματα, η οποία ποτέ ως σήμερα δεν έχει πραγματοποιηθεί, παρά τις σχετικές υποσχέσεις. 9. Με το άρθρο 13 του σχεδίου νόμου και ειδικότερα το άρθρο 40ΣΤ που προστίθεται στο ν. 4763/2020 (Α΄ 254) θεσμοθετείται το Συμβούλιο Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Δυστυχώς για άλλη μια φορά δεν προβλέπεται η συμμετοχή εκπροσώπου των εκπαιδευτών. Όπως και στα συλλογικά όργανα που θεσμοθετήθηκαν με το νόμο 4763/2020 τα οποία εισηγούνται και αποφασίζουν για τον σχεδιασμό της εθνικής πολιτικής σε θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης, για τις εξελίξεις των εκπαιδευτικών διαδρομών και των εκπαιδευτικών μεθόδων των Ι.Ε.Κ., για τη διερεύνηση των επιμορφωτικών αναγκών των ενηλίκων και την ανάπτυξη νέων παιδαγωγικών μεθόδων, για τη σύνδεση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας, έτσι και τώρα αγνοούνται αυτοί που θα κληθούν να εφαρμόσουν όσα σχεδιάζονται. Έχετε αναρωτηθεί μήπως ένας από τους λόγους που υπολειτουργούν τα ανωτέρω όργανα είναι γιατί απουσιάζει και κάποιος που θα εκπροσωπεί τους εκπαιδευτές; Θεωρούμε απαραίτητο να αλλάξει αυτή η πολιτική και επιτέλους να έχουν λόγο στο σχεδιασμό και αυτοί που θα κληθούν να τον εφαρμόσουν, δηλαδή οι εκπαιδευτές. 10. Όπως αναφέρεται στο άρθρο 25 με το οποίο προστίθεται 6Ζ στο νόμο 4186/2013, στο άρθρο 4, ορίζονται υπεύθυνοι εργαστηρίων, εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις εκπαιδευτικές μονάδες που εξυπηρετούνται από το Ε.Κ. ή το σχολικό εργαστήριο κατά περίπτωση, αντίστοιχων ειδικοτήτων με τα εργαστήρια, με σκοπό να καλύπτονται ο πρωινός, ο απογευματινός και ο εσπερινός κύκλος ημερήσιας λειτουργίας των εργαστηρίων. Αυτό αποτελεί έναν επιπλέον λόγο να καταργηθεί η τροποποιητική Υπουργική Απόφαση με αριθμ. K5/110353/2023 με την οποία «στα Εργαστηριακά Κέντρα (Ε.Κ.) στα οποία εκπαιδεύονται οι καταρτιζόμενοι των Δημοσίων Ι.Ε.Κ. και των Δημοσίων Ε.Σ.Κ., ορίζεται κατά προτεραιότητα σε κάθε εργαστηριακό μάθημα ή εργαστηριακό μέρος μικτού μαθήματος, ως εκπαιδευτής, εκπαιδευτικός του Ε.Κ.» παρακάμπτοντας με αυτό τον τρόπο τον αξιολογικό πίνακα. Αφού πλέον θα υπάρχει στο χώρο υπεύθυνος εργαστηρίου δεν υπάρχει κανείς λόγος να δίνεται προτεραιότητα στους μόνιμος εκπαιδευτικούς και να παρακάμπτουν τον αξιολογικό πίνακα. Θεωρούμε ότι οι παραπάνω προβληματισμοί και προτάσεις είναι καθόλα λογικοί και παρακαλούμε για την εξέταση τους και ικανοποίηση των αιτημάτων μας. Είμαστε στη διάθεση σας για περαιτέρω συζήτηση και κατάθεση προτάσεων με γνώμονα πάντα την αναβάθμιση της παρεχόμενης κατάρτισης. «ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ (Σ.Ε.Δ.Ι.Ε.Κ. & Λ.Φ.Δ.Β.Μ.Δ.)»