Αρχική Η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη διασποράΠρόταση 8: Διατήρηση και ενίσχυση των ελληνικών σπουδών και της έρευνας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση των χωρών του εξωτερικού και διασύνδεσή τους με ελληνικά ΑΕΙ και το Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Η καθιέρωση διακρατικών προγραμμάτων κινητικότητας επιστημόνων, φοιτητών, μαθητών και εκπαιδευτικών (όπως π.χ. το Erasmus) και διεθνών ερευνητικών προγραμμάτων θα συμβάλει στην καλύτερη διασύνδεση και συνεργασία οικοδομώντας ισχυρά διασπορικά δίκτυα.Σχόλιο του χρήστη Κουγιουμτζόγλου Δημήτριος | 19 Φεβρουαρίου 2011, 22:21
Μέσα στα πλαίσια αυτού του διαλόγου και αναφορικά με τα διακρατικά προγράμματα κινητικότητας επιστημόνων και φοιτητών, θα ήθελα να επισημάνω την ως τώρα επιτυχία των προγραμμάτων ΘΥΕΣΠΑ και ΙΑΣΩΝ των πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης αντίστοιχα. Οι φοιτητές επιστρέφουν πάντα ενθουσιασμένοι, με ανανεωμένο το ενδιαφέρον τους για τις ελληνικές σπουδές και γενικότερα την Ελλάδα. Η επιτυχία αυτών των προγραμμάτων έγκειται ακριβώς στο ότι, πέραν της διδασκαλίας της γλώσσας, εμπεριέχουν και άλλες δραστηριότητες, ανάμεσα στις οποίες και επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, περιηγήσεις κ.λπ., δίνοντας έτσι στους φοιτητές μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουν τη χώρα μας και να αποτιμήσουν θετικά τον ιστορικό, πολιτιστικό και φυσιολατρικό πλούτο της, πέρα, βέβαια, από τη δυνατότητα επαφής με τους Έλληνες και την σύγχρονη νεοελληνική πραγματικότητα που τους παρέχεται από τη διαμονή τους στη χώρα. Τα προγράμματα αυτά θα πρέπει να ενισχυθούν, όμως εγώ θέλω να προτείνω και μια πιο επιθετική πολιτική από ελληνικής πλευράς και πάντα στα πλαίσια της αμοιβαιότητας. Δηλαδή, γιατί θα πρέπει μόνο η ελληνική πλευρά να προσφέρει δωρεάν προγράμματα μαθημάτων, εκδρομών, ξεναγήσεων, διαλέξεων και - σε κάποιες περιπτώσεις - διαμονής και σίτισης σε ξένους καθηγητές και φοιτητές, που επιλέγονται ως υπότροφοι, και να μην υπάρχει και κάτι αντίστοιχο από τις άλλες χώρες προς εμάς; Εξ όσων γνωρίζω, οι Έλληνες σπουδαστές, όταν πηγαίνουν στις χώρες, των οποίων οι φοιτητές απολαμβάνουν τις ελληνικές παροχές, είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν τα πάντα! Τουλάχιστον αυτό βλέπω εδώ στη Ρωσία, όπου είμαι αποσπασμένος. Η συγκεκριμένη αυτή ασυμμετρία του δουναι και λαβείν πρέπει να αντιμετωπιστεί. Η ελληνομάθεια, την οποία τόσο απλόχερα προσφέρουμε σε Ελλάδα και εξωτερικό, έχει ούτως ή άλλως τα τελευταία χρόνια,ιδίως στις χώρες της Μαύρης θάλασσας, μια σταθερή ζήτηση, άνοδο και διάδοση, έχει αξία και με βάση αυτό το δεδομένο θεωρώ ότι το Υπουργείο Παιδείας, οι διοικήσεις των πανεπιστημίων, οι υπεύθυνοι προγραμμάτων αλλά και οι διπλωματικές αρχές οφείλουν στις επόμενες διαπραγματεύσεις τους να απαιτήσουν από τις σχετικές χώρες αντίστοιχες παροχές και για τους Έλληνες φοιτητές.