Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Α’ ΟΡΓΑΝΩΣΙΑΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΡΑΚΗΣ (άρθρα 1-12)Σχόλιο του χρήστη Αρθούρος | 9 Φεβρουαρίου 2024, 10:57
Τα άρθρα του νομοσχεδίου που αναφέρονται στη δομή του απλά περιγράφουν μία διαδικασία συγκόλλησης των τμημάτων της Ανατολικής Μακεδονίας στον προϋπάρχοντα κορμό του Δ.Π.Θράκης. Αυτό μπορούσε να γίνει το 2019 όταν γίνονταν κι άλλες συγχωνεύσεις τμημάτων, σχολών κλπ. Τοπικές συνθήκες και κυβερνητικές εμμονές της προηγούμενης υπουργού, δεν επέτρεψαν να γίνει αυτό που ήταν εύκολο και πραγματοποιήσιμο. Πέντε χρόνια μετά κι ενώ κι άλλα αυτονόητα όπως η μεταφορά της Νοσηλευτικής στην Αλεξανδρούπολη και η ένταξή της στο Δ.Π.Θ. πριν κλείσει τελείως, έγιναν επιτέλους δεκτά, προωθείται αυτή η συγκόλληση με κάποιες αναγκαίες αλλαγές στις ονομασίες τμημάτων γιά να μην κλείσουν. Το Δ.Π.Θ. μπορεί να καυχάται ότι είναι άλλο ένα πολυδιασπαρμένο ίδρυμα, όμως δε νοείται να είναι αλλού η έδρα της Σχολής κι αλλού κάποια τμήματα. Κι όχι μόνο αλλού, αλλά σε απόσταση 292 χιλιομέτρων όπως τα 2 της Σχολής Γεωπονίας και Δασολογίας με έδρα την Ορεστιάδα και τα νέα 2 που εδρεύουν στη Δράμα. Επίσης, άλλες χρόνιες δυσλειτουργίες που προκαλούν αδικίες στη γεωγραφική κατανομή συγκεκριμένων τμημάτων δε λύνονται όπως γιά παράδειγμα είναι η προκλητική γειτνίαση σε μία μικρή γεωγραφική περιοχή, όπως τα 3 τμήματα ΤΕΦΑΑ σε Θεσσαλονίκη, Σέρρες και Κομοτηνή. Η μονομερής αφαίρεση τμημάτων από το ΔΙΠΑΕ, δημιουργεί σ' αυτό το αίσθημα της αδικίας, η οποία μεγεθύνεται ακόμα περισσότερο, αφού 3 τμήματά του που ήταν στα 37 που καταργήθηκαν από την κα Κεραμέως, δε λειτούργησαν ποτέ. Χάνεται κι άλλη μία ευκαιρία, της αποφυγής λειτουργίας διπλών ομοειδών τμημάτων στη Θεσσαλονίκη κατά το παραπάνω παράδειγμα του ΤΕΦΑΑ. Τέλος, δεν ικανοποιούνται όλα τα αιτήματα του Δ.Π.Θ ως προς την ίδρυση επιπλέον τμημάτων. Προφανώς και δεν ισχυροποιείται το Δ.Π.Θ., ούτε γίνεται το τρίτο πανεπιστημιακό ίδρυμα στη χώρα όπως κάποιοι βιάστηκαν να γράψουν, αφού πέρα από τη μείωση του συνολικού αριθμού των τμημάτων με τη συγχώνευση αυτών της Φιλοσοφικής, είναι γνωστό ότι ποτέ οι θέσεις των τμημάτων του δεν πληρώνονται. Μία διαφορετική δομή του Δ.Π.Θ. αλλά και του ΔΙΠΑΕ με βάση αυτά που προτείνω, έτσι ώστε να εκπληρώνονται οι παραπάνω προϋποθέσεις: 1.Στη Θεσσαλονίκη εδρεύουν δύο τμήματα Γεωπονίας(ΔΙΠΑΕ και ΑΠΘ). Μεταφορά του τμήματος Γεωπονίας ΔΙΠΑΕ στη Δράμα. Αντίστοιχα, μεταφορά του τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής από την Κομοτηνή στο ΔΙΠΑΕ στη Θεσσαλονίκη. 2. Μεταφορά των δύο τμημάτων της Σχολής Γεωπονίας, Δασολογίας της Ορεστιάδας στην Καβάλα. Αντίστοιχα, μεταφορά των δύο τμημάτων της νεοϊδρυόμενης σχολής Διοικητικής Επιστήμης και Λογιστικής στην Κομοτηνή. 3. Ίδρυση Σχολής Οικονομικών Επιστημών & Λογιστικής στην Κομοτηνή με συμπερίληψη σ' αυτήν του τμήματος Οικονομικών Επιστημών της Κομοτηνής. 4. Μεταφορά της νεοϊδρυόμενης σχολής Επιστημών Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού & Εργοθεραπείας με τα δύο της τμήματα από την Κομοτηνή στην Ορεστιάδα. 5. Μεταφορά του τμήματος Ε.Φ.Α.Α. Θεσσαλονίκης από το ΑΠΘ στο Πανεπιστήμιο Πατρών με έδρα τον Πύργο, όπως προβλεπόταν στο νομοσχέδιο με τα 37 τμήματα. Δεν μπορούν να λειτουργούν 3 ομοειδή τμήματα με το ίδιο αντικείμενο σε μία μικρή γεωγραφική περιοχή. 6.Μεταφορά του τμήματος Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής του ΔΙΠΑΕ από τις Σέρρες στην Πολυτεχνική Σχολή της Ξάνθης όπως είχε ζητήσει και το ΔΠΘ να ιδρυθεί ομώνυμη σχολή σ' αυτό. Αντίστοιχα, μεταφορά του τμήματος Κοινωνικής Εργασίας του ΔΠΘ από την Κομοτηνή στο ΔΙΠΑΕ στις Σέρρες. 7. Ίδρυση Σχολής Νομικών και Πολιτικών Επιστημών στην Κομοτηνή με τα δύο τμήματα Νομικής και Πολιτικής Επιστήμης που απομένουν. 8. Κατάτμηση του πολυσυλλεκτικού τμήματος Διοίκησης Οργανισμών, Μάρκετινγκ και Τουρισμού του ΔΙΠΑΕ σε δύο τμήματα: α)Μάρκετινγκ και Τουρισμού και β) Δημόσιας Διοίκησης και Οργανισμών. 9.Συγχώνευση της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Θεσσαλονίκης με τα δύο της τμήματα στο ΔΙΠΑΕ. Όπως είναι κατανοητό, οι μεταφορές τμημάτων και σχολών είναι αμοιβαίες και δεν προκαλείται αναστάτωση από τη μείωση του αριθμού των φοιτητών, αφού αυτή θα είναι αμελητέα.