• Σχόλιο του χρήστη 'GNF' | 9 Φεβρουαρίου 2024, 14:58

    Μια γενική παρατήρηση για τα παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων είναι ότι αν θέλουμε να μην είναι απλά franchises θα πρέπει το διδακτικό-ερευνητικό προσωπικό των εν Ελλάδι Ν.Π.Π.Ε που συνδέονται με ξένα πανεπιστήμια να περιλαμβάνονται στην αξιολόγηση των μητρικών ιδρυμάτων στη χώρα προέλευσης τους. Για παράδειγμα το ακαδημαϊκό προσωπικό ανά σχολή ενός παραρτήματος ενός Βρετανικού πανεπιστήμιου στην Ελλάδα θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στην διαδικασία αξιολόγησης της αντίστοιχης σχολής στη Βρετανία (Research Excellence Framework). Μόνο μια τέτοια υποχρέωση θα εξασφάλιζε ουσιαστικά αυτό που το Άρθρο 151 παρ. 1 λέει, δηλαδή ότι το «διδακτικό ερευνητικό προσωπικό …. διαθέτει τα ουσιαστικά προσόντα, που _απαιτούνται για την κατοχή θέσης διδακτικού προσωπικού αντίστοιχης βαθμίδας,καθώς και ειδικό διδακτικό προσωπικό με προσόντα, τρόπους επιλογής και όρους υπηρεσίας,αντίστοιχους με εκείνους του μητρικού ιδρύματος». Αν όμως οι επιλογές προσωπικού από το παράρτημα στην Ελλάδα δεν έχουν ουσιαστικές συνέπειες για την αξιολόγηση του μητρικού πανεπιστημίου στη χώρα του, τότε το παράρτημα στην Ελλάδα θα προσφέρει μόνο πιστοποιημένη διδασκαλία (όπως μέχρι τώρα γίνεται), ένα franchise διδασκαλίας και δεν θα αποτελεί μια ουσιαστική πανεπιστημιακή μονάδα που θα προάγει την έρευνα και την επιστήμη. Ευτυχώς που υπάρχει η πρόβλεψη για ανώτατο όριο διδασκαλίας 12 ώρες την εβδομάδα, αλλιώς…(πως θα ελέγξετε την τήρηση του 12ώρου; ). Επομένως συμπερίληψη των παραρτημάτων στην αξιολόγηση των μητρικών πανεπιστημίων στη χώρα τους και όχι μόνο στην Ελλάδα. Άρθρο 138 παρ. α ποιες είναι οι αναγνωρισμένες διεθνείς παγκόσμιες αναγνωρισμένες κατατάξεις πανεπιστημίων; Θα πρέπει να είναι σαφές από την αρχή ποια θα είναι η βάση (κατά τη γνώμη μου μόνο η QS) για μια τόσο σημαντική εξαίρεση. Επίσης αφού μιλάμε για εξαίρεση που αφορά σχολή θα πρέπει να ληφθεί όχι η γενική κατάταξη των πανεπιστημίων αλλά η κατάταξη βάσει του επιστημονικού αντικειμένου της σχολής. Άρθρο 127 (Σκοπός) «στ) ο επαναπατρισμός Ελλήνων ακαδημαϊκών και επιστημόνων για εργασία σε αντίστοιχο πανεπιστημιακό περιβάλλον στη χώρα τους». Ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός θα μπορούσε να είναι η αύξηση των αποδοχών των μελών ΔΕΠ στη Ελλάδα (προκειμένου να γίνουν ανταγωνιστικές), νέες θέσεις μελών ΔΕΠ στα δημόσια ΑΕΙ (προκειμένου να επαναπατριστούν και οι Έλληνες επιστήμονες του εξωτερικού αλλά και να βελτιωθεί ο λόγος φοιτητών/ ανά καθηγητή στα Ελληνικά ΑΕΙ που είναι ένας από τους χειρότερους παγκοσμίως- αλήθεια ποια είναι η απαίτηση για την αναλογία αυτή στα παραρτήματα;). Σε ότι αφορά την αναφορά στο «αντίστοιχο περιβάλλον στη χώρα τους» και εδώ η λύση είναι απλή, αυξήστε τη χρηματοδότηση στα δημόσια ΑΕΙ με πιο αυστηρούς όρους και αξιολόγηση. Με περισσότερα χρήματα αλλά και αξιολόγηση φτιάχνει το περιβάλλον και στα δημόσια ΑΕΙ. Θα συμπλήρωνα ότι η διατύπωση μοιάζει με παραδοχή αποτυχίας. Επειδή δεν μπορώ να αυξήσω τη δαπάνη για τα δημόσια ΑΕΙ, να αυξήσω τις νέες θέσεις διδακτικού-ερευνητικού προσωπικού, να βελτιώσω τις υποδομές, να ενισχύσω την αξιοκρατία κλπ για να επαναπατριστεί το επιστημονικό προσωπικό της χώρας, θα προσπαθήσω να το κάνω μέσω των παραρτημάτων. Άρθρο 139 2. ε) καθορισμός της διάρκειας σπουδών των προσφερόμενων προγραμμάτων σπουδών. Το σημείο αυτό θέλει προσοχή καθώς μπορεί να δημιουργήσει προϋποθέσεις αθέμιτου ανταγωνισμού λόγω διαφορετικής διάρκειας ομοειδών προγραμμάτων με τα Ελληνικά ΑΕΙ- ειδικά εάν δεν υπόκεινται σε άλλες διαδικασίες αντιστοίχισης/ αναγνώρισης Άρθρο 146, 2β: υπάρχουν αναγνωρισμένα ξένα σχολεία στην Ελλάδα που ουσιαστικά λειτουργούν με βάση το Ελληνικό σχολικό πρόγραμμα σπουδών. Θα εξαιρεθούν οι απόφοιτοι τους από την υποχρέωση συμμετοχής στις εξετάσεις εισαγωγής/ΕΒΕ; Άρθρο 49. «Υποψηφιότητα για τη θέση του Προέδρου ή Αντιπροέδρου Τμήματος μπορεί να θέσει Καθηγητής ή Αναπληρωτής Καθηγητής άλλου συναφούς Τμήματος». Ποια ανάγκη έρχεται να καλύψει;