Αρχική Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου –Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίωνΜΕΡΟΣ Β΄ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΑΝΟΙΚΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ (άρθρα 13-36)Σχόλιο του χρήστη Φωτεινή Β. | 9 Φεβρουαρίου 2024, 23:57
Καταρχάς δεν υπάρχει η δυνατότητα σχολιασμού κατ' άρθρο, γεγονός που δυσχεραίνει τη διαβούλευση. Αλλά αυτό το ξέρετε ήδη, φαντάζομαι... Το μέρος β' του νομοσχεδίου που αφορά στο ΕΑΠ φαίνεται να αντικαθιστά το σύνολο ν.2552/97 και όχι να τροποποιεί άρθρα του κ.λπ. Θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο. Βλ. νόμο και αρχές καλής νομοθέτησης. Ως τέτοια περίπτωση είναι σε γενικές γραμμές, ελλιπές, αόριστο και ασαφές σε πολλά σημεία του, αφήνοντας στον αέρα ένα σωρό ζητήματα. Δεν παραπέμπει καν σε εξουσιοδοτικές διατάξεις, στον εσωτερικό κανονισμό ή στον κανονισμό σπουδών κ.λπ. Δεν περιέχει ρυθμίσεις για τα όργανα, το διοικητικό προσωπικό και τις υπηρεσίες κ.ά. Είναι γενικά ένας κακός νόμος. Άρθρο 18, παρ.3: Αυστηρός καθορισμός της διάρκειας της Ε.Θ.Ε. Περιττό και δυσλειτουργικό. Στα ετήσια προγράμματα πώς θα εφαρμόζεται εξαμηνιαία ΘΕ για παράδειγμα; Άρθρο 19: «…η οποία αποτελείται από μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού του Ε.Α.Π. [ΚΑΙ] από μέλη του Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Ε.Α.Π.». Προσοχή στη διατύπωση. Με 50 μόνο μέλη ΔΕΠ είναι μάλλον αδύνατο να έχουν όλες οι ΟΔΠ και ΔΕΠ και ΣΕΠ. Άρθρο 20, παρ.2: Απαιτούνται περισσότερα κριτήρια επιλογής των μελών ΔΕΠ άλλων ΑΕΙ για να συμμετέχουν ως μέλη στις ακαδημαϊκές επιτροπές νέων προγραμμάτων, όπως και τυχόν ασυμβίβαστα και κωλύματα. Δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε προσκείμενος να ορίζει το μέλλον ενός νέου προγράμματος του ΕΑΠ εξυπηρετώντας και συμφέροντα τρίτων. Άρθρο 24, παρ.2: Δίνετε τη δυνατότητα στο ΕΑΠ να έχει προγράμματα ή ΘΕ χωρίς ΟΣΣ. Αυτό δεν είναι εκσυγχρονισμός! Τα προγράμματα σπουδών του ΕΑΠ δεν είναι σεμινάρια να προσφέρονται με ασύγχρονη μόνο εκπαίδευση. Να παραληφθεί το «..ή χωρίς τη διεξαγωγή Ο.Σ.Σ.» και να συγκεκριμενοποιηθεί το «…ύστερα από απόφαση της Κοσμητείας..», τι θα αφορά. Άρθρο 25, παρ. 1: Θα πρέπει να ξεκαθαριστεί πώς αποφασίζει η ΕΠΣ για τον τρόπο αξιολόγησης κάθε ΘΕ. Αποφασίζει ο συντονιστής για κάθε ΘΕ ως ίσχυε ή κάπως αλλιώς; Σε κάθε περίπτωση βάζετε 30μελείς, σε κάποιες περιπτώσεις, ΕΠΣ να αποφασίζουν από κοινού με την Κοσμητεία. Και σε περίπτωση διαφωνίας (εντελώς σίγουρο ότι θα υπάρχουν) να αποφασίζει η σύγκλητος. Πού πήγε η ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελευθερία κάθε καθηγητή να ορίζει πώς θα εξεταστεί το μάθημά του ως προς είδος της εξέτασης τουλάχιστον;;; Επιπλέον, χρειάζεται διευκρίνιση το επίπεδο απόφασης. Το πώς θα αξιολογηθεί κάθε ΘΕ σημαίνει ότι επιλέγουν ελεύθερα τόσο το είδος (προφορική, γραπτή ανάπτυξης, με ερωτήσεις πολλαπλής κ.λπ.) όσο και τον τρόπο (εξ αποστάσεως ή δια ζώσης);; Γενικά το θέμα αυτό θέλει καλύτερη και λεπτομερέστερη ρύθμιση. Το έχετε αφήσει πολύ αόριστο και ασαφές και θα δημιουργήσετε ένα σωρό προβλήματα στο ΕΑΠ, όπως ακριβώς κάνατε με την τελευταία τροποποίηση του ιδρυτικού του νόμου. Άρθρο 25, παρ. 2: Για ποιο λόγο περιορίζεται η διάρκεια των εξετάσεων σε 2 εβδομάδες; Στα εξαμηνιαία ΠΠΣ θα πρέπει να εξεταστούν τουλ.24 ΘΕ μέσα σε δύο εβδομάδες;; Τι ακριβώς εξυπηρετεί μια τέτοια ρύθμιση, που, αν δεν κάνω λάθος, δεν ισχύει για κανένα άλλο ΑΕΙ! Επίσης, το ΕΑΠ μπορούσε να διεξάγει εξετάσεις όπου ήθελε. Γιατί τώρα μόνο στις πόλεις που λειτουργούν υπηρεσιακές μονάδες; Πόσο επαχθές για τους φοιτητές! Να γίνει «Οι εξετάσεις αυτές διεξάγονται με τη διαδικασία της εξ αποστάσεως εξέτασης ή δια ζώσης στην έδρα του Ε.Α.Π., καθώς και ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΠΟΛΕΙΣ». Το πιο επαχθές, ωστόσο, είναι ότι περιορίζεται τον αριθμό των εξεταστικών στις οποίες μπορεί να συμμετέχει ο φοιτητής σε μόλις δύο!!! Και επιτρέπεται μία 3η μόνο στους επί πτυχίω. Απαράδεκτο! Δεν είμαστε 18χρονοι οι περισσότεροι να ασχολούμαστε μόνο με το διάβασμά μας ούτε σπουδάζουμε τζάμπα. Χρειαζόμαστε περισσότερες ευκαιρίες. Επιπλέον, δεν διευκρινίζεται στον νόμο τι γίνεται σε περίπτωση αποτυχίας σε αυτές τις δύο. Δεν παραπέμπει έστω στον κανονισμό σπουδών. Γενικά, επίσης, πολύ αόριστο και ουσιαστικά αρρύθμιστο το θέμα της αξιολόγησης. Άρθρο 30, παρ.1: «Για την εφαρμογή της περ. β) δεν λαμβάνονται υπόψη τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του άρθρου 143 του ν. 4957/2022 …». Καμία προϋπόθεση, μηδέν κριτήρια; Ό,τι να ναι, όποιος να ναι; Ξαναδείτε το. Άρθρο 31, παρ. 4: Αμείβονται πώς, πόσο, με βάση τι; Άρθρο 33, παρ. 3: Η συμμετοχή των φοιτητών στις δαπάνες της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα αξιοποιείται μόνο κατά 30% για αυτές ακριβώς τις δαπάνες; Το υπόλοιπο 70% που θα πηγαίνει και από ποιον θα γίνεται η διαχείριση;