• Σχόλιο του χρήστη 'Αχιλλέας Κωστούλας' | 10 Φεβρουαρίου 2024, 13:24

    Το περιεχόμενο του Μέρους Β' κινείται σε γενικά καλή κατεύθυνση, αξιοποιώντας και ενισχύοντας υπάρχουσες καλές πρακτικές. Ωστόσο, στην κατεύθυνση της νομοτεχνικής βελτίωσης, κατατίθενται οι ακόλουθες επισημάνσεις. 1. Σε όλη του την έκταση, το Μέρος Β' περιέχει έμφυλες διατυπώσεις (π.χ. "Ελλήνων επιστημόνων" "Ο Διευθυντής" "Ο Συντονιστής", "των φοιτητών" κ.α. ). Αυτά καλό θα ήταν να αλλάξουν προς πιο συμπεριληπτική διατύπωση (ενδ. "Ελλήνων και Ελληνίδων επιστημόνων", "σε επίπεδο Διεύθυνσης του Προγράμματος / Συντονισμού", "των φοιτητ·ρι·ών" ή παρόμοια. 2. Αρ. 18 κ.ε.: Ενώ περιγράφονται οι Ενότητες Πρακτικής Άσκησης, απουσιάζουν από το υπόλοιπο νομοσχέδιο λεπτομέρειες που ορίζουν τη λειουργία τους (βλ. σημείο 4, παρακάτω). Επίσης καλό είναι να συμπηρωθεί το άρθρο αυτό με αναφορά στις διπλωματικές εργασίες, που υλοποιούνται ιδιαίτερο είδος "θεματικής ενότητας" με διακριτά χαρακτηριστικά, κανονισμούς λειτουργίας και οργανωτική δομή. 3. Εκτός από τα παραπάνω, θα μπορούσε να υπάρξει νομοθετική πρόβλεψη για "υβριδικές ενότητες", όπως π.χ. Θεματική ενότητα με θεωρητικά και πρακτικά ή εργαστηριακά χαρακτηριστικά. Κάτι τέτοιο θα έδινε περισσότερη ευελιξία στο σχεδιασμό των προγραμμάτων σπουδών και τη διαχείριση του προσωπικού. 4. Αρ. 19 και 20: Χρήσιμο είναι, για να μην υπάρχει νομοθετικό κενό, να προστεθεί αναφορά και στις Ενότητες Πρακτικής Άσκησης, που έχουν παρόμοια λειτουργία με τις περιγραφόμενες (βλ. και σημείο 2) 5. Αρ 25, παρ. 3: Θα ήταν καλό να αποσαφηνιστεί ότι η πλήρης περάτωση των σπουδών δεν αφορά μόνο τη συμμετοχή σε συγκεκριμένο αριθμό Θεματικών Ενοτήτων, αλλά δυνητικά συμπεριλαμβάνει και άλλες υποχρεώσεις (π.χ. πρακτική άσκηση) 6. Αρ 29 και 31: Ενώ στο άρθρο 32 (παρ. 7) γίνεται λόγος για Εργαστηριακό και Διδακτικό Προσωπικό, αυτό δεν αναφέρεται στο Αρ. 29 και χρειάζεται να συμπληρωθεί. Ως ιδιαίτερα θετικό στοιχείο αποτιμάται η αναφορά σε Επιστημονικό Προσωπικό με πιο μακροχρονη σχέση, καθώς αυτή θα επιτρέψει την παιδαγωγική συνέχεια σε αντικείμενα που οργανωτικά διασκελίζουν περισσότερα εξάμηνα (π.χ. Συντονιστρια/Συντονιστής Πρακτικής Άσκησης, Βοηθός Διευθυνσης Σπουδών) 7. Αρ 31: Είναι σημαντικό να υπάρχει ρητή πρόβλεψη, στην περιγραφή της διαδικασίας επιλογής Σ.Ε.Π/Ε.Π., της σχετικής γλωσσομάθειας ως κριτήριο επιλογής / κατάταξης για τα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών. Αντιστοιχα, χρήσιμο θα ήταν να δίνεται ρητά η δυνατότητα στις επιτροπές κρίσεις να χρησιμοποιούν, ως κριτήριο αποκλεισμού από τη διαδικασία επιλογής, σοβαρές και τεκμηριωμένες αντιδεοντολογικές πρακτικές. 8. Αρ. 31, παρ. 6: Αρση του τυπογραφικού παροράματος "της Συμβουλίου Διοίκησης". Ενδεχομένως θα ήταν σκόπιμο η αρμοδιότητα αυτή να μετακυληθεί στις Σχολές ή σε άλλο ακαδημαϊκό όργανο. 9. Επειδή το ΕΑΠ φιλοδοξεί να είναι, και έχει τη δυνατότητα να γίνει, ένα διεθνές ανοιχτό πανεπιστήμιο με έδρα την Ελλάδα, και όχι ένα πανεπιστήμιο αποκλειστικά προσανατολισμένο στον ελληνικό ακαδημαϊκό χώρο, είναι χρήσιμο να υπάρξει πρόβλεψη για κάποια δομή διεθνούς εξωστρέφειας, με έργο (α) την διεθνή προβολή, (β) την επικοινωνία με ενδιαφερόμενους φοιτητές και φοιτήτριες που δεν γνωρίζουν ελληνικά, (γ) την υποστήριξη της ανάπτυξης υλικού για ξενόγλωσσα προγράμματα, (δ) την υποστήριξη ξενόγλωσσων στις διοικητικές διαδικασίες (π.χ. δεν γνωρίζουν όλοι τι είναι η "υπευθυνη δήλωση", ούτε βοηθά να λαμβάνουν από τις διοικητικές υπηρεσίες bulk messages και υπενθυμίσεις στα ελληνικά) 10. Σημαντικό είναι επίσης να λειτουργεί, σε μόνιμη βάση, ακαδημαϊκό όργανο όπως η πάλαι "Ομάδα Νέων Προγραμμάτων", με στόχο την ανάπτυξη διδακτικού υλικού, καθώς αυτό το έργο δεν μπορεί να βαρύνει τα μέλη ΣΕΠ ή τις ΟΔΠ, ενώ εγείρονται και θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας όταν παράγεται υλικό χωρίς σχετικές συμβάσεις.