• Σχόλιο του χρήστη 'Φ.α.' | 11 Φεβρουαρίου 2024, 20:51

    1. Αρχικά, σύμφωνα με το Άρθρο 16 της τελευταίας "αναθεώρησης" Συντάγματος: - Παρ.4 "Το Κράτος ενισχύει [...] και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια...". Υποθέτω ότι η εν λόγω "βοήθεια" έχει και οικονομική διάσταση. Παρόλα αυτά γίνεται λόγος για δίδακτρα (Άρ.136 περ.ε), Άρ. 139 Παρ.3 περ.στ), Άρ.140 Παρ.3 & 4, Άρ.154 Παρ.1 περ.γ)), ενδεχομένως δίνοντας χώρο στην περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση του μέσου έλληνα πολίτη. Ο μέσως έλληνας ήδη δυσκολεύεται αρκετά με τις βασικές του υποχρεώσεις και ικανοποίηση βασικών αναγκών. - Παρ.5 "H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση". Βάσει του εν λόγω νομοσχεδίου, είναι ξεκάθαρο ότι τα Ν.Π.Π.Ε. εκ φύσεως δεν είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ούτε κατά προσέγγιση σε χαρακτήρα. - Παρ.6 "Oι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί. Το υπόλοιπο διδακτικό προσωπικό τους επιτελεί επίσης δημόσιο λειτούργημα...". Παραβιάζεται ρητά, εκ φύσεως των Ν.Π.Π.Ε. - Παρ.7 "H επαγγελματική και κάθε άλλη ειδική εκπαίδευση παρέχεται από το Kράτος και με σχολές ανώτερης βαθμίδας για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο από τρία χρόνια...". Παραβιάζεται, ενδεχομένως αλλά παραβιάζεται. - Παρ.8 "Nόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης άδειας για την ίδρυση και λειτουργία εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο Kράτος, τα σχετικά με την εποπτεία που ασκείται πάνω σ’ αυτά, καθώς και την υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού τους". Δεν μπορεί να εφαρμοστεί για ανώτατη εκπαίδευση λόγω Παρ.5. Αλλά, έστω και γινόταν, δεν έχουν διευκρινιστεί νόμοι οι οποίοι ορίζουν τους εν λόγω όρους και προϋποθέσεις ενώ βάσει εν λόγω νομοσχεδίου η υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού μπορεί να διαμορφωθεί και από το μητρικό ίδρυμα - ρητή παραβίαση. 2.1 Άρ.129,α) - Ρητή παραβίαση συντάγματος αφού μη νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου δε μπορούν να προσφέρουν ανώτατη εκπαίδευση. Δεν διευκρινίζονται οι όροι "αναγνώριση" και "πιστοποιημένο". Δηλαδή η ποιότητα και τα πρότυπα της ελληνικής εκπαίδευσης θα επηρεάζονται περαιτέρω από ξένες γνώμες, άσχετα από τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής κοινωνίας(;). 2.2 Άρ.129,στ) - Η εν λόγω διαδικασία είναι εξαιρετικά αόριστη. Δεν εμπνέει εμπιστοσύνη. 2.3 Άρ.129,ζ) - Αφήνεται να υπονωηθεί ότι ένα πρόγραμμα σπουδών ενδεχομένως να αποτελείται πλήρως από εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Καθόλου ποιοτικό. 3. Άρ.130 - Αοριστολογίες, επαναπαύεται στην εμπιστοσύνη την οποία δεν εμπνέει το νομοσχέδιο. 4. Άρ.131,γ) - Πρέπει να ξεκαθαριστεί ότι δεν θα γίνεται κανενούς είδους οικονομική ενίσχυση από ταμεία τα οποία έχουν ως εισφορές τους φόρους του μέσου έλληνα. Διαφορετικά δε φαίνεται ότι τα Ν.Π.Π.Ε. υπάρχουν για να ενισχύσουν την "δημόσια" εκπαίδευση. Επίσης οι δανεισμοί πρέπει να είναι περιορισμένοι. 5. Άρ.132 - Ρητή παραβίαση συντάγματος εφόσον υπονοείται ότι νομικά πρόσωπα ΕΙΔΙΚΟΥ σκοπού μπορούν να παρέχουν ανώτατη εκπαίδευση. Δεν εμπνέει εμπιστοσύνη. 6. Άρ.137 - Οι ετήσιες εκθέσεις να δημοσιεύονται ώστε να μπορεί ο κόσμος να βλέπει την πορεία των πανεπιστημίων. 7. Άρ.138 - Δημιουργεί απορεία: πως θα επηρεάζουν οι πιστοποιήσεις τα επαγγελματικά δικαιώματα; 8.1 Άρ.146, Παρ.1 - "Κάθε άλλο στοιχείο". Πρέπει να μπουν διακριτά όρια στην χρήση και αποθήκευση δεδομένων. 8.2 Άρ.146, Παρ.2 - Αφήνει να υπονοηθεί ότι αλλοδαποί/ημεδαποί πολίτες θα επηρεάζουν τις πιθανότητες εισαγωγής των ελλήνων πολιτών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το Κράτος πρέπει να εξασφαλίσει πρώτα την πλήρη εξυπηρέτηση των ελλήνων πολιτών και μετά ημι/αλλοδαπών. Αυτό δεν είναι καθόλου ρατσιστικό. Αυτή είναι η υποχρέωσή του. Επίσης, επειδή υπάρχει έμμεση αναφορά σε εξέταση, πως εξετάζονται; 9.1 Άρ.147 - Ο έλεγχος από την ΕΘ.Α.Α.Ε. να γίνεται δημόσια. ... Σε γενικές γραμμές το εν λόγω νομοσχέδιο δεν έχει γραφτεί με ακριβολογίες, πράγμα το οποίο το καθιστά επικίνδυνο. Δημιουργούνται πολλές ερωτήσεις: 1. Θα υπάρχει χορήγηση βιβλίων στους φοιτητές; Θα είναι 1 βιβλίο ανά μάθημα; 2. Πόσα/ποιά ακριβώς πράγματα θα μπορεί να ορίσει το μητρικό ίδρυμα στους εσωτερικούς κανονισμούς, το καταστατικό και τις (επαγγελματικές) συμβάσεις; 3. Με την απονομή τίτλων σπουδών θα δίνονται αυτομάτως και επαγγελματικά δικαιώματα και ποιά; Το ρωτώ αυτό διότι πρέπει να θυμόμαστε ότι πρώην ΤΕΙ όπως το ΠαΔΑ έχουν εκκρεμότητες σε αυτό το θέμα. 4. Εφόσον τα Ν.Π.Π.Ε. είναι μη-κερδοσκοπικά, τότε γιατί να θέλουν ιδιώτες να τα ιδρύσουν...; 5. Και αντί του παραπάνω, γιατί, πολύ απλά, να μην χορηγήσουν τα ίδια τα δημόσια πανεπιστήμια (ΑΕΙ); 6. Πόσα και ποιά ακριβώς δεδομένα μπορεί ένα Ν.Π.Π.Ε. να ζητάει από τους φοιτητές για επεξεργασία και αποθήκευση; 7. Πόσα και ποιά από αυτά θα μεταβιβάζονται στο Υπ.Παιδείας; 8. Θα υπάρχουν τελικά δίδακτρα; Σε ποιούς κύκλους σπουδών και σε τι ποσά θα ανέρχονται; 9. Τι σχέση ακριβώς θα διατηρούν τα Ν.Π.Π.Ε. με τα μητρικά τους ιδρύματα; Μήπως δημιουργούνται νομικές "τρύπες" σχετικά με το θέμα της αποτροπής της κερδοσκοπίας; 10. Θα υπάρχει πανεπιστημιακό άσυλο; 11. Πως ακριβώς ορίζεται εδώ το "μη-κερδοσκοπικό"; 12. Πως θα επηρεάζει η νομοθεσία της χώρας του μητρικού ιδρύματος το σχετικό Ν.Π.Π.Ε.; 13. Εάν οι φοιτητές/διδάσκοντες νιώσουν αδικημένοι σε θέματα ελευθερίας λόγου / τρόπου εκπαίδευσης, τι μπορούν να κάνουν για να δικαιωθούν χωρίς ιδιαίτερες οικονομικές επιβαρύνσεις; 14. Πως ΑΚΡΙΒΩΣ θα ενισχύσουν τελικά τα Ν.Π.Π.Ε. την δημόσια εκπαίδευση; 15. Ποιά θα είναι η πορεία των Α.Ε.Ι. στο μέλλον; Θα καταργηθούν; Θα εξοπλιστούν; 16. Τι ακριβώς εξετάσεις θα γίνονται για την εισαγωγή των νέων στα Ν.Π.Π.Ε.; Η έννοια "μη-κερδοσκοπικό" είναι παραπλανητική καθώς η "κοινώς λογικά προβλεπόμενη" ιδέα που δίνει δε συμβαδίζει με την νομική του διάσταση. Θα πρέπει να γίνει ξεκάθαρο στο νομοσχέδιο, ότι δε μπορεί να γίνει καμία μεταφορά κεφαλαίου για λόγους που δεν αφορούν την συντήρηση/βελτίωση του Ν.Π.Π.Ε. και την βασική μίσθωση του προσωπικού. Μέχρι να ξεκαθαριστεί κάθε σημαντική λεπτομέρεια, είναι προφανές ότι το νομοσχέδιο δε πρέπει να κατατεθεί.